کومودور 64 که یکی از موفق ترین رایانه های شخصی خانگی زمان خود است، نخستین بار در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی لاس وگاس 1982 رونمایی شد.
کد خبر: ۴۵۱۲۸۶

اولین اخبار مربوط به ساخت رایانه ای به نام "کومودور 64" در دسامبر 1982 منتشر شد. اما این محصول که در زمان خود یک پدیده به شمار می رفت 30 سال قبل در ژانویه 1982 و در نمایشگاه CES رونمایی و از ماه آگوست همان سال به قیمت 595 دلار وارد بازار شد.

این رایانه خانگی که در آن عصر مجهز به یکی از پرقدرت ترین سخت افزارهای دنیا بود به سرعت توانست وارد بازار رقابت با آتاری 800 و اپل 2 شد. به طوریکه تولید کننده این محصول توانست بین سالهای 1982 تا 1993 بیش از 17 میلیون دستگاه کمودور 64 را به فروش برساند.

جک ترامیل بنیانگذار کومودور اظهار داشت: "این رایانه با زمان خود بسیار سازگار بود و همین مسئله باعث شد که خانواده ها خیلی زود به قدرت و توان بالای محاسباتی این ماشین حساب بزرگ پی ببرند. از سویی دیگر یکی از دلایل گسترش وسیع کومودور 64 این بود که این رایانه علاوه بر قدرت محاسباتی در نقش یک کنسول بازی هم ظاهر می شد و می توانست حتی در سوپرمارکت ها و فروشگاه های اسباب بازی فروشی نیز پیدا شود."

پس از کومودور 64 اولیه، نسخه های متفاوت پرقدرت تر و کاربردی تری وارد بازار شدند و توانستند در صنایع سرگرمیهای الکترونیکی به رشد قابل توجهی دست یابند.

این دستگاه در پنج نسخه Barebones (به قیمت 250 دلار)، "بیسیک" (595 دلار)، استاندارد (695 دلار)، "دولوکس" (795 دلار) و Ultimate (به قیمت 895 دلار) به فروش می رسید.

این رایانه از یک پردازشگر MOS Technology 6510 با 64 کیلوبیت حافظه رم و 20 کیلوبیت "رام" و سیستم عامل CBM BASIC نسخه 2.0 تشکیل شده بود. صدا و تصویر این رایانه را دو تراشه مجزا حمایت می کردند.

اما شاید بتوان گفت که اقبال کومودور 64 بیشتر به خاطر استفاده آسان آن بدست آمد. به این ترتیب این رایانه توانست نسبت به دو رقیب خود که کاربری حرفه ای تری داشتند و با استقبال کمتری مواجه شدند، پیشی گیرد. این دو رایانه که کمی پس از کومودور 64 وارد بازار شدند PET و VIC-20 نام داشتند.

در سال 1984 کومودور سبک خود را بازسازی کرد و با "کمودور پلاس/ 4" (Commodore Plus/4) تعویض شد.

"کومودور پلاس/ 4" رنگی بود و از یک نرم افزار با قابلیت پردازش بیشتر برخوردار بود، اما کلید واقعی این سری از رایانه ها در دستان "کومودور 128" بود.

در حقیقت موفقیتی که کومودور 128 بدست آورد منشای عرضه رایانه های جدید شد، اما از پایان دهه 80 فروش کومودورها سیل نزولی پیدا کرد به طوری که در سال 1991 شرایط به گونه ای پیش رفت که پایان زندگی کومودور را نشان می داد.

در سال 2004 کومودور باردیگر با ماشین های جدیدی برای بازی به بازار بازگشت، اما به طور حتم هرگز نتوانست نقش رهبریتی را که در ربع قرن قبل داشت، به دست آورد.

در آوریل 2010، بنیاد کومودور آمریکا تاسیس شد و رایانه ای را ساخت که ظاهری شبیه به مدلهای قدیمی داشت اما مجهز به سخت افزارهای پرقدرت کنونی بود.

این نسخه جدید به جای استفاده از رم 64 کیلوبایتی از یک رم 4 گیگابایتی و به جای پردازشگر MOS Technology 6510 از یک پردازشگر اینتل اتم و کارت گرافیک NVIDIA استفاده می کنند. خروجیهای "یو. اس. بی" و HDMI نیز به این کمودورهای جدید افزوده شده اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها