قزوین سر راهتان است. موقعیت ویژه شهر قزوین، آن را گذرگاه اصلی برای رسیدن به بسیاری از شهرها بخصوص در مناطق شمالی و غربی کشور کرده است، اما در عین حال خود شهر قزوین و روستاهای اطراف آن به دلیل آب و هوای مطبوع، مناظر زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان، مسافران و گردشگران زیادی را در طول سال به خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۴۵۰۱۰۳

ساکنان مناطق مرکزی و شمالی کشور و بخصوص پایتخت نشینان می‌توانند بدون نیاز به برنامه‌ریزی و حساب و کتاب‌های پیچیده و با صرف هزینه بسیار کم و زمانی کمتر از دو ساعت سفر دلپذیری همراه با دوستان یا اعضای خانواده به این شهر ترتیب دهند.

اول: برای سفر به قزوین بسته به موقعیت منطقه محل سکونت‌تان، می‌توانید مسیرتان را انتخاب کنید که مهم‌ترین راه‌های ارتباطی از شرق، بزرگراه تهران‌ـ قزوین، از غرب بزرگراه زنجان ـ قزوین، از شمال جاده رشت ـ قزوین و از جنوب جاده‌های ساوه، بویین‌زهرا، همدان و تاکستان هستند.

اگر ساکن پایتخت باشید می‌توانید اتوبوس (با دو و گاهی سه کیفیت و قیمت) یا تاکسی‌های خطی ویژه پایانه غرب را برای سفرتان انتخاب کنید و یا برای سفر با قطار از ایستگاه بین‌راهی خط‌آهن غرب به شرق کشور استفاده کنید که البته قطار به دلیل ایجاد محدودیت زمانی و از دست دادن مناظر و جاذبه‌های بصری بین راهی برای این سفر پیشنهاد نمی‌شود.

دوم: قزوین در بیشتر ایام سال آب و هوای معتدلی دارد، اما با این حال همراه داشتن لباس گرم حتی در سفر در فصول گرم سال خالی از فایده نیست تا بادهای دیوانه و تغییرات عجیب آب و هوایی آن غافلگیرتان نکند. شاید شما هم این شعر معروف را شنیده باشید که «دیوانه شهرهاست قزوین/ هر لحظه به یک هواست قزوین».

قزوین سابقه شهرنشینی 9000 ساله دارد و در این شهر صدها تپه باستانی شناسایی شده است. در زمان ساسانیان به نام کشبین شناخته می‌شده و برخی به آن قسوین و بعضی کاسپین گفته‌اند. گفته می‌شود قوم کاسپت از همسایگی دریای خزر به طرف دشت قزوین مهاجرت کرده‌ و نام فرنگی دریای خزر هم که به نام کاسپین شناخته شده از همین جا نشات می‌گیرد.

اولین خیابان ایران (خیابان سپه) در این شهر ساخته شده که در حال حاضر نام رسمی آن خیابان شهداست و برخی بناهای تاریخی مذهبی ازجمله مسجد جامعه عتیق قزوین، شاهزاده حسین (فرزند امام رضا(ع))، بقعه و مسجد پیغمبریه، امامزاده اسماعیل، بقعه آمنه خاتون، مقبره حمدالله مستوفی، مقبره شهید ثالث و... در این خیابان یا در خیابان‌های نزدیک به آن ساخته شده‌اند.

قزوین در دوران شاه تهماسب صفوی پایتخت ایران بوده و به همین دلیل بناهای تاریخی و مذهبی زیادی از آن دوره در این شهر به جا مانده است.

سردر عالی قاپو که ورودی اصلی به دولت‌خانه صفوی بود و عمارت کلاه‌فرنگی که بعد از مرمت و بازسازی در دوره قاجار کاخ چهلستون نام گرفت، ازجمله بناهای به جا مانده از دوران صفوی است که امروزه کاربری باغ موزه پیدا کرده است. ‌

قزوین همچنین به شهر آب‌انبارها شهرت دارد و آب‌انبار سردار، بزرگ‌ترین آب‌انبار تک‌گنبدی جهان در این شهر است.

سوم :‌ قزوین علاوه بر همه اینها شهر انواع غذاهای لذیذ و خوراکی‌ها و تنقلات فراوان است. معروف‌ترین غذای سنتی قزوین قیمه‌نثار است.

سوغاتی این شهر هم علاوه بر صنایع دستی و محصولات باغی (مثل بادام، پسته، فندق، انگور، کشمش، ذغال‌اخته و...)، شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که به طور سنتی در خانه و در ایام جشن و شادی پخته می‌شده است.

ازجمله این شیرینی‌ها نان نازک (پسته‌ای، بادامی و گردویی)، لب‌پیچ، نان قندی، پادرازی، نان چایی، نان چرخی، نان بادامی، ولیعهدی، قرابیه، حاج کریمی و توت (زعفرانی، پسته‌ای و بادامی) است؛ اما معروف‌ترین شیرینی‌های قزوینی که به عنوان سوغات اصلی این شهر شناخته می‌شود یکی نان برنجی قزوین است که با نان برنجی کرمانشاهی تفاوت دارد و دیگری باقلوای قزوین، به دو شکل لوزینه و پیچ است و البته آن هم شباهت چندانی به باقلوای یزد و کاشان و سایر مناطق کشور ندارد.

نگاهی به پایتخت خوشنویسی ایران

بناهای تاریخی قزوین مجموعه بازار (سرای سعدالسلطنه و سرای وزیر)، دروازه‌های قدیمی شهر (دروازه درب کوشک و دروازه تهران)، کاروانسراها (محمدآباد، هجیب، خرزان، شاه عباسی و گلشن)، کلیساها (کانتور و رفیع)، گرمابه‌های معروف (قجر، سردار، دو در، صفا و بلور)، خانه‌های تاریخی (گراندهتل، خانه و حسینیه امینی‌ها، عمارت سردار مفخم یا خانه فرهنگ امیرکبیر، عمارت باغ سپهدار، عمارت شهرداری و...)، برج‌های تاریخی (باراجین، سلطان اویس، برج بزرگ و کوچک شمیران و برج‌های دوگانه خرقان)، قلعه‌ها ( قلعه الموت، لمبسر، شیرکوه یا بیدلان، قلعه چال، قز قلعه، میمون قلعه و سمیران) و... هستند.

قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور نیز شناخته شده است. موزه خوشنویسی این شهر با بیش از 2500 اثر از نفیس‌ترین آثار اساتید ایران و جهان اسلام، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌ها در این حوزه گردآوری شده است.

نسرین قوامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها