شهرستان دیر از شهرستان‌های استان بوشهر است که در جنوب کشورمان قرار دارد؛ این شهرستان دارای 2 بخش مرکزی و بردخون بوده و بندر دیر، مرکز این شهرستان است. بردستان در بخش مرکزی این شهرستان مناطق طبیعی و گردشگری مناسب برای بازدید مسافران داخلی و خارجی دارد. ‌آب و هوای منطقه بنا به نزدیکی آن به دریا گرم و مرطوب و در مناطق دورتر از دریا، گرم و خشک است. به همین دلیل پاییز و زمستان زمان مناسب مسافرت و گردش در این منطقه است.
کد خبر: ۴۴۵۸۶۴

مسجد و قلعه بردستان ازجمله آثار تاریخی این شهر است که قدمت آنها نشان از قدمت شهر دارد. امامزاده سیدجمال‌الدین، شاهزاده ابوالقاسم و شاهزاده محمد ازجمله جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان دیر بوده و زائران بسیاری برای زیارت و گرفتن حاجت به این اماکن روحانی می‌آیند. ‌باغ پسته در یک کیلومتری بردستان قرار دارد که از دیدنی‌های طبیعی منطقه به حساب می‌آید. از دیگر مناطق گردشگری طبیعی منطقه می‌توان به ساحل رودخانه‌ مند، ساحل دریای بردخون و دیر و آبگرم گنوی اشاره کرد که می‌تواند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کند.

فرصتی برای دیدن لاک‌پشت‌های دریایی

منطقه جلگه‌ای ـ کویری حفاظت شده مند با 46400 هکتار مساحت، از زیستگاه‌های ارزشمند و بسیار مهم استان بوشهر است. این منطقه جزایری دارد که زیستگاه جانوران بسیاری ازجمله آهو و پرندگان مهاجر است. لاک‌پشت‌های دریایی در زمان تخمگذاری جلوه بسیار ویژه‌ای به منطقه حفاظت شده می‌دهد که دیدن آنها بسیار جالب است. گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و تخمگذار هم جنب و جوش خاصی در جزایر ایجاد می‌کند که دیدن آن بی گمان خالی از لطف نخواهد بود. از دیگر جانوران این زیستگاه می‌توان به گرگ، روباه، سیاه‌گوش و کفتار اشاره کرد. از پرندگان بومی منطقه نیز می‌توان اگرت ساحلی، حواصیل خاکستری، باکلان، گونه‌های مختلف کاکایی، چکاوک، کاکلی، قمری، فلامینگو، درنا، هوبره و گونه‌های متفاوت از بازهای شکاری را نام برد.

رودخانه مند با سرچشمه گرفتن از کوه‌های فارس و سرازیر شدن به سمت خلیج فارس مرز شمالی منطقه حفاظت شده مند را مشخص می‌کند. آب این رودخانه به دلیل گذر از کوه نمک، شور و تلخ است که در زمستان‌ها با زیاد شدن آب رودخانه از شوری آن کاسته می‌شود.

جزایر کوچک ام‌سلمه (خان)، نخیلو، تهادو و وام الگرم همراه آب‌های اطراف آن، بخش قابل توجه گستره حفاظت شده مند را تشکیل می‌دهد. پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده از گزدان‌های حاشیه رودخانه مند، گیاهان گرامینه، درختچه‌های گز و اشک و کهور و بوته‌های شور دوست، درختان ماندابی (حرا) ‌گونه تشکیل شده که زیستگاه مناسبی برای جانوران گرمسیری جنوب کشورمان است.

مسجد بردستان

مسجد بردستان در خیابان سیدان رو‌به‌روی پایگاه مقاومت امام سجاد(ع) واقع شده است.‌ مسجد از خارج دارای پلان چلیپایی بوده و متاسفانه (احتمالا) توسط برخی اهالی محل سفید کاری شده است. در بالای مسجد یک بادگیر بزرگ به سبک معمول جنوب ایران به چشم می‌خورد که خنکی و طراوت هوای درون شبستان را تامین می‌کند. اطراف مسجد آثار قبرهایی از دوره‌های گذشته تا اخیر دیده می‌شود که نشان می‌دهد در گذشته قبرستانی در این محل وجود داشته است. مسجد شامل یک شبستان ورودی، محراب و 2 اتاق جانبی است. شبستان مسجد در خلاف قبله و تقریبا شمال به جنوب واقع است که فضایی حدود 750 مترمربع را در برگرفته است. ارتفاع مسجد تا سطح زمین به 5 متر می‌رسد که به نظر می‌آید مسجد روی صفه‌ای طبیعی بنا شده است.‌

بر فراز شبستان بادگیری وجود دارد و طرفین آن 2سکوی سنگی در زیر طاقی تعبیه شده است؛ لوحه‌ای مرمرین هم نشان می‌دهد بنای مسجد در سال 1273 هجری قمری توسط حیدر خان دشتی تعمیر شده است.‌یک کتیبه چوبی در مسجد وجود دارد که متن آن نشان می‌دهد که فردی به نام حاجی ابوبکر شاه در سال 852 مسجد را تجدید بنا کرده است.

ماهی‌های دیدنی

از دیگر دیدنی‌های بردستان می‌توان به بازار ماهی‌فروشان اشاره کرد که در آن انواع ماهی‌های تازه عرضه می‌شود و دیدن گونه‌های مختلف ماهی‌های جنوب که قطعا بسیاری از آنها را برای بار اول خواهید دید، خالی از لطف نیست.

اگر به بردستان سفر کردید، منظره رفتن دسته‌جمعی ماهیگیران به دریا و همچنین منظره بازگشت آنها را از دست ندهید.

سیدایمان مهدوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها