کمتر از 3 دهه پیش، فوتبال نسبتا کم‌طرفدار باشگاهی کشور هلند، شاهد رویدادهایی جذاب و منحصر به فرد بود. ظهور 2 گلزن خارق‌العاده و جوان به نام‌های رود گولیت و مارکو فان‌باستن در 2 تیم آیندهوون و آژاکس، جو رقابتی فوق‌العاده‌ای به وجود آورده بود که طی آن، حتی نفر بازنده این رقابت دوجانبه در تعداد گل زده سالیانه، از بزرگ‌ترین گلزنان زمان خود نظیر رودی فولر، ایان راش، گری‌ لینه‌کر، پائولو روسی، دیه‌گو مارادونا و... پیشی می‌گرفت و فرد برنده (که معمولا مارکو فان‌باستن جوان بود) به راحتی و با اختلافی معنادار نسبت به بقیه، صاحب کفش طلای فوتبال اروپا می‌شد.
کد خبر: ۴۴۴۹۴۸

چنین اتفاقی طی سال‌های اخیر در لیگ فوتبال کشور اسپانیا تکرار شده است و لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در رقابتی فشرده با یکدیگر، گوی سبقت را از دیگر مدعیان فوتبال اروپا و جهان ربوده‌اند. شاید تفاوت عمده زوج مسی ـ رونالدو با زوج گلزنان رویایی هلندی دهه 80، اعتبار بالاتر «لالیگای» کنونی به نسبت لیگ آن زمان کشور هلند (اردی وایسی) است. هرچند گولیت و فان‌باستن پس از پیوستن به «سری آ» به عنوان معتبرترین لیگ آن زمان جهان فوتبال نیز شایستگی‌های خود را اثبات کردند و سال‌ها به عنوان بهترین گلزنان یا بازیکنان فوتبال اروپا و جهان معرفی شدند.

به هر حال، طی همین روزها برنده توپ طلای فوتبال اروپا معرفی خواهد شد در حالی که مسی و رونالدو طبق روال سال‌های اخیر، در صدر نامزدهای کسب این عنوان قرار دارند. بازیکنانی که رکوردهای عجیبی در گلزنی رقابت‌های لالیگا بر جا گذاشته‌اند و در لیگ قهرمانان اروپا نیز بخوبی از خود درخشش نشان داده‌اند.

هرچند مسی و رونالدو در بازی‌های ملی به هیچ وجه نتوانسته‌اند درخشش بازی‌های باشگاهی خود را تکرار کنند و از این جهت با انتقادها و نارضایتی‌های زیاد هموطنان خود روبه‌رو شده‌اند ولی آنچنان چشم‌ها را مبهوت گلزنی‌های خود برای 2 باشگاه پرطرفدار و موفق فوتبال اسپانیا و جهان کرده‌اند که بعید به نظر می‌رسد در صورتی که اتفاق عجیبی مثل مصدومیتی بسیار خطرناک و سنگین برای آنها به وجود نیاید تا سال‌ها بازیکن دیگری بتواند این دو بازیکن 24 و 26 ساله را از تکرار افتخارات و موفقیت‌های سال‌های اخیر بازدارد.

مجید عباسقلی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها