روز «جمعه سیاه» یا روز حراج بزرگ که آغاز فصل خرید کریسمس است، امسال در حالی فرا رسید که گزارش‌ها از آشوب و اغتشاش مردم در شهرهای مختلف آمریکا حکایت دارد. معترضان ضد سرمایه‌داری امسال تقاضا کردند مردم از فروشگاه‌ها خرید نکرده و با مصرف‌گرایی مبارزه کنند. آنها جنبشی تحت عنوان جنبش جمعه سیاه را تشکیل دادند.
کد خبر: ۴۴۲۹۷۵

برخی از معترضان جنبش اشغال وال استریت به هیچ وجه خواهان این نیستند که مردم از فروشگاه‌ها خرید کنند و برخی از آنها نیز امیدوارند مردم را دست‌کم نسبت به خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای عظیم و بزرگ منصرف و آنها را به خرید از فروشگاه‌های کوچک‌تر محلی تشویق کنند. آنها قصد حمایت از فروشگاه‌های کوچک را دارند و هرکدام وعده داده بودند که در روز جمعه سیاه اقدام اعتراضی مخصوص به خود را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، در یکی از فروشگاه‌های بزرگ شهر فایت ویل در کالیفرنیای شمالی حدود ساعت 2 نیمه شب صدای شلیک گلوله در میان تجمع مردم شنیده شد. پس از آن مردم شروع به جیغ زدن و هل دادن یکدیگر کردند و اسپری فلفل نیز سراسر منطقه را فرا گرفت. ساعت 30/12 نیمه شب روز جمعه مشتریان یک شعبه فروشگاه‌ هالیستر در نیویورک نیز که از منتظر ماندن در بیرون فروشگاه صبر خود را از دست داده بودند، آن را غارت کردند. یک افسر پلیس تحت استخدام فروشگاه وال مارت هنگامی که برای فرو نشاندن اغتشاش در جریان خرید مشتریان در یک فروشگاه محلی در کیناستون کالیفرنیای شمالی و دستگیری یک نفر تلاش می‌کرد، مجبور شده از اسپری فلفل استفاده کند. در شهر فلورانس ایالت آلاباما نیز پلیس برای آن‌که در شعبه فروشگاه وال مارت در این شهر یک مشتری 22 ساله را کنترل کند از تفنگ شوکر استفاده کرد. ساعت یک نیمه شب جمعه در فروشگاهی در شهر میرتل بیچ در ایالت کالیفرنیای جنوبی نیز دزدان مسلح به یک زن 55 ساله حمله کردند و برای آن‌که کیف پول او را بدزدند، به وی شلیک کردند. حال این زن اکنون وخیم است.

از سوی دیگر پس از آن‌که شهردار لس‌آنجلس اعلام کرد که وجود اردوگاه معترضان در این شهر مخالف با قوانین بهداشتی و رفاهی بوده و منجر به آسیب رساندن به چمنزارها می‌شود، لذا معترضان باید تا دوشنبه اردوگاه خود را تخلیه کنند، معترضان ضدسرمایه‌داری در این شهر همچنان اعلام کرده‌اند که موضع خود را حفظ خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها