سردار نقدی در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

دشمن از بسیج می‌ترسد

پنجم آذرماه سال 58 و در حالی که کمتر از یک سال از عمر نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران می‌گذشت امام خمینی(ره) با صدور پیامی، نهادی را بنیان گذاشتند که به یکی از تاثیرگذارترین نهادهای انقلاب اسلامی از زمان تاسیس تا کنون تبدیل شد. بسیج مستضعفان که در مقاطع مختلف بر اساس ماموریت‌های محوله با عناوین مختلف چون نیروی مقاومت بسیج و امروزه با عنوان سازمان بسیج مستضعفان خوانده می‌شود امروز 32 ساله ‌شد. این نهاد در این 32 سال همواره بازوی قوی مردمی، ارزشی و کارآمد نظام بوده است که یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تاثیرگذاری آن در 8 سال دفاع مقدس و حماسه‌آفرینی‌های بسیجیان در جبهه‌ها بود.
کد خبر: ۴۴۲۷۶۹

پس از پایان جنگ نیز با تغییر جنس تهدیدها، این نهاد تمرکز خود را از فعالیت‌های نظامی به عرصه‌های دیگر از جمله عرصه‌های فرهنگی تغییر داده است. اما سردار سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان می‌گوید با وجود این تغییر محور فعالیت‌ها، بسیجیان همچنان آمادگی دفاعی خود را برای مقابله با هرگونه تهدیدی حفظ کرده‌اند. وی با اشاره به تهدیدهای اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، این تهدیدها را از روی ترس و از سر ناچاری می‌خواند و تاکید می‌کند که دولتمردان آمریکا وقتی در اوج اقتدار بودند نتوانستند علیه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهند و حالا که در همه عرصه‌ها شکست‌خورده‌اند مسلما تهدیدهای آنها توخالی‌تر از گذشته است.

وی همچنین روحیه بسیجی را ریشه تمام موفقیت‌های به‌دست آمده در کشور ‌دانسته و می‌گوید: داشتن روحیه بسیجی، وحدت را تضمین می‌کند و با چنین روحیه‌ای هیچ‌کس حاضر نمی‌شود به خاطر منافع فردی در مقابل برادران ایمانی خود بایستد.

سردار نقدی در سالگرد تشکیل این تشکل مردم‌نهاد و ارزشی درباره شاخص‌هایی که سازمان بسیج را از سایر ارگان‌ها و نهادهای نظامی و اجتماعی متمایز می‌کند، به «جام‌جم» می‌گوید: بارزترین ویژگی بسیج و بسیجی، داوطلبانه کار کردن، خودجوش بودن و مردمی بودن است. سازمان بسیج، یک سازمان فراگیر است که بخش اعظم آحاد جامعه را در بر می‌گیرد و در تمامی عرصه‌های مختلف از جنگ نظامی گرفته تا جهاد علمی، جهاد سازندگی، جهاد فرهنگی و ... فعالیت می‌کند. اگرچه مسلم است که سازمان‌های دیگری هم در این عرصه‌ها فعالیت می‌کنند اما ویژگی‌هایی بسیج را هیچ سازمان و نهاد دیگری با این وسعت ندارد.

به گفته وی، بحث بصیرت، اخلاص و برای رضای خدا کار کردن از دیگر ویژگی‌های بارز بسیجیان است و اعضای سازمان بسیج برای فعالیت‌های خود هیچ چشمداشتی ندارند.

«در سال‌های اخیر، تهدیدات دشمنان از عرصه جنگ فیزیکی و سخت، به عرصه جنگ نرم ورود پیدا کرده است. بسیج برای مقابله با این تهدیدات چه برنامه‌هایی دارد؟»

سردار نقدی در پاسخ به این سوال می‌گوید: بر خلاف عرصه جنگ سخت که همیشه دشمنان شروع‌کننده آن بوده‌اند در عرصه جنگ نرم، ما خودمان شروع‌کننده بودیم و آنچه دشمنان، امروز در این عرصه انجام می‌دهند عکس‌العمل و پاسخی به اقداماتی است که ما داشته‌ایم. وی می‌افزاید: تمایل روز‌افزون مردم کشورهای مختلف به تعالیم نجات‌بخش اسلام و الگو‌گیری پابرهنگان و مستضعفان جهان از انقلاب اسلامی برای احقاق حقوق خود در مقابل مستکبران، دشمنان را به تکاپو و عکس‌العمل انداخته است. بنابراین در عرصه جنگ نرم ما نیازی به واکنش و عکس‌العمل به اقدامات دشمنان نداریم بلکه اگر همان مسیری را که در گذشته طی کرده‌ایم با قوت و قدرت و توکل به خدا ادامه دهیم، مسلما پیروز این عرصه خواهیم بود. البته سازمان بسیج مستضعفین، متناسب با نیازهایی که وجود دارد فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند و بر همین اساس است که ما در سال‌های اخیر، حرکات خودمان را در مسیرهای فرهنگی، عمق بخشیده‌ایم.

سردار نقدی توضیح می‌دهد: در ابتدای شکل‌گیری بسیج، محور فعالیت‌های این تشکل بیشتر حضور در عرصه‌های نظامی و امنیتی بود و در همین راستا شاهد دلاورمردی‌های بسیجیان در جبهه‌ها بودیم. حتی در سال‌های بعد از دفاع مقدس هم با توجه به تهدیدهای موجود و نیازهای کشور، محور فعالیت‌های بسیج، همان عرصه‌های نظامی و امنیتی بود، اما در سال‌های اخیر این رویکرد عوض شده است و بسیجیان ضمن حفظ آمادگی‌های نظامی و دفاعی که مظهر آن را در همین اجتماعات 50 هزار نفری که در هفته بسیج در نقاط مختلف کشور برگزار شد دیدیم تمرکز اصلی خود را بر فعالیت در عرصه‌های فرهنگی قرار داده‌اند و در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

وی به عنوان نمونه می‌گوید: ما در همین 2-3 ماه گذشته، 2 جشنواره شعر داشتیم که یکی از آنها در شهرستان زاهدان برگزار شد که 7400 اثر در آن شرکت داده شد و دیگری جشنواره شعر بیداری اسلامی بود که با حضور شاعرانی از 15 کشور در بوشهر برگزار شد. همچنین یک جشنواره فیلم برگزار می‌شود که 1200 فیلم کوتاه در موضوعات مقاومت و بیداری اسلامی به آن واصل شده است.برگزاری جشنواره تئاتر که پنجشنبه گذشته پایان یافت از دیگر فعالیت‌های بارز فرهنگی سازمان بسیج است که 500 اثر با موضوعات مقاومت و بیداری اسلامی و با استانداردهای بسیار بالا در آن شرکت داشتند. همچنین فعالیت‌های عمده فرهنگی در حوزه تجسمی داریم و نمایشگاهی از آثار هنرمندان برگزیده بسیجی در حال حاضر در موسسه صبا در خیابان ولیعصر، قبل از خیابان طالقانی در حال برگزاری است که بسیار دیدنی و کم‌نظیر است و تا آخر آذرماه نیز ادامه دارد.اعزام کاروان‌های راهیان نور از دیگر فعالیت‌های سازمان بسیج مستضعفان است که از 15 مهرماه شاهد آغاز دور جدید آن بوده‌ایم.رئیس سازمان بسیج مستضعفان درباره اهداف بسیج رسانه که حدود یک‌سال پیش تاسیس شد، می‌گوید: راه‌اندازی بسیج رسانه نیز به نوعی در راستای همان اقدامات کلان بسیج است. ایجاد تشکلی از نیروهای وفادار به ارزش‌ها و انقلاب اسلامی در عرصه رسانه، از اهداف این اقدام است که می‌تواند گام بسیار بزرگی در مسیر جهاد فرهنگی و مقابله با دشمنان در عرصه جنگ نرم باشد.

سردار نقدی درباره پاسخ سازمان بسیج به تهدیدهای جدید برخی مقامات آمریکایی و رژیم‌ صهیونیستی مبنی بر احتمال تحرک نظامی علیه کشورمان تصریح می‌کند: تهدیدهای اخیر اصلا نیاز به پاسخ ندارد ،چرا که تهدید از روی ترس است. یک زمانی بود که تهدیدات آنها پشتوانه داشت و زمانی که تهدید می‌کردند لازم بود که به آنها واکنش نشان داده شود اما آمریکا امروز از بسیج و همچنین از بیداری‌های اسلامی که در کشورهای منطقه و حتی خارج از منطقه به‌وجود آمده وحشت‌زده است. تهدیدهایی هم که این روزها انجام می‌دهند جیغ و دادهایی است که به خاطر همین وحشت سر می‌دهند. آن دورانی که آنها اقتصاد برتر جهان بودند و ارتش شان بسیار رعب‌انگیز بود و هر جا می‌رفت پیروز میدان بود، آن دورانی که آنها در سیاست حرف اول و آخر را می‌زدند و می‌توانستند به هر تصمیمی که برای هر نقطه از جهان می‌گرفتند جامه عمل بپوشند و در عرصه فرهنگی برای بسیاری از کشورها الهام‌بخش بودند گذشت، امام خمینی‌(ره) با قاطعیت فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، حالا که دیگر همه شرایط آنها برعکس آن دوران است.

وی می‌افزاید: اقتصاد آنها امروز به یک اقتصاد ورشکسته تبدیل شده‌ است که با وجود اقدامات زیادی که تاکنون انجام داده‌اند نتوانسته‌اند راه‌حلی برای نجات آن بیابند، سیاست آنها یک سیاست شکست خورده است و در عرصه فرهنگی هم، کشورهای مختلف آنها را به عنوان یک نیروی ضد فرهنگی و ضدانسانی می‌شناسند. ارتش آنها در چند کشور وارد شده است و سربازان آنها پس از تحمل شکست‌های مختلف و بدون روحیه در حال خروج از آن کشورها هستند. الان با چنین شرایطی آنها باید به دنبال بیچارگی‌های خودشان بروند. مقامات آمریکایی اگر عرضه دارند، بروند و خیابان‌های خودشان را جمع‌وجور کنند. آنها اگر می‌توانند، بروند و به اوضاع دانشگاه‌های کشور خودشان سر و سامان بدهند تا حرف‌های آنها اندکی قابل اعتنا شود.

رئیس سازمان بسیج خاطرنشان می‌کند: این ما هستیم که امروز دولتمردان آمریکا را تهدید می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که اگر از اقدامات ضدانسانی و مستکبرانه خود دست برندارند و حمایت از تروریست‌ها را متوقف نکنند و به خواسته مردم خود تن ندهند بزودی، سیلی‌های محکمی را از انقلابیون دنیا خواهند خورد و قطعا یکی از محکم‌ترین این سیلی‌ها از سوی مردم خود آنها خواهد بود؛ چرا که مردم آمریکا نیز با حرکت‌های اخیر خود نشان داده‌اند که بیدار شده‌اند و دیگر ادامه سیاست‌های ضدبشری دولت این کشور را تحمل نمی‌کنند.

سردار نقدی درباره نقش بسیج و روحیه بسیجی در پیشبرد اهداف انقلاب می‌گوید: ما هر جا در کشورمان موفقیتی می‌بینیم این موفقیت‌ها مرهون روحیه بسیجی است و این یک قاعده است. مثلا شما به عرصه‌های علمی نگاه کنید. پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در صنعت هوا فضا و ماهواره‌هایی که امروز به فضا می‌فرستیم و هر موفقیتی در این عرصه شاهدیم همه را مدیون افرادی چون سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم هستیم. در عرصه‌هایی چون انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، ساختن سدهای بزرگ و سایر عرصه‌‌ها نیز همه موفقیت‌ها را افرادی به‌دست آورده‌اند که به عنوان بسیجی شناخته می‌شوند. این مطلب را که می‌گویم نه به این معنا ‌که چنین افرادی روحیه‌ای بسیجی دارند، نه بلکه این افراد رسما بسیجی هستند. عمده کارهایی که انجام می‌شود از سوی چنین افرادی است که با اخلاص و با عشق به ولایت و بدون چشمداشتی، مشغول فعالیت هستند.وی تصریح می‌کند: روحیه بسیجی 2 عنصر مهم دارد که می‌تواند برای همیشه از ارزش‌ها و انقلاب، حراست کند. یکی از این عناصر، تولی است. تولی یعنی محبت، دوستی و عشق. تولی یعنی مومنین را دوست داشتن و برداشتن مرزها از میان اهل ایمان و اطاعت از ولایت. بنابراین عنصر تولی، حرف اول و آخر را می‌زند و وحدت را کامل می‌کند و هیچ جایی برای تفرقه نمی‌گذارد. عنصر دوم نیز برائت و تبری است. به عقیده وی، بسیاری از مشکلات کشور ما در سال‌های گذشته به خاطر رفتار کسانی بوده است که با دشمنان اسلام مرزبندی نداشته‌اند. سردار نقدی می‌گوید: اگر این دو عنصر وجود داشته باشد هیچ‌گاه هیچ فردی، با دنباله‌روی از رسانه‌های بیگانه برای کشور مشکل امنیتی درست نمی‌کند و با چنین روحیه‌ای هیچ‌کس حاضر نیست به خاطر منفعت‌های فردی مقابل برادران ایمانی خود بایستد.

وی درباره ادعاهایی که از سوی برخی افراد درخصوص بسیج در آستانه هر انتخابات در کشور مطرح می‌شود، می‌گوید: اغلب، چنین جوسازی‌هایی کار دشمنان است. این یک اصل است که بسیج باید در عرصه سیاسی فعال باشد. بسیجیان، عمده جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و یکی از جنبه‌های حیات انسان، جنبه‌ سیاسی است. بسیجیان هم با وجود نقش ارزنده‌ای که در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سازندگی و نظامی دارند در عرصه سیاسی نیز باید نقش‌آفرین باشند. این نقش‌آفرینی هم بیشتر به تفکیک جبهه انقلاب از ضدانقلاب مربوط می‌شود،‌ بنابراین کسی نباید از چنین فعالیت‌هایی خرده بگیرد. بسیجیان برای بصیرت‌افزایی تلاش می‌کنند و در میان سایر افراد جامعه، معیارهایی را برای انتخاب اصلح در مقاطع مختلف و از جمله در انتخابات تبیین می‌کنند، بنابراین همه باید مبنای چنین فعالیتی را درک کرده و درباره آن بدرستی قضاوت کنند.

رزمایش بزرگ بسیجیان مقابل لانه جاسوسی

دیروز همزمان با پنجمین روز از هفته بسیج، رزمایش بزرگ بسیجیان مقابل لانه جاسوسی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و استاندار تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سردار سرلشگر، سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی در جمع بسیجیان با تاکید بر این‌که بسیج انحراف از ولایت فقیه و خطوط اصلی و راهبردهای اساسی نظام را بر نمی‌تابد و با قدرت در مقابل آن می‌ایستد، گفت: از انحرافات جزئی می‌توان چشم‌پوشی کرد و گذشت؛ اما انحرافات بزرگ قابل بخشش نیست.

وی با بیان این‌که امروز انتظار اجتماعی از جامعه بسیجی این است که خود را ملبس به لباس تقوا شامل تقوای پرهیز و تقوای ستیز کند، افزود: تقوای پرهیز به معنای جلوگیری از انحرافات در مسیر انقلاب و تقوای ستیز به این معنی است که بسیجی تمام آموزش‌های لازم را ببیند، در رزمایش‌ها حضور یابد و همواره خود را آماده مقابله با متجاوزان بداند.

وی تصریح کرد: به برکت این دو تقوا است که انقلاب توانسته تاکنون با استحکام و قوت به مسیر خود ادامه دهد.

سردار فیروزآبادی گفت: بسیج جایی است که هر کدام از جوانان برومند کشور از دختر و پسر که خود را پیدا کنند و پا در عرصه اجتماع گذارند، پیوند خود را با مدرسه عشق برقرار می‌سازند و به آن افتخار می‌کنند.

وی سپاه را ظرف بسیج بیان کرد و گفت: رکن چهارم قدرت جمهوری اسلامی وحدت کلمه ملت ایران و یکپارچگی ملت است که بسیج باید مدافع آن باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها