با توجه به تهدیدهای حوزه سایبری و نبردهایی که به منظور دسترسی به اطلاعات آنلاین در جریان است، ممکن است سال 2012 با ابزارها و روش‌های پیچید‌ه‌ای برای دستیابی و استخراج اطلاعات مربوط به کاربران مواجه شویم. این موضوع می‌تواند باعث خدشه‌‌‌دار شدن اعتماد عمومی و نقض حریم خصوصی افراد شود.
کد خبر: ۴۴۱۳۳۴

بعضی از این تهدیدها، از سوی مرکز امنیت اطلاعات و فناوری جورجیا (GTISC) و موسسه تحقیقات تکنولوژی جورجیا (GTRI) با عنوان گزارشی از تهدیدهای سایبری سال 2012 منتشر شده است. این گزارش در گردهمایی سالانه نخبگان دانشگاهی و صنعتی در حوزه امنیت سایبری قرائت شد. براساس این گزارش و مطالب عنوان شده از سوی شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، برخی تهدیدهای خاص ـ که سال 2012 با آن روبه‌رو هستیم ـ عبارتند از:

1 ـ مسمومیت جستجو (Search Poisoning): در این حالت، حمله‌کنندگان مکررا از تکنیک SEO برای بهینه کردن لینک‌های مخرب در میان نتایج جستجو استفاده می‌کنند. SEO فرآیندی است که برای بهبود وضعیت دیده شدن یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود. این یکی از روش‌های بازاریابی در موتور جستجو است. لینک‌هایی که دارای بیشترین تکرار در صفحه نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکننده بیشتری از طریق این موتورها به دست می‌آورند.

2 ـ حملات مبتنی بر وب به تلفن همراه: در این روش با توجه به حفره‌هایی که در مرورگرهای مخصوص تلفن همراه و محدودیت‌های این نوع دستگاه‌ها وجود دارد، حملاتی صورت می‌گیرد.

3 ـ سرقت اطلاعات سایبری به منظور تجارت و بازاریابی: همچنان که شبکه‌های اجتماعی مختلف شکل می‌گیرند و اطلاعات مربوط به کاربران را در خود ذخیره می‌کنند، سرقت این نوع اطلاعات و فروش آنها حتی به مجاری تجاری قانونی رو به افزایش است. رئیس GTISC می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که افراد فعال در این زمینه می‌توانند میلیون‌ها کامپیوتر متعلق به دولت‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شهروندان عادی را کنترل کنند و به خطر اندازند. اگر می‌خواهیم در برابر چنین افرادی از حمله به سیستم‌ها، سرقت اطلاعات مهم و ضربه زدن به زیر ساخت‌های حیاتی جلوگیری کنیم، لازم است همگی ـ از دولت‌ها گرفته تا شرکت‌ها و افراد عادی ـ دست به دست هم داده، با درک ظهور تهدیدهای جدید و ارتقای راهکارهای امنیتی، ضریب اطمینان خود را بیش از پیش افزایش دهیم. با توجه به این که این افراد با انگیزه‌های مالی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی دست به چنین حملاتی می‌زنند و روز به روز پشتیبانی بیشتری می‌شوند و نظر به این که مباحث امنیتی حد و مرزی نمی‌شناسد، تامین امنیت فضای سایبری به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

بنابراین بهترین دفاع در این باره یک همکاری همه‌جانبه میان کاربران، افزایش آگاهی آنها، دادن هشدارهای امنیتی و ارتقای ابزارهای امنیتی به منظور پیشگیری است.

sciencedaily / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها