نوزاد را هنگام خواب در جای مناسب و طاق‌باز بخوابانید و اجسام و اسباب‌بازی‌های نرم را از او دور کنید

مرگ ناگهانی نوزادان

ممکن است درباره سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (S I DS) مطالبی خوانده یا شنیده باشید. شاید پس از خواندن چنین مطالبی یا حتی شنیدن اسم آن بترسید و نگران شوید. البته این ترس و نگرانی طبیعی است، چون بروز چنین مشکلی برای هر خانواده‌ای دردناک و غم‌انگیز است. اما بهتر است به جای ترسیدن به فکر باشید و هر کاری می‌توانید انجام دهید تا احتمال روبه‌رو شدن با این مشکل به حداقل برسد.
کد خبر: ۴۳۹۴۵۶

با این‌که SI DS به معنای مرگ ناگهانی شیرخوار است و هنوز علت اصلی آن مشخص نیست، اما با رعایت نکاتی ساده می‌توانید جان نوزاد را حفظ کنید و احتمال بروز این مشکل را کاهش دهید.

دکتر نسرین الهی‌مهر، متخصص کودکان در گفت‌وگو با‌ «جام‌جم» توضیح می‌دهد: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به معنای مرگ شیرخواری است که در سابقه‌ پزشکی‌اش هیچ علتی برای چنین موردی وجود نداشته باشد و در معاینات پس از فوت هم هیچ موردی برای این واقعه یافت نشود. با توجه به این مساله باز هم تقریباً می‌توانیم بگوییم سندرم مرگ ناگهانی شایع‌ترین علت مرگ بعد از دوره نوزادی است. به طوری که شامل 40 تا 50 درصد کل مرگ‌های بین یک ماه تا یک‌سالگی می‌شود.

به گفته وی، امروزه به دلیل آموزش‌های مناسب، این آمار کاهش یافته است.

دکتر الهی‌مهر می‌افزاید: نوزاد تا 6 ماهگی بیشتر درگیر این مشکل می‌شود و 2 تا 4 ماهگی اوج بروز خطر مرگ ناگهانی کودک است. آمار نشان می‌دهد احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در میان پسران 30 تا 50 درصد بیشتر است.

عوامل خطر در دوران بارداری

با این‌که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد دلیل خاصی ندارد و هنوز به طور دقیق مشخص نیست چرا چنین اتفاقی برای نوزاد پیش می‌آید، اما مواردی وجود دارد که احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهد.

دکتر الهی‌مهر با اشاره به این که عواملی هم در دوران بارداری و هم بعد از تولد کودک وجود دارد که احتمال روبه‌رو شدن با سندرم مرگ ناگهانی نوزادان را افزایش می‌دهد، یادآور می‌شود: سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، سوءتغذیه مادر و عدم توجه به مراقبت‌های کافی در این دوران می‌تواند احتمال بروز این مشکل را افزایش دهد.

به گفته این متخصص کودکان، وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی، سن کم مادر، عدم وجود و استفاده از آموزش‌های کافی و فاصله کم بین بارداری‌ها نیز از دیگر عللی است که خطر مرگ ناگهانی نوزاد را بالا می‌برد.

وی می‌افزاید: اگر در دوره جنینی به هر دلیل اکسیژن کافی به جنین نرسد یا کودک داخل رحم به میزان کافی رشد نکند، احتمال بروز مشکل بیشتر می‌شود. علاوه بر این نارس بودن و وزن کم نوزاد نیز از دیگر علل این موضوع است.

عوامل خطر پس از تولد

علاوه براین عوامل در دوران بارداری، باید به نکاتی که به شیرخوار مربوط است نیز دقت داشته باشید تا احتمال بروز مشکل را به حداقل برسانید.

دکتر الهی‌مهر با تاکید بر این که وضعیت خوابیدن نوزاد یکی از مهم‌ترین مواردی است که والدین باید به آن دقت داشته باشند، توضیح می‌دهد: از خواباندن نوزاد روی شکم و به پهلو خودداری کنید، البته خیلی از افراد تصور می‌کنند خواباندن نوزاد به پهلو مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی آمار نشان داده است که این مورد هم احتمال بروز این مشکل را تا دو‌برابر بیشتر می‌کند. خواباندن نوزاد با مادر تا 3 ماهگی نیز این خطر را افزایش می‌دهد. نرم بودن بستر نوزاد و گرم کردن بیش از حد محیط و فضایی که کودک در آن می‌خوابد نیز از دیگر عواملی است که برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید از آن اجتناب کرد.

به گفته دکتر الهی‌مهر، بیماری‌های تبدار و تماس شیرخوار با دود سیگار هم احتمال روبه‌رو شدن با این سندرم را افزایش می‌دهد.

بیشتر مراقب شیرخواران باشید

نکته نگران‌کننده این است که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درمان ندارد، چون بیماری یا ناراحتی‌ای نیست که راهی برای درمان آن وجود داشته باشد. بنابراین باید با آموزش‌های لازم و استفاده از شیوه‌های خاص به مادر و کودک کمک کرد تا احتمال روبه‌رو شدن با این مشکل کاهش یابد.

دکتر الهی‌مهر می‌گوید: استفاده از پستانک قبل از خواب نوزاد برای پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی موثر است، چرا که مکیدن پستانک باعث هوشیاری شیرخوار می‌شود. آکادمی اطفال آمریکا استفاده از پستانک برای بچه‌هایی که تغذیه با شیر مادر را پذیرفته‌اند و این عادت در آنها تثبیت شده است توصیه می‌کند. باید به این نکته هم توجه کرد که اگر پستانک از دهان نوزاد خارج شد، بهتر است دیگر آن را وارد دهان او نکنید. پدر و مادر باید دقت کنند بچه‌های شیرخوار هنگام خوابیدن به حالت طاق‌باز (خوابیده به پشت) قرار گیرند مگر موارد خاصی مانند زبان بزرگ یا ریفلاکس شدید معده وجود داشته باشد که طرز خوابیدن تغییر می‌کند.

به گفته دکتر الهی‌مهر، خواباندن شیرخوار به پشت می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که ممکن است تا 6 ماهگی ایجاد شود مانند گرفتگی بینی و عفونت گوش کاهش دهد.

وی می‌افزاید: محیط اتاق نوزاد را زیاد گرم نکنید و او را خیلی نپوشانید. همچنین نوزاد باید در اتاق والدین، اما در رختخوابی جدا بخوابد و تشک او نیز نباید خیلی نرم باشد. همچنین اجسام‌ نرم مانند کوسن، بالش و اسباب‌بازی‌های نرم را از اطراف او دور کنید.به گفته این پزشک متخصص برای کاهش خطر روبه‌رو شدن با این مشکل، نوزادان به هیچ‌وجه نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرند.

با رعایت همین نکات ساده می‌توان نوزاد را براحتی از خطراتی که او را تهدید می‌کند، دور کرد و احتمال بروز این مشکل را به حداقل رساند.

نیلوفر اسعدی‌بیگی /گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها