به من بگو چرا؟

راز چشمان آبی کودکان

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا اغلب کودکان تازه متولد شده چشمانی آبی رنگ دارند؟ یا این که چرا رنگ چشم افراد متفاوت است؟ به نظر شما چه رنگدانه‌ای در بدن ما وجود دارد که موجب می‌شود برخی از افراد چشمانی به رنگ آبی، به رنگ خاکستری و گروهی دیگر چشمان قهوه‌ای داشته باشند؟
کد خبر: ۴۳۷۵۳۱

بررسی‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهند، رنگدانه‌ای موسوم به ملانین که رنگدانه‌ای به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه‌رنگ است در تعیین رنگ مو و پوست بدن نقش مهمی را بر عهده دارد و‌ در تغییر رنگ چشم افراد نیز تاثیرگذار است. در بدو تولد هنوز تولید این رنگدانه در بدن کودک تازه متولد شده متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

در نخستین سال زندگی از بدو تولد با تکامل ساختار چشم‌ها، سطح ملانین تولید شده در بدن افزایش می‌یابد و در نتیجه عنبیه که در حقیقت همان قسمت رنگی چشم است،‌به تدریج تغییر رنگ می‌دهد و به عبارتی رنگ آن از رنگ آبی کودکی به رنگ دائمی چشم که براساس سطح ملانین موجود در بدن افراد تعیین می‌شود، تغییر پیدا خواهد کرد، اما فکر می‌کنید چه عاملی موجب می‌شود ما انسان‌ها چشم‌هایی به رنگ سبز، عسلی، قهوه‌‌ای یا سیاه داشته باشیم؟

به‌رغم این که چشم ما انسان‌ها می‌تواند رنگ‌های متفاوتی داشته باشد، رنگ اصلی رنگدانه‌‌ای که در چشم همه افراد وجود دارد یکسان است. ملانین رنگدانه‌ای است که یک طیف رنگی با اختلاف بسیار اندک و جزئی از رنگ زرد تا قهوه‌ای را شامل می‌شود. بنابراین باید این نکته را خاطرنشان کرد که اختلاف رنگ چشم افراد به علت اختلاف رنگ رنگدانه موجود در عنبیه چشم‌ها نیست بلکه این اختلاف رنگ ناشی از مقدار رنگدانه‌ای است که در عنبیه چشم ساخته می‌شود.

در حقیقت هر چه مقدار ملانین تولید شده داخل عنبیه چشم افراد بیشتر باشد، رنگ چشم در طیفی از رنگ آبی روشن تا آبی تیره، سبز، عسلی یا قهوه‌ای‌رنگ تغییر می‌کند و به همین علت به‌رغم این که ملانین تنها رنگدانه‌ای است که در چشم یافت می‌شود رنگ چشم افراد مختلف متفاوت است. البته ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که چرا کودکان تازه متولد شده چشمانی آبی رنگ دارند و این که چرا رنگ چشم نوزادان که در حقیقت به علت عدم پایان یافتن فرآیند تولید ملانین در بدن هنوز به رنگ واقعی نیست نمی‌تواند به رنگ‌های دیگری همچون صورتی یا حتی سفید باشد؟ حقیقت این است که در بدو تولید، عنبیه چشم بی‌رنگ است. در طبیعت چیزهایی مثل آسمان یا‌ آب که بی‌رنگ هستند یا به عبارتی دیگر هیچ رنگی ندارند به رنگ آبی دیده می‌شوند،چرا که در میان رنگ‌های مرئی در طیف بینایی، رنگ‌ آبی بیشترین بازتاب یا انعکاس را دارد. پیش از این که ملانین در عنبیه چشم ساخته شود، عنبیه چشم نمی‌تواند هیچ رنگی را منعکس کند و به همین علت در بدو تولد، چشم نوزادان همچون آسمان یا دریا به رنگ آبی دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها