سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در آستانه برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان از ثبت ملی این میراث معنوی خبر داد.
کد خبر: ۴۳۱۳۵۲

حسین یزدانمهر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با عنایت به اهمیت موضوع گردشگری مذهبی، تمام مراحل ثبت این مراسم توسط کارشناسان مردم شناسی این اداره انجام شده و این آیین سنتی مذهبی با شماره 150در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

وی افزود: مراحل اولیه ثبت جهانی این آیین معنوی نیز هم اکنون در دست اقدام و در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان نمایش واقعه شهادت حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) در سال 113 هجری قمری در سرزمین مشهد اردهال و نحوه خاکسپاری این امامزاده جلیل القدر توسط اهالی فین کاشان است.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع)هر ساله در جمعه دوم مهر ماه در منطقه مشهد اردهال کاشان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فینی قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع)از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوبها روی دست گرفته و با نداییاحسین یاحسین به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) اوایل قرن دوم‌ هجری به دعوت اهالی فین، قم و کاشان ازطرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به‌ایران ماموریت یافت که پس ازسه ‌سال تلاش و مجاهدت،سرانجام درجنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال کاشان شهید شد.

قالیشویان یکی از کهن‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) درخطه گلگون اردهال برگزار می‌شود.

این آیین امسال روز هشتم مهر ماه با حضور هزاران نفر از عاشقان اهل بیت (ع) و وفاداران به ولایت با حضور مسوولان کشوری از ساعت 8 صبح تا 12ظهر در بارگاه حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها