علائم نگرانی و استرس کلاس اولی‌ها در20 دقیقه نخست حضور آنها در مدرسه به وجود می‌آید

فردا؛ جشن شکوفه‌ها

مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک میلیون و 200 هزار کلاس اولی فردا چهارشنبه 30 شهریور همزمان با جشن شکوفه‌ها سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند. جشن غنچه‌ها (برای کودکان تا 4 سال پیش‌دبستانی)، شکوفه‌ها (برای نوآموزان کلاس اولی) و جوانه‌ها (برای دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی) روز چهارشنبه 30 شهریور در سراسر کشور به طور همزمان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۳۰۱۵۰

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیش از 500 هزار نوآموز پیش‌دبستانی، یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی و حدود یک میلیون دانش‌آموز پایه اول راهنمایی در جشن غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جوانه‌ها حضور دارند و آغاز سال تحصیلی جدید را جشن می‌گیرند.

به گفته وی، امسال حدود 5 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی به استقبال سال تحصیلی 91ـ90 می‌روند.

مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال کتاب‌های پایه اول دوره ابتدایی با برنامه درسی ملی همسوسازی شده و از 15 تا صد درصد تغییر کرده است.

رحیمی توضیح داد: کتاب ریاضی صد درصد، علوم 80 درصد، فارسی 50 درصد و قرآن 15 درصد براساس طرح همسوسازی کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی با برنامه درسی ملی تالیف شده است.

وی اضافه کرد: همه معلمان پایه اول ابتدایی قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برای تدریس کتاب‌های درسی 46 ساعت آموزش دیده‌اند.

20 دقیقه هوای نوآموزان را داشته باشید

در این ارتباط ، یک روانپزشک گفت: علائم نگرانی و استرس کلاس اولی‌ها در 20 دقیقه نخست حضور آنها در مدرسه به وجود می‌آید و بتدریج از بین خواهد رفت که در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.

کتایون خوشابی در گفت و گو با فارس افزود: کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه، در پیش‌دبستانی یا مهد کودک حضور داشته‌اند، با آمادگی بیشتری وارد مدرسه می‌شوند.

وی افزود: برخورد محبت‌آمیز اولیای مدرسه با دانش‌آموزان کلاس اولی اضطراب و ترس آنها را کاهش می‌دهد ضمن این‌که معلمان این مقطع تحصیلی هر چقدر عاطفی‌تر باشند، کودک کمتر دچار نگرانی می‌شود.

این روانپزشک با تاکید بر این‌که در بعضی از کودکان کلاس اولی، جدایی چند ساعته از مادر موجب بروز اختلالاتی می‌شود، گفت: این کودکان به دلیل جدایی از مادر دچار اضطراب می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود مادران عکس خود را داخل کیف کودک قرار داده و به او بگویند که هنگام دلتنگی به آن نگاه کند که این کار موجب کاهش ناراحتی او می‌شود.وی صرف وعده صبحانه را برای تمامی دانش‌آموزان بسیار مهم دانست و اضافه کرد: به والدین توصیه می‌شود حتما فرزندان دانش‌آموز خود را پس از صرف صبحانه راهی مدرسه کنند.

پوشش تیره برای دانش‌آموزان لازم نیست

از سوی دیگر، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت کمیته‌ای برای ساماندهی رنگ و پوشش مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: تاکیدی بر تیره بودن پوشش دانش‌آموزان دختر در داخل مدارس نیست.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص پوشش دختران در مدارس بخصوص دبیرستان‌ها و تیره بودن رنگ روپوش دختران گفت: این پوشش تیره نیست و در خیلی مدارس از پوشش روشن استفاده می‌شود البته کمیته‌ای وجود دارد که با توجه به مقاطع تحصیلی در مورد این موضوع تصمیم می‌گیرد و البته تاکیدی بر تیره بودن پوشش دانش‌آموزان در داخل مدارس نیست.

حاجی‌بابایی درباره رفع مشکل کمبود مدارس در پروژه‌های مسکن مهر، گفت: حدود چند وقت پیش قراردادی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت کشور برای حل این مشکل امضا شده تا در مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکن مهر که با مشکل کمبود مدرسه روبه‌رو هستند، مدرسه احداث شود.

وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه اسکلت مدارس توسط وزارت‌ راه و شهرسازی ساخته می‌شود و آموزش و پرورش نیز آن را تکمیل می‌کند که اقدامات اولیه این کار آغاز شده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از افتتاح حدود 2000 مدرسه در مهر ماه با حضور مسوولان کشور خبر داد. وی همچنین با تاکید به توزیع شیر در مدارس و ادامه اجرای این طرح در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون در این زمینه مشکل خاصی نداشته‌ایم و این موضوع را امسال نیز در مدارس دنبال خواهیم کرد.

نواختن زنگ «دانش‌آموز شهید»

زنگ «دانش‌آموز شهید» به مناسبت آغاز سال تحصیلی، سوم مهر ماه در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) نواخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار و با هدف پاسداشت یاد و خاطره جانفشانی‌های 650 دانش‌آموز شهید آرمیده در بهشت زهرا (س) مراسم «دانش‌آموزان دیروز، آموزگاران امروز» در قالب نواختن زنگ «دانش‌آموز شهید» سوم مهرماه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید توسط شهرداری تهران، سازمان بهشت زهرا (س) و بنیاد شهید بر مزار شهیدان دانش‌آموز در قطعات شهدای بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

فرهنگسازی در جهت زنده نگهداشتن یاد و خاطره دانش‌آموزان شهید و نونهالانی که برای دفاع از ایران اسلامی جانفشانی و ایثارگری کردند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل حاضر از اهداف دیگر این طرح است.

در حاشیه این مراسم 650 بسته فرهنگی به تعداد دانش‌آموزان شهید تهران شامل نوشت‌افزار و اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان به خانواده‌های نیازمند اهدا می‌شود.

همچنین کاشت 650 سرو در قطعات مطهر شهدا به یاد دانش‌آموزان شهید، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای دانش‌آموز،‌ قرائت فاتحه و روایت جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های این سرو قامتان از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها