وقتی در 11 سپتامبر 10 سال پیش برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی فروریخت، تلی از سنگ، بتون، آهن، آلومینیوم، شیشه و کاغذ و صدالبته هزاران کشته بی‌گناه روی هم انبار شدند؛ اما از میان همه این تکه‌پاره‌ها، یک ورقه آلومینیومی کوچک داستانی متفاوت پیدا کرد. این تکه فلز آنقدر خوش‌شانس بود تا از بین تمام آن آوار و خاطره بد بیرون کشیده شود و بشود بخشی از بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین ماموریت‌های فضایی آمریکا؛ چراکه طراحان ماموریت‌های دوگانه مریخ‌نوردهای «روح» و «فرصت» معتقدند بودند آنچه می‌تواند از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری کند، افزایش آگاهی بشر از عظمت کائنات است تا حقارت خود و سیاره خود را بیشتر درک کند و بداند که بر چه لبه نامتعادلی ایستاده است.

دیروز اما مریخ‌نورد فرصت از بازوی رباتیک خود که این تکه آلومینیوم روی آن کار شده بود، در مریخ عکس گرفت و آن را به زمین ارسال کرد.

کشف ۵۰ سیاره فراخورشیدی جدید

اخترشناسان از شناسایی ۵۰ سیاره فراخورشیدی جدید خبر داده‌اند که در خارج از منظومه شمسی و در مدار ستاره‌های دیگر قرار دارند.

به گزارش بی.بی.سی، اخترشناسان می‌گویند ۱۶ سیاره از کشفیات جدید که به تازگی به وسیله ابزار هارپس در رصدخانه لاسیلا در شیلی شناسایی شده‌اند، از سیاره‌های ابرزمینی هستند.

سیاره‌های ابرزمینی، سیاره‌هایی هستند که از نظر حجم از زمین بزرگ‌تر و از سیاره مشتری کوچک‌تر هستند. یکی از این سیاره‌های ابرزمینی در منطقه‌ای است که امکان وجود شرایط مناسب برای زیست در آن وجود دارد.

یافته‌های جدید در کنفرانس منظومه‌های خارج خورشیدی در وایومینگ آمریکا ارائه شده و قرار است در نشریه نجوم و اخترفیزیک منتشر شود. مایکل مایور، سرپرست نویسندگان این مقاله که استاد دانشگاه ژنو در سوئیس است، گفت: کشفیات جدید شامل مجموعه‌ای غنی از سیاره‌های ابرزمینی و سیاره‌های مشابه نپتون است که به وسیله ستاره‌های مشابه خورشید خودمان میزبانی می‌شود.