ماتراتزی ، مدافع سابق تیم ملی ایتالیا :

زیدان را خوب می‌شناسم

زمانی که ماسیمو موراتی، مدیر باشگاه اینتر با او در جولای 2009 تماس گرفت و پیشنهاد قراردادی 3 ساله را مطرح کرد، ماتراتزی و خانواده‌اش واقعا گیج شدند.
کد خبر: ۴۲۷۵۶۳

او نمی‌دانست چه پاسخی باید به موراتی بدهد. او 36 سال داشت و آماده بازنشستگی بود. همسرش دانیلا با 3 فرزندش دوست داشتند به شهر مورد علاقه‌شان پروجا برگردند، ولی امضای قرارداد به منزله حضور 3 ساله در شهر شلوغ میلان بود.

با این وجود ماتراتزی به موراتی پاسخ مثبت داد تا با خوزه مورینیو قهرمان اروپا شود. او درباره شایعه انتقالش به کوینز پارک رنجرز که در مطبوعات انگلیسی دیده می‌شود گفت هنوز یک سال با اینتر قرارداد دارد و نمی‌داند گام بعدی‌اش چه خواهد بود. اما ماتراتزی را می‌توان جنجالی‌ترین بازیکن سال‌های اخیر ایتالیا دانست و سوالات زیادی درباره زندگی حرفه‌ای او مطرح است. مارکو در این گفت‌وگو به سوالات پاسخ می‌دهد.

در سال 2001 برای پروجا 12 گل زدید که رکوردی برای یک مدافع در سری A است. بهترین گل شما کدام بود؟

این رکورد برای من کمی تلخ بود، چون به این ترتیب از جیاکینتو فاکتی، مدافع مورد علاقه‌ام بالاتر قرار گرفتم، اما دانیل پاسارلا هم زمانی که برای اینتر بازی می‌کرد 11 گل زده بود. البته مهم‌ترین گلم قطعا گلی بود که در فینال جام جهانی زدم، ولی زیباترین گل ضربه برگردانی بود که به مسینا در سال 2006 زدم.

درست است که شما فوتبال را به عنوان یک هافبک شروع کردید؟

اگر بخواهم دقیق گفته باشم من در سال اول بازی در تیم جوانان مهاجم بودم و به همین خاطر همیشه دوست داشتم گل بزنم. به نظرم در سال‌های بعد این انگیزه به من در گل زدن به عنوان یک مدافع کمک زیادی کرد.

گاهی در مطبوعات از شما با عنوان ماتریکس نام برده می‌شود. دلیل این موضوع چیست؟

ماتریکس اسمی بود که بعد از نظرسنجی در سایت باشگاه به من داده شد. البته من فیلم را ندیده بودم و بعد از این‌که آن را تماشا کردم خوشحال شدم که چنین لقبی از سوی هواداران به من داده شد. البته من زیاد شباهتی به کیانو ریوز (هنرپیشه اصلی فیلم ماتریکس ) ندارم.

بهترین مهاجمی که مقابلش بازی کرده‌اید چه کسی بود؟

باتیستوتا. شاید ویه‌ری و الن شیرر هم بازیکنان خوبی بودند، ولی با 3 مهاجم شانس هم‌تیمی بودن داشتم: اتوئو، توتی و رونالدو. اما وقتی باتیستوتا به ایتالیا آمد، هیچ کسی او را باور نداشت. او یک پدیده بود که از هر زاویه‌ای گل می‌زد، پای راست و چپ برای او تفاوتی نداشت. او با توجه به استعدادی که داشت به هیچ چیز نرسید، ولی به هر حال این انتخاب خود او بود.

با این‌که رابطه اکثر بازیکنان اینتر با مورینیو خوب بود، اما شما ظاهرا ارتباط عاطفی زیادی داشتید و از این‌که او به رئال رفت خیلی ناراحت بودید؟

من بیشتر از این‌که ناراحت باشم عصبانی بودم، چون می‌دانستم بدون او نمی‌توانیم قهرمانی‌ها را تکرار کنیم. اگر به نتایج رئال مادرید در فصل قبل نگاه کنیم متوجه می‌شویم که شاید او هم اشتباه کرد. من صد درصد مطمئن هستم با او می‌توانستیم سوپر کاپ اروپا و اسکودتو را بار دیگر ببریم.

در سایت شخصی‌تان اشاره کرده بودید ملاقات با اریک کانتونا مثل یک رویا بود. چرا ملاقات با او تا این اندازه اهمیت داشت؟

کانتونا مثل خودم یک مرد واقعی است. او همیشه همان چیزی را که فکر می‌کند به زبان می‌آورد. او چندین بار برای سایرین با سیستم در افتاده و متفاوت با کسانی است که برای حفظ منافع شخصی‌شان سکوت می‌کنند.

به نظر شما چرا رافا بنیتز در اینتر موفق نبود؟

شاید او مربی خوبی برای این تیم نبود. جایی خواندم که مرا در اخراجش مقصر می‌دانستند، اما او بعد از قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان حرف‌هایی زد که منجر به اخراجش شد. او گفت که ما همه پیر هستیم، ولی اگر به نیم‌فصل دوم نگاه می‌کرد متوجه می‌شد همین تیم پیر چه نتایج خوبی گرفت. من در جشن قهرمانی حضور نداشتم چون معتقد بودم قهرمانی ما بیشتر از آن‌که مدیون حضور بنیتز باشد، به خاطر وجود من در تیم بود. اینتر با دو تیم متوسط بازی کرد و به پیروزی رسید و قهرمان شد.

هنوز با گنارو گتوسو دوست هستید؟

اخلاق ما خیلی شبیه به هم است. من از این‌که همه کار او را در خواندن آوازی درباره لئوناردو در جشن قهرمانی میلان در ماه می‌،‌ با زدن نقاب برلوسکونی از سوی من در بازی با میلان مقایسه می‌کنند ناراحت می‌شوم. بعضی از هواداران برلوسکنی در رسانه‌ها به من حمله کردند، اما خود او از تماشای عکس خوشحال شد و حتی با من تماس تلفنی گرفت. زمانی که بحث اینتر و بازیکنانش می‌شود، همه به این تیم حمله می‌کنند و می‌خواستند حمله به برلوسکنی را به من نسبت بدهند. من آن نقاب را زدم چون او مالک بزرگ‌ترین رقیب ماست و دلیل دیگری نداشت.

با تمام افتخاراتی که دارید برایتان آزاردهنده نیست که هنوز مردم شما را با درگیری بازی فینال جام جهانی 2006 و ضربه زیدان به خاطر می‌آورند؟

برای من قضیه زیدان برای همیشه تمام شده است. من او را در پارکینگ هتلی در میلان زمانی که با تیم رئال مادرید به شهر آمده بود، دیدم. مورینیو هم با من بود و او هم با برادر و یکی از دوستانش بود.

من جلو رفتم و با او دست دادم و به نظر می‌رسید همه چیز تمام شده اما او بعد مصاحبه کرد و گفت مرا نشناخته است. چطور چنین چیزی ممکن است. من همیشه او راخواهم شناخت چون او کمک کرد تیمشان بازنده فینال جام جهانی باشد و مطمئن هستم اگر این موضوع با اریک کانتونا اتفاق افتاده بود، همه چیز سال‌ها بود که تمام شده بود!

آبزرور 
مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها