آخرین اخبار لیبی

محاصره کامل بنی‌ولید

شهر بنی‌ولید در محاصره کامل انقلابیون لیبی قرار دارد. به گفته ساکنانی که از این شهر گریخته‌اند، تعداد زیادی از هواداران قذافی بنی‌ولید را ترک و با تجهیزات خود به کوه‌های اطراف شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.
کد خبر: ۴۲۶۱۹۹

به گزارش دویچه وله، عملیات نظامی نیروهای دولت موقت علیه حامیان قذافی شدت یافته است. یکی از فرماندهان مخالفان رژیم قذافی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که نیروهای نظامی مخالفان آمادگی کامل برای حمله به بنی‌ولید را دارند.

هزاران نفر از نیروهای مسلح حامی دولت موقت لیبی با تجهیزات نظامی و سلاح‌های سنگین هم‌اکنون در فاصله حدود 15 کیلومتری مرکز بنی‌ولید مستقر شده و این شهر را در حلقه محاصره خود درآورده‌اند.

در این میان مخالفان قذافی به  حامیان دیکتاتور پیشین لیبی هشدار داده‌اند که برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر سلاح‌های خود را زمین بگذارند. گزارش‌های رسیده حاکی است که طرفداران قذافی در بنی‌ولید هنوز حاضر نیستند تسلیم شوند.

خبر اعلام آمادگی نیروهای مخالف سرهنگ قذافی برای حمله نظامی به شهر بنی‌ولید صبح یکشنبه 4 سپتامبر منتشر شد. محمد الفاسی، یکی از فرماندهان مخالفان گفت که مذاکرات با حامیان قذافی برای تسلیم شهر نتیجه‌ای به‌بار نیاورده است. به گفته وی رهبران قبیله‌های ساکن این شهر از ادامه گفت‌وگوها خودداری کرده‌اند.

محمد الفاسی تأکید کرد که به حامیان قذافی هشدار داده و برای آن‌ها مهلت تسلیم شدن تعیین کرده‌اند. وی گفت: «نیروهای دولت موقت لیبی می‌خواهند با برنامه‌های پیشنهادی جلوی درگیری‌های خونین و افزایش کشته‌ها را بگیرند، اما حامیان قذافی از مهلت داده شده برای آماده‌سازی نظامی نیروهای خود استفاده کرده‌اند.» به گفته یکی دیگر از فرماندهان مخالف، نیروهای وفادار به قذافی در نواحی جنوبی شهر مستقر هستند.

به دلیل ترس از شروع درگیری‌ها در بنی‌ولید تعدادی از ساکنان شهر از خانه‌های خود گریخته‌اند. آن‌ها از عقب‌نشینی نیروهای حامی قذافی به کوه‌های اطراف شهر خبر دادند. به گفته آنان نیروهای هوادار قذافی به همراه سلاح‌های سنگین خود به سمت کوه‌های اطراف در حرکت بودند.

شهر حامیان قذافی

بنی‌ولید در ناحیه‌ای بیایانی و در 140 کیلومتری جنوب طرابلس واقع است. گمان می‌رود که معمر قذافی در این شهر پنهان شده باشد. از شهرهای سرت، زادگاه قذافی و سبها هم به عنوان محل اختفای احتمالی رهبر پیشین لیبی نام برده می‌شود.

بنی‌ولید یکی از شهرهای است که حامیان قذافی در آن‌جا متمرکز هستند و به‌طور عمده محل سکونت اعضای قبیله ورفاله است. اعضای این قبیله یک میلیون از جمعیت شش میلیونی لیبی را تشکیل می‌دهند.

قذافی در آخرین پیام صوتی خود از قبایل ساکن این شهر به عنوان کسانی نام برده بود که تا پای مرگ از وی پشتیبانی خواهند کرد. عبدالرزاق ندوری، از فرماندهان دولت موقت لیبی به هواداران قذافی در بنی‌ولید تا صبح روز یکشنبه مهلت داده بود که سلاح‌هایشان را کنار بگذارند و خود را تسلیم نیروهای دولت موقت کنند.

بنا به گزارش روزنامه گاردین اعضای خانواده قذافی و کادرهای حامیان قذافی موسوم به "رهبری انقلابی" لیبی در این میان از بنی‌ولید گریخته‌اند. گفته می‌شود که سه پسر دیکتاتور پیشین لیبی مصمم هستند که در این شهر باقی بمانند. در مورد حضور خود معمر قذافی در بنی‌ولید هنوز اطلاعات بیشتری در دست نیست.

گزارش‌های رسیده از سرت، زادگاه معمر قذافی نیز حاکی از ادامه درگیری‌هاست. نیروهای نظامیان وفادار به دولت موقت لیبی به فشارهای خود در این منطقه نیز افزوده‌اند.

مخالفان سرهنگ قذافی با خودروهایی مجهز به سلاح‌هایی سنگین، از سه جهت به سمت بنی‌ولید به راه افتاده‌اند و این شهر با به محاصره خود در آورده اند.

چند روز پیش شایعه شده بود که دو نفر از پسران سرهنگ قذافی از جنوب طرابلس گریخته و به سمت بنی‌ولید رفته‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، اعضای خانواده قذافی ممکن است همچنان در این شهر حضور داشته باشند.

روز شنبه 13 سپتامبر رئیس شورای ملی انتقالی لیبی که رهبری دولت موقت این کشور را به عهده دارد، گفت که نیروهایشان شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی و نیز شهرهای جفرة و سبها را هم محاصره کرده‌اند.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی گفته است که کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این شهرها ارائه خواهد شد، ولی آنها یک هفته برای تسلیم شدن مهلت دارند تا مانع از بروز خونریزی‌های بیشتر شوند.

تاخیر در انتقال به طرابلس

پیش از این، عبدالرزاق ندوری، یکی از فرماندهان نیروهای نظامی مخالف سرهنگ قذافی، گفته بود که ساکنان بنی ولید تا ساعت 8 صبح روز یکشنبه مهلت دارند تا تسلیم شوند، در غیر اینصورت با واکنشی نظامی روبه‌رو می‌شوند.

در عین حال، شورای ملی انتقالی لیبی در ادامه اقداماتش برای بازسازی و به منظور محافظت از طرابلس، شورایی تحت عنوان شورای عالی امنیت تشکیل داده است.

اعضای شورای ملی انتقالی لیبی همچنین اعلام کرده اند که هیات مرکزی این شورا تا هفته آینده از بنغازی به طرابلس منتقل نخواهد شد. عبدالجلیل، رئیس این شورا هم آخرین عضو شورای ملی انتقالی خواهد بود که به طرابلس می‌رود.

یان مارتین، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز شنبه ۱۳ سپتامبر وارد طرابلس، پایتخت لیبی شد تا درباره فعالیت‌های بین‌المللی برای توسعه و بازسازی لیبی را با مقامات لیبیایی مذاکره کند.

همچنین به گزارش شبکه العربیه، عبدالرزاق ندوری سخنگوی نظامی مجلس انتقالی اعلام کرد که در صورت تسلیم نشدن شهر بنی ولید و سرت وسبها انقلابیون وارد عمل می شوند.

این در حالی است که ، نیروهای انقلابیون در حال پیشروی به سوی شهرهای سرت و سَبها، برای تنگ تر کردن محاصره این دوشهر هستند.

از سوی دیگرسیف الاسلام فرزند قذافی در پی ملاقات با روسای برخی از قبایل در سرت وسبها، از آنها تقاضا کرد تا برای باز پس گرفتن شهر طرابلس به او کمک کنند.

در این راستا  موسی ابراهیم سخنگوی معمرقذافی روز یکشنبه 4 سپتامبر اعلام کردشورای ملی انتقالی قادر نیست کشور لیبی را اداره کند و کشورهای غربی باید با معمر قذافی وارد مذاکره بشوند.

موسی ابراهیم  با اشاره به عبدالرزاق ندوری گفت: او پیشتر عضو القاعده بود و امروز ناتو و شورای انتقالی لیبی به او سمت سخنگویی نظامی انقلابیون را داده اند.

موسی ابراهیم  در مورد محل اختفای خود تاکید کرد وی جای مشخصی ندارد و اکنون در جنوب غرب طرابلس مستقر است .

وی همچنین گفت به همراه سیف الاسلام روز شنبه در طرابلس بود وبا برخی از هواداران قذافی ملاقات داشتند.

ناظران سیاسی معتقدند با سقوط طرابلس وبه رسمیت شناختن شورای انتقالی ازسوی بسیاری از کشورها وسازمان ملل، دیگربازگشت قذافی به قدرت غیرممکن خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها