سلامت ‌و‌ دندان

خمیردندان مناسب

خمیردندان باعث حذف یا کاهش بوی نامطبوع دهان، پلاک و غذاهای باقیمانده و نیز براق شدن دندان‌ها و کاهش میزان جذب رنگدانه‌های موجود در مواد غذایی می‌شود. خمیردندان‌ها در انواع خمیری، ژله‌ای و حتی پودری به بازار عرضه می‌شوند. بدون توجه به نمای ظاهری خمیردندان، در اغلب موارد ترکیبات مشابهی در هریک از آنها وجود دارد. یکی از اجزای تشکیل‌دهنده خمیردندان مواد ساینده آن است که برای کمک به مسواک در برداشتن پلاک دندانی و ذرات غذایی باقیمانده از روی سطوح دندان‌ها در خمیردندان استفاده می‌شود. مواد ساینده موجود به براق شدن دندان و حذف رنگدانه‌هایی که بر سطح دندان شکل گرفته‌اند نیز کمک می‌کنند.
کد خبر: ۴۲۵۴۴۷

ماده بعدی موجود در خمیردندان‌ها فلوراید است که به اشکال مختلف در خمیردندان قرار داده می‌شود. فلوراید باعث محکم شدن ساختمان دندان، کمک به متوقف شدن پوسیدگی یا بازسازی پوسیدگی‌هایی که در مراحل اولیه هستند، می‌شود.

در خمیردندان‌ها مواد ضد باکتری‌ هم وجود دارد که برای کم کردن تعداد باکتری‌های مضر در دهان به خمیردندان اضافه می‌شوند. اثر این مواد بخصوص در کاهش ابتلا به بیماری‌های لثه چشمگیر است.

ماده دیگری که در خمیردندان‌‌ها وجود دارد، برای درمان حساسیت دندان‌ها مفید است. این مواد که عمدتا استانوس فلوراید یا ترکیبات مشابه هستند، می‌توانند در برخی حساسیت‌‌های دندانی بخصوص انواعی از آن که مرتبط با ناحیه عریان روی ریشه هستند مفید باشند. مساله مهم در این موارد این است که چطور متوجه شویم کدام خمیردندان برای ما مناسب‌‌تر است. در این مواقع با توجه به نیازهای خاص خود بایستی خمیردندان مناسب را انتخاب کنید. بعضی خمیردندان‌ها در کاهش حساسیت دندانی موثرتر از بقیه هستند، برخی قدرت سفیدکنندگی بیشتر داشته و برخی هم برای کنترل بیماری لثه یا پوسیدگی طراحی شده‌اند. مساله مهمی که وجود دارد آن است که بهتر است از خمیردندان‌های متفاوت به صورت متناوب استفاده شود.

برای بررسی خمیردندان‌ها باید به نکات ارائه شده روی آنها توجه کافی داشته باشید مثلا برای خمیردندان‌های سفیدکننده از کلماتی مثل Tooth whitening استفاده شده است، اما استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده در طولانی‌مدت می‌توانند بر روی سلامت دندان‌ها تاثیر منفی داشته باشند و استفاده مداوم از آنها توصیه نمی‌شود.

برای خمیردندان‌های مناسب برای حساسیت دندان‌ها از کلمات For sensitive teeth و برای خمیردندان‌هایی که مناسب کنترل پوسیدگی هستند از کلماتی مانند Decay Prevention استفاده می‌شود.

دکتر محمد‌امین نریمانی / متخصص ارتودنسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها