فاش شدن مصوبه امسال کمیته آموزش فدراسیون فوتبال مبنی بر اخراج و عدم به‌کارگیری مربیان دارای سن بالای 65 سال، دسته گل تازه‌ای است که گویا به آب دادنش فقط از دست همین فدراسیون برمی‌آید!
کد خبر: ۴۲۵۳۳۰

قضیه از آنجا شروع شد که دو تیم کرمانی حاضر در لیگ به دنبال کسب نتایج ضعیف هفته‌های آغازین مسابقه‌ها، تصمیم به کنار زدن مربیان خود و استفاده از دو مربی خبره و پرتجربه و در عین حال آشنا گرفتند.

اصغر شرفی، سرمربی پیشین تیم‌های استقلال، پاس و مربی پیشین تیم ملی در جام جهانی به عنوان سرمربی تازه مس سرچشمه و میروسلاو بلاژوویچ، سرمربی پیشین تیم‌های ملی ایران و کرواسی (که این تیم را به مقام سومی جام جهانی هم رساند) به عنوان سرمربی تیم مس کرمان انتخاب شدند، غافل از آن که فدراسیون با بخشنامه نوبرانه خود، راه را برای شروع به کار این مربیان مسدود کرده است.

پرسش اینجاست که چگونه درهای استفاده از آگاهی و تجربه روی فوتبال خام و پرایراد ما بسته می شود. در حالی که در فوتبال پیشرفته و سطح بالای دنیا یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت بهره‌گیری از تجربه و خبرگی در هدایت و مربیگری تیم‌ها محسوب می‌شود؟ وقتی به اسامی و سنین برترین مربیان جهان نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم قریب به اتفاق آنها (منهای معدود چهره‌هایی مثل مورینیو و گواردیولا) در سنین بالایی قرار دارند که همگی به زعم مسوولان فوتبال ما فاقد صلاحیت سنی هدایت تیم‌ها تلقی می‌شوند.

در حقیقت بزرگانی چون الکس فرگوسن 70 ساله، کاپلوی 66 ساله، کارلوس آلبرتو پریرای 69 ساله، ایویتسیا اوسیم 70 ساله، گاس هیدینک 65 ساله، مارچلو لیپی 64ساله، یوپ هاینکس 66 ساله، آریگو ساکی 65 ساله، اوسکار تابارس 64 ساله، آراگونس 71 ساله و اتو ریهاگل 73 ساله از دید فدراسیون نشینان ما فاقد وجاهت و صلاحیت سرمربیگری هستند! معلوم نیست با وضع چنین قوانین و بخشنامه‌های بدون پشتوانه کارشناسی، فوتبال ما چه مسیری را طی می‌کند؟ فعلا که حذف پیاپی باشگاه‌های ایرانی از لیگ قهرمانان، حذف پیاپی تیم‌های ملی رده‌های پایه و حذف تیم ملی از جام ملت‌ها و شکست‌های پرشمار اینچنینی را شاهدیم.

مجید عباسقلی 
گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها