پاریس؛ شهر همیشه بیدار

اگر از آن دسته افرادی هستید که بخشی از زندگی را به سفر و تجربه اندوختن اختصاص می‌دهید و برای این کار به اندازه کافی هم پول دارید، حتما فرانسه را یکی از اولویت‌های سفرهایتان قرار دهید. از همین امروز هم می‌توانید برنامه‌ریزی برای این سفر رویایی را شروع کنید. ما هم برای کمک به این برنامه‌ریزی، طی این سطرها شما را به گشت و‌گذاری هرچند مختصر در عروس شهرهای جهان یعنی پاریس ـ پایتخت فرانسه ـ می‌بریم.
کد خبر: ۴۲۰۰۵۶

فرانسه یکی از 28 کشور عضو اتحادیه شینگن است؛ یعنی اگر ویزای یکی از 27 کشور دیگر عضو این پیمان را بگیرید بدون هیچ محدودیتی می‌توانید به هر یک از این کشورها سفر کنید و با کوله‌باری از خاطرات به میهن بازگردید؛ البته اگر زمان به شما اجازه دهد. چون فقط تا پایان اعتبار ویزایتان اجازه مسافرت و اقامت در این کشورها را دارید. همچنین در صورت گرفتن ویزای شینگن مهم نیست از کجا وارد این کشورها شوید. یک انتخاب پرواز و هواپیما است اما شاید زیباتر این باشد که برای مسافرت در این قاره سبز از قطار استفاده کنید تا مناظری را ببینید که شما را متحیر می‌کنند؛ پس در صورت امکان کمی سختی را تحمل کنید و با قطار در این قاره سبز به مسافرت بپردازید.

در این صورت برای اقامت در اتحادیه اروپا هتل‌های زنجیره‌ای F1 گزینه مناسبی خواهد بود. این هتل زنجیره‌ای مناسب‌ترین قیمت را برای گردشگران دارد اما مهم‌ترین مزیت استفاده از هتل F1 این است که اگر اتاق‌تان را یک ماه قبل از طریق اینترنت رزرو کرده باشید می‌توانید از 10 درصد تخفیف ویژه استفاده کنید که گاهی چند صد یورو به نفع شما خواهد بود. اگر قصد اقامت در این هتل را دارید می‌توانید از وب سایت هتل به نشانیwww.hotelf1.com استفاده کنید.

اما این هتل در شهر پاریس برای گردشگران ویژگی دیگری نیز دارد و آن هم وجود مرکز خرید بسیار بزرگی است که درست روبه‌روی هتل قرار دارد. شما می‌توانید تمام مایحتاج روزانه خودتان را از این فروشگاه بخرید. به این ترتیب در هزینه‌های مربوط به وعده‌های غذایی خود نیز صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای می‌کنید.

فرانسه سالانه از 75 میلیون گردشگر پذیرایی می‌کند و در این زمینه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. این آمار نشان می‌دهدکه فرانسه دارای جاذبه‌های بسیار زیاد گردشگری است. این کشور برای کسب این رتبه از هیچ کاری فروگذار نکرده که یکی از آنها اتصال به انگلستان از طریق تونل مانش بوده است. این تونل که خود به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری فرانسه محسوب می‌شود، شهرهای پاریس و لندن را با ریل قطارهای سریع‌السیر و همان تونل به یکدیگر متصل کرده است.

پاریس قدیم، پاریس مدرن

پاریس در اطراف رودخانه سن ساخته و از دو بخش قدیمی و مدرن تشکیل شده است؛ دولت فرانسه برای حفظ بناهای تاریخی شهر، قوانین بسیار سختی را در مورد ساخت و سازهای پاریس وضع کرده است به‌گونه‌ای که ارتفاع ساختمان‌های شهر باید متناسب با عرض خیابان‌های محلی احداث شود و در قسمت قدیمی شهر نیز برای ساخت و ساز سختگیری بیشتری می‌شود تا بافت قدیمی دچار دگرگونی نشود.

برای ساختن آسمانخراش‌ها و ساختمان‌های مدرن در شهر پاریس هم منطقه‌ای خاص انتخاب شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته؛ به همین دلیل این شهر از دو بخش مدرن و قدیمی تشکیل شده است.

اما یک قانون مشترک در این شهر برقرار است و آن هم نامنظم بودن ترافیک شهری و شلوغی شهر است به شکلی که هنگام اوج ترافیک اگر در خیابان‌های پاریس قدم بزنید سروصدای ترافیک و نوع رانندگی راننده‌ها شما را یاد تهران در روزهای عادی و غیر تعطیل می‌اندازد. اگرچه پاریس از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مناسبی برخوردار است و تقریبا مترو به تمامی نقاط شهر کشیده شده اما خبری از قطارهای مدرن، شیک و تمیز نیست؛ البته شاید این موضوع به دلیل حجم سنگین استفاده از این وسیله نقلیه عمومی و قدمت آن باشد.

پاریس سرسبزترین شهر اروپا هم شناخته شده، بنابراین اگر توانستید در بهار یا اوایل تابستان به این شهر سفر کنید تا از مناظر زیبای شهر بیشتر بهره‌مند شوید.

شهر همیشه بیدار پاریس، مکان‌های زیادی برای بازدید گردشگران با هرنوع سلیقه و گرایشی را در خود جای داده، اما اکثر مکان‌های تاریخی و دیدنی در منطقه و محدوده میدان شارل دوگل بنا شده است.

بنابراین بسیاری از مراکز گردشگری فاصله زیادی از هم ندارند و می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی و استفاده از فضای سبز شهری به تعداد زیادی از این مکان‌ها بروید بدون این‌که مجبور به پرداخت کرایه ماشین باشید؛ به عنوان مثال موزه لوور، باغ تویلری، خیابان شانزه‌لیزه، طاق‌نصرت پیروزی(تریومف) و میدان کنکورد از جمله بناهایی هستند که در این منطقه واقع شده‌اند.

برج ایفل

به ‌طور کلی هر شهر یا کشوری دارای یک نماد در سطح محلی، ملی یا جهانی است؛ نماد پاریس هم سازه‌ای فلزی یعنی همان برج ایفل است؛ به‌طوری که هرجا نام این شهر را بشنویم یا بخوانیم اولین تصویری که در ذهن ما ایجاد می‌شود این برج است. برجی 300 متری که مابین رودخانه سن و مقبره ناپلئون بناپارت واقع شده است.

برج ایفل دارای رستوران بسیار مجلل و مدرنی است که اگر قصد خوردن یک شام به یادماندنی در این رستوران را دارید باید از قبل جای خود را رزرو کرده باشید و البته به یاد داشته باشید که هزینه این شام اصلا کم نیست. شما می‌توانید برای دیدن شهر زیبای پاریس از آن ارتفاع با یکی از 4 آسانسور این برج بالا بروید و از محوطه مخصوص بازدیدکنندگان به این شهر نگاهی بیندازید. یک ضرب‌المثل بین فرانسوی‌ها رایج است که می‌گوید «هر پاریسی هر روز صبح که از خانه‌اش خارج شود برج ایفل را خواهد دید.»

موزه لوور

لوور یکی از 3500 موزه فرانسه است؛ اما لوور در آن میان جایگاهی خاص و ویژه دارد. ورودی بسیار زیبای این موزه یک هرم شیشه‌ای است که در تاریکی شب مثل نگینی درخشان روی انگشتری پاریس می‌درخشد و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

این موزه که در 4 طبقه زیر زمین بنا شده، تعداد زیادی آثار تاریخی و هنری از گوشه و کنار جهان را در خود جای داده اما آشناترین آنها برای ما، قسمت ایران باستان موزه است. وقتی وارد سالن ایران باستان می‌شویم حس غریبی را تجربه خواهیم کرد و گاهی آرزو می‌کنیم که‌ ای کاش تمام آثار تاریخی و باستانی ایران مثل این موزه نگهداری می‌شد تا از آنها بخوبی محافظت شود؛ در واقع آثار تاریخی و هنری این موزه از خوش‌شانس‌ترین آثار تاریخی جهان هستند چون در بهترین شرایط از آنها نگهداری می‌شود این در حالی است که بسیاری آثار هنری و باستانی در گوشه و کنار جهان به دست بشر رو به نابودی هستند.

از مهم‌ترین آثاری که در این موزه نگهداری می‌شوند، تابلوی مونالیزا یا همان لبخند ژکوند، کتیبه‌های هخامنشی، آثاری از اهرام مصر و سرستون‌های تخت جمشید را می‌توان نام برد. وقتی از موزه خارج شدید اگر هوا آفتابی و مناسب بود به باغ تویلری که نزدیک این موزه است بروید و با سوار شدن چرخ و فلک آن تعدادی عکس از پاریس بگیرید که بسیار جالب خواهد بود و یادآور خاطرات این سفر برای شما پس از بازگشت به ایران است.

موزه جنگ

پس از آن می‌توان سری هم به مقبره ناپلئون و موزه جنگ زد. گنبد طلایی این مقبره هر ساله زمینه تعداد زیادی عکس یادگاری گردشگرانی است که از این مکان دیدن می‌کنند.

این مجموعه زیبا و باشکوه در واقع مقبره خانوادگی فرمانروای فرانسه بوده و زمانی به عنوان مرکز نگهداری مجروحان جنگی هم از آن استفاده می‌شده است. در کنار این مقبره خانوادگی، موزه‌ای هم برپا شده که برخی از لوازم شخصی ناپلئون را در خود جای داده است؛ به عنوان مثال لباس، زره، کلاه و دیگر وسایل او در این مکان حفظ و نگهداری می‌شود. البته در این موزه بخشی از ادوات جنگی زمان‌های گذشته نیز نگهداری شده و یادآور نبردهای خونین آن دوران است.

پله‌هایی برای هنرمندان

از جنگ و خاطرات آن که بگذریم، بهترین مکان برای دیدن و آرامش‌، کلیسای قلب مقدس است. این کلیسا در بام شهر پاریس و روی تپه بلندی به نام تپه هنرمندان واقع شده است، این محله همچنین بهترین مکان برای خرید آثار هنری و تابلوهای نقاشی برای گردشگران است. البته این تابلوها بسیار گران هستند اما تعداد زیادی هنرمند کنار پله‌های کلیسا نشسته‌اند که هر کدام اثری هنری خلق می‌کنند؛ به عنوان مثال آنها می‌توانند با کاغذ و قیچی طرحی از شما به شکل مجسمه‌ای کاغذی بسازند یا این‌که با سیاه قلم شما را نقاشی کنند. در اینجا شما می‌توانید با پرداخت مقدار کمی پول، یادگاری بسیار زیبا و ارزشمندی را با خود از پاریس به زادگاهتان ببرید.

پس از بازدید از این کلیسا بهتر است سری هم به محله پیگال بزنید که خالی از لطف نیست. چون در زمان‌های گذشته اینجا محل زندگی برخی هنرمندان مشهور چون پیکاسو و آندره بروتن بوده و از شهرت خاصی برخوردار شده است.

شانزه‌لیزه

از این کلیسا هم که بگذریم، بهترین مکان برای قدم زدن و لذت بردن از مناظر مختلف و همچنین خرید، می‌تواند خیابان شانزه‌لیزه باشد که در نهایت به دروازه آزادی منتهی می‌شود.

برخی این خیابان را زیباترین خیابان جهان می‌دانند که شاید درست هم باشد، تعداد زیاد فروشگاه‌های معروف و مارک‌های معتبر جهان باعث شده که بیشتر گردشگران به این منطقه بیایند و از قدم زدن و نشستن در کافه‌ها و رستوران‌های مختلف و گاهی هم خرید لذت ببرند. اما مهم‌ترین چیزی که با دیدن آن، احساس دوری از وطن را فراموش می‌کنید، آرم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

وقتی به انتهای خیابان یعنی میدان تریومف می‌رسید؛ در مرکز یک ستاره ایستاده‌اید که اغلب فرانسوی‌ها به آن افتخار می‌کنند. اینجا همان نقطه اتصال 12 خیابان اصلی پاریس است که این خیابان‌ها از بالا به شکل یک ستاره دیده می‌شوند. اگر اهل ماشین و اتومبیل هستید، این را هم به یاد داشته باشید که وقتی در خیابان شانزه لیزه مشغول قدم زدن هستید، می‌توانید از نمایشگاه‌های دائمی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی رنو و پژو بازدید کنید و حتی کمی هم پشت فرمان پیشرفته‌ترین ماشین‌های ساخت این دو کارخانه بنشینید.

اگر مایل به دیدن آثار تاریخی بیشتری نیز هستید، می‌توانید به اپراگارنیه که در زمان امپراتوری دوم فرانسه ساخته شده، سری بزنید. سعی کنید حتما به دانشگاه معروف سوربن پاریس نیز بروید و از نحوه آموزش عالی این کشور نیز اطلاعاتی به دست آورید.

آخرین دیدارها

از تاریخ و ساختمان‌های قدیمی پاریس که بگذریم، نوبت هنرها و مدرنیته می‌رسد. نماد اصلی این مدرنیته در شهر نورانی یا همان پاریس ساختمان ژرژ پمپیدو است. این ساختمان که نام یکی از روسای جمهور سابق فرانسه را بر خود دارد، در واقع یک اثر هنری است. ویژگی این ساختمان که باعث شده نامش برسر زبان‌ها بیفتد، نوع خاص طراحی نمای آن است. ساختمان ژرژ پمپیدو به‌گونه‌ای ساخته شده که تمام تاسیسات و اسکلتش از بیرون پیداست و در معرض دید عموم قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که اگر از بیرون به این ساختمان نگاه کنید، تمام سیستم حرارتی، تهویه مطبوع، سیم کشی، لوله‌کشی و دیگر زیرساخت‌های آن را خواهید دید. درست مثل این‌که به یک موتور ماشین که از شیشه ساخته شده، نگاه کنید و تمام اجزای آن را در حال کار کردن ببینید.

اگر قصد دارید به داخل این ساختمان که یک موزه و کتابخانه را در خود جای داده، بروید باید کمی صبر کنید و در صف طولانی بازدیدکنندگان منتظر باشید.

اما دو کار اصلی هنوز مانده که هرگز نباید آن را فراموش کنید و در واقع حتما باید در فهرست برنامه‌های شما جا داشته باشد. یکی این‌که حتما به دیسنی‌لند بروید؛ اما حتما قبل از رفتن به این پارک از مقدار پول همراهتان اطمینان حاصل کنید چون واقعا متوجه خرج کردن نخواهید بود، بخصوص اگر فرزندتان همراه شما به مسافرت آمده باشد.

این پارک توسط شرکت والت‌دیسنی ساخته شده و بهترین محل برای بروز هیجان و شادی و لذت بردن از زمان است.

اما دومین و خوشمزه‌ترین کار، رفتن به یک رستوران معروف است. همان‌طور که می‌دانیم، فرانسه به داشتن بهترین رستوران‌ها شهره است؛ به گونه‌ای که کیفیت سرویس‌دهی رستوران‌ها در این کشور همیشه در حال بررسی و کنترل اتحادیه است. در پاریس، رستوران‌ها با ستاره‌هایی که می‌گیرند، رتبه‌بندی می‌شوند. بنابراین حتما قبل از ترک خاک فرانسه یکی از آنها را امتحان کنید.

پاریس حدود 5000 رستوران را در خود جای داده است. اما بیشترین ستاره‌ها مربوط به رستوران ناپلئون در هتل کونتینانتال پاریس است که البته جای ارزانی هم نیست.

پس از خوردن یک وعده غذا بهترین راه برای داشتن یک بعد ازظهر جالب و آرام، خوردن یک فنجان قهوه با شیرینی در یکی از کافه‌های پاریس است؛ با شیرینی این کیک و لحظات فراموش نشدنی کافه‌ها می‌توانید پاریس را ترک کنید؛ البته یقین داشته باشید هنوز هم جاهایی هست که ندیده باشید چون فرانسه مکان‌های دیدنی فراوانی دارد مثل دیدن غروب آفتاب در بندر مارسی که امیدواریم در فرصتی مناسب از آن نیز بگوییم.

دخیل‌های‌فرانسوی

نام ‌کلیسای نوتردام برای خیلی از ایرانی ها نامی آشناست ؛ شاید به خاطر گوژپشت معروف فیلمی به همین نام . به هر حال کلیسای نوتردام ‌به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پاریس شناخته شد‌؛ این کلیسا در قرن 12 میلادی ساخته شده است.

اما آنچه برای هر گردشگری هنگام نزدیک شدن ‌به این کلیسا ‌جلب توجه می‌کند ، نرده‌ای فلزی است که چند صد قفل با رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت به آن وصل شده است. اینجا راهنماهای تورهای گردشگری به بازدید کنندگان توضیح می دهند که هر یک از این قفل‌ها نشانه آرزو یا خواسته کسی از خداوند است . آرزومندانی که برای برآورده شدن خواسته‌هایشان ، قفلی را به این نرده زده یا به عبارت دیگر دخیل بسته‌اند؛ اگر شما آرزویی ندارید حتما با این نرده پر از قفل، عکسی به یادگاری بگیرید.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها