گزارشی از وضعیت نیمکت 18 تیم لیگ برتری

11 مربی تکان نخوردند!

لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از روز سه شنبه هفته پیش رو آغاز می شود که در میان 18 تیم حاضر در این مسابقات 11 تیم همچنان با مربی به میدان می آیند که فصل گذشته هدایت آنها را برعهده داشته‌اند.
کد خبر: ۴۱۸۵۶۲

به گزارش مهر، میانگین تغییر مربیان در میان تیم‌های لیگ برتری فوتبال ایران آماری جالب توجه است. در فصل 90 - 1389 لیگ برتر فوتبال ایران 13 مربی در طول فصل شغل خود را از دست دادند و مربی دیگری به جای آنها نشست.

نیمکت مربیان در فوتبال ایران استوار نیست

این میانگین در مقایسه با بوندس‌لیگای آلمان که در طول فصل 11 - 2010  چهارده مربی حاضر در این لیگ بنابه دلایل مختلف از کار برکنار شده‌اند و یا باشگاه‌های ایتالیایی که در طول فصلی که گذشت 13 مربی را در جریان مسابقات سری آ به خانه فرستاده‌اند، رقمی تقریبا قابل قبول است اما زمانیکه متوجه می شویم در لیگ فرانسه فقط چهار تیم در فصل گذشته چاره تحول در نتایج‌شان را در تغییر مربی دیده‌اند، به این نتیجه می رسیم که نیمکت مربیان در فوتبال ایران چندان محکم نیست.

27 مربی در لیگ برتر ایران مربیگری کردند

در فصلی که گذشت لیگ برتر فوتبال ایران عرصه فعالیت 27 مربی بود که در بین آنها نام دو مربی خارجی هم دیده می شد. امیر قلعه نویی، پرویز مظلومی، منصور ابراهیم‌زاده، علی دایی، فراز کمالوند، مجید جلالی، عبدالصمد مرفاوی، فرهاد پورغلامی، آلفردو کاسمیرو، غلامحسین پیروانی، محمود یاوری، محمدحسین ضیایی، عبدالله ویسی، محمد مایلی کهن، اکبر میثاقیان، حمید درخشان، حسین فرکی، حمید استیلی، اکبر میثاقیان، رسول کربکندی، مهدی تارتار، علی اصغر مدیرروستا، محمد احمدزاده، حمید علیدوستی، لوبیسا تومباکوویچ، افشین پیروانی و محمد خاکپور مربیانی بودند که در لیگ دهم برتر ایران روی نیمکت نشستند.

تعداد تازه وارده‌ها در لیگ دهم کمتر شد

از میان 27 مربی که فصل گذشته در لیگ برتر ایران مربیگری کردند، پنج مربی به نام‌های آلفردو کاسمیرو، عبدالله ویسی، حسین فرکی، محمد خاکپور و لوبیسا تومباکوویچ برای اولین بار حضور در سطح اول فوتبال ایران را به عنوان سرمربی تجربه کردند، این تعداد در فصلی که پیش روست به چهار مربی کاهش یافته است. مجید صالح (سایپای البرز)، احمد سنجری (مس سرچشمه)، مهدی دینورزاده (داماش گیلان) و احمد کلانتری (مقاومت سپاسی شیراز) مربیانی هستند که در فصل یازدهم لیگ برتر برای اولین بار هدایت یک تیم را در این رده در دست می گیرند.

خارجی‌ها به لیگ برتر بازگشتند

لوبیسا تومباکوویچ و آلفردو کاسمیرو فصل گذشته در لیگ برتر ایران به عنوان مربیان تیم‌های استیل آذین و صنعت نفت آبادان فعالیت می کردند که در میانه راه این مسابقات جای خود را به مربیان دیگر دادند تا لیگ دهم بدون حضور مربیان خارجی خاتمه یابد. در آغاز فصل لیگ یازدهم بازهم شاهد حضور مربیان خارجی در لیگ برتر ایران هستیم. لوکابوناچیچ قرار است روی نیمکت سپاهان بنشیند و میودراگ یسیچ نیز در این فصل شهرداری تبریز را هدایت می کند.

هردوی این مربیان سابقه حضور در لیگ برتر ایران را دارند. لوکابوناچیچ پیش از این سرمربی تیم‌های استقلال اهواز، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، مس کرمان و گسترش فولاد تبریز بوده است و میودراگ یسیچ نیز پگاه گیلان و شیرین فراز کرمانشاه را در لیگ ایران هدایت کرده است.

سنجری و پیروانی؛ پیرترین و ویسی؛ جوان‌ترین مربیان لیگ برتر

در فصل یازدهم لیگ برتر احمد سنجری (مس سرچشمه کرمان) و غلامحسین پیروانی (صنعت نفت آبادان) با 59 سال سن پیرترین مربی حاضر در این رقابت‌ها خواهند بود. در مقابل عبدالله ویسی، سرمربی صبای قم جوان‌ترین مربی لیگ برتر است که تنها 40 سال دارد. در لیگ برتر 10 مربی بالای 50 سال هستند و هشت مربی زیر 50 سال.

میانگین سنی بالای 50 سال برای مربیان لیگ برتر

در لیگ برتر فوتبال ایران 18 سرمربی داخلی و خارجی فعالیت می‌کنند که میانگین سنی آنها 50 سال و هفت ماه است. با این میانگین مشخص است سن مربیگری در فوتبال ایران چندان زیاد نیست. شاید اگر محمود یاوری همچنان در لیگ برتر ایران مربیگری می کرد این میانگین بالاتر می رفت!

به 11 مربی اعتماد شد

از بین تیم‌های لیگ برتری استقلال تهران (پرویز مظلومی)، ذوب آهن اصفهان (منصور ابراهیم‌زاده)، فولاد خوزستان (مجید جلالی)، مس کرمان (عبدالصمد مرفاوی)، ملوان بندرانزلی (فرهاد پورغلامی)، صنعت نفت آبادان (غلامحسین پیروانی)، صبای قم (عبدالله ویسی)، نفت تهران (حسین فرکی)، مس سرچشمه کرمان (احمد سنجری)، داماش گیلان (مهدی دینورزاده) و احمد کلانتری (سرمربی فجرسپاسی شیراز) با مربیانی به میدان می‌آیند که فصل گذشته را با آنها به اتمام رسانده بودند.

جابجایی چهار سرمربی در تیم‌های لیگ برتری

در فصول گذشته جابجایی مربیان در فوتبال ایران امری عادی بود اما در فصل یازدهم کمتر شاهد پدیده جابجایی مربیان هستیم. در این فصل امیر قلعه نویی از سپاهان اصفهان جدا شده و هدایت تراکتورسازی را برعهده گرفت است، حمید استیلی پس از یک نیم فصل همکاری با شاهین بوشهر به پرسپولیس بازگشته و سرمربی این تیم شده است، حمید درخشان نیز پس از یک نیم فصل همکاری با شهرداری تبریز راه بوشهر را پیش گرفته و سرمربی شاهین شده است و علی دایی هم در آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات سرمربی راه آهن شد. او طی یکسال و نیم گذشته سرمربی پرسپولیس بود.

مجید صالح مربی فصل گذشته ذوب آهن که طی چند سال اخیر دستیار منصور ابراهیم‌زاده بود، در این فصل سرمربی سایپای البرز شده است. همچنین یورگن گده مربی فصل گذشته تیم فوتبال استقلال به عنوان یکی از اعضای کادر فنی تیم ذوب آهن را در پیکارهای پیش رو همکاری خواهد کرد.

جای خالی یاوری، مایلی کهن، کمالوند و میثاقیان در لیگ برتر

چندی پیش کمیته آموزش فدراسیون فوتبال اسامی 187 مربی که می توانند در لیگ های فوتبال ایران فعالیت کنند را اعلام کرد که از بین آنها فقط و فقط 18 مربی می توانند در لیگ برتر سرمربی کنند. تعدادی از این مربیان در سال‌های گذشته سرمربی تیم‌های لیگ برتری بوده‌اند که امسال نامی از آنها در سطح اول فوتبال ایران نخواهد بود، مربیانی چون محمود یاوری، علی پروین، ابراهیم قاسمپور، محمد مایلی کهن، فیروز کریمی، نصرت ایراندوست، محمد احمدزاده، حمید علیدوستی، علیرضا منصوریان، علی اصغر مدیرروستا، فرهاد کاظمی، فراز کمالوند، مهدی تارتار، داود مهابادی، فرشاد پیوس، افشین پیروانی، مجتبی تقوی، رسول کربکندی، عبدالمجید باقری نیا، اکبر میثاقیان، خداداد عزیزی، نادر دست نشان، احد شیخ لاری، حمید کللی فرد و ... است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها