ایستگاه آرامش

پرواز رو به پایین!

اکستازی یک ماده دست‌ساز است که خواص تحریک‌کنندگی و توهم‌زایی دارد. افرادی که از این ماده استفاده کرده‌اند، می‌گویند این ماده باعث می‌شود احساس آرامش و اعتماد به‌نفس افزایش یابد و در عین حال به آنها کمک می‌کند تا انرژی بیشتری داشته باشند. اکستازی معمولا به صورت قرص تهیه می‌شود، البته گاهی اوقات پودر آن نیز از طریق تدخین یا سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی مصرف تزریقی ندارد. اثر این ماده حدود 20 دقیقه پس از مصرف شروع می‌شود و 4 تا 6 ساعت باقی می‌ماند. افرادی که برای مدت زیادی از این ماده استفاده ‌کنند، به مرور دچار وابستگی می‌شوند.
کد خبر: ۴۱۷۴۸۱

مصرف این ماده با اثرات مخرب مختلفی همراه است که مطمئنا شناختن اثرات منفی این ماده قبل از مصرف می‌تواند از افتادن در دام سوءمصرف پیشگیری کند. علائم مصرف اکستازی عبارتند از افزایش ضربان قلب، دما، فشارخون، تعریق، قفل شدن غیرقابل کنترل فک، گرفتگی عضلات، تهوع، تاری دید، گیجی، افسردگی، اختلال خواب، توهم، اضطراب شدید و ایجاد سوءظن. این علائم در شناسایی افرادی که از این ماده استفاده کرده‌اند نیز کمک می‌کند. با تشخیص سوءمصرف اکستازی می‌توانیم قبل از آن که خیلی دیر شود، به کمک فرد بشتابیم. خوشبختانه ترک اکستازی باعث بروز ناراحتی‌های دردناک یا خطرناک نمی‌شود. مهم‌ترین قسمت درمان این است که شما تصمیم جدی برای ترک این ماده گرفته باشید و این ماده را از اطراف خود دور کنید.

به طور کلی اکستازی بدن را از تنظیم خارج می‌کند، بنابراین شخصی که از این ماده استفاده می‌کند، ممکن است چند روز پیاپی بدون خواب و خوراک مشغول برگزاری جشن و مهمانی باشد. این رفتار باعث از دست رفتن آب بدن و خستگی مفرط می‌شود. مصرف مکرر و طولانی‌مدت قرص‌های اکستازی باعث اختلال حافظه می‌شود که در مواقعی بدون برگشت است. اگر بعد از مصرف اکستازی دچار جوش‌هایی همانند آکنه شدید، خطر آسیب‌های جدی مانند آسیب کبدی با ادامه مصرف این قرص‌ها در شما بیشتر خواهد بود. بهترین راه پیشگیری از عوارض، قطع مصرف قرص‌هاست. برای آسان‌تر شدن ترک به نکات مثبت زندگی خود فکر کنید، 3 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش کنید. کافئین و نیکوتین کمتری مصرف کنید. هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید، با دوستانی که از این قرص‌ها مصرف نمی‌کنند، به گردش بروید و در مواقع استرس با نفس‌های عمیق به خود آرامش دهید.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها