«چون کبوتر ساده، چون مار هوشیار» سروده معصومه افراشی توسط انتشارات پالیزان منتشر شده است. شاعر در مدخل این مجموعه بیت بسیار معروف حافظ را که فرموده:
کد خبر: ۴۱۵۹۸۵

نه هر که چهره برافروخت دلبری داند/ نه هر که سر بتراشد قلندری داند

آورده و معلوم نیست آیا با آوردن این بیت که به صورت امثال سایره درآمده قصد داشته است مفاخره کرده و شعر خود را بالاتر از شعر دیگران بداند یا غرض دیگری داشته. کتاب 41 قطعه شعر نو (نیمایی)‌ و 96 صفحه شعر قدمایی را شامل می‌شود.

زبان معصومه افراشی در این مجموعه شعر که احتمالا نخستین مجموعه شعر اوست، زبانی ساده مبتنی بر گزینش واژگانی متداول و آشنا برای مردم و مخاطبان است. او شاعری (یا شاعره‌ای)‌ رمانتیک و به اصطلاح حساس و عاشق‌پیشه است و حقایق زندگی و فلسفه روابط اجتماعی انسان‌ها را در قالب سروده‌هایی نه کوتاه و نه بلند مطرح می‌نماید.

وجه تسمیه کتاب در این برش کوتاه از شعر «زن استثنایی» مشخص شده: با تمام زن‌هایی که می‌شناسی تفاوت دارم ‌/‌ چون مار هوشیار و چون کبوتر ساده‌ام ‌/‌ نمی‌توانی دستم را بخوانی ‌/‌ و دیرسالیست تاریخ ‌/‌ خطوط دست‌هایم را پاک کرده است.

«ترک‌های آینه» مجموعه شعر کورش یحیی‌زاده طبق نوشته خود شاعر سومین اثر اوست که از سوی انتشارات پر تهران شهر در 96 صفحه منتشر شده و 50 قطعه شعر نو (کوتاه و غیر کوتاه)‌ و رباعی را در بر می‌‌گیرد. شاعر رامسری ساکن در جزیره کیش از فضا و اوضاع و احوال جوی و اجتماعی هر دو منطقه متاثر است.

اولین شعر کتاب «مرگ شب پا» نام دارد که آن را به یاد نیما یوشیج سروده. شعری موزون و مقفا و ترکیب‌بندگونه و با شروع:

باز در شب سایه‌ای بی‌رهگذر

خانه مهتاب را گم کرده بود

روی هر دیوار و هر کوچه که ابری می‌نشست

خواهران گریه‌اش را مهر گندم کرده بود

وزن مصر‌ع‌ها یکسان نیست. بعضی از سروده‌هایش بی‌وزن و قافیه هستند، اما به طور کلی ساختار شعرش موزون، ‌ آهنگین و مقفاست.

«جزیره در حاشیه متن» مجموعه شعر یدالله شهرجو، شاعر نوپرداز اهل میناب است که توسط انتشارات داستانسرای شیراز روانه بازار کتاب بویژه شعر و ادبیات گردیده است. در این کتاب که هیچ مقدمه یا دیباچه‌ای ندارد تعداد 30 قطعه شعر نو (نیمایی)‌ در 63 صفحه ارائه شده است. از فحوای کلام شاعر و از زیرنویس بعضی شعرها می‌توان فهمید که او اهل شهرستان میناب است و به نحله شاعران نوپرداز جنوب کشور (استان هرمزگان)‌ تعلق دارد. در فرازی از شعر پنجشنبه بازار میناب (ص.39)‌ می‌گوید: «رنگین‌کمان وارونه صبح ‌/‌ نک این قلم جاری است ‌/‌ آغشته به رنگ تماشا ‌/‌ این «شمط» را به رنگ می‌گیرم ‌/‌ روی سرت ‌/‌ هلهله‌ای از نگاه و تماشاست.

مقصود شاعر از شمط همان شمد است به معنای رواندازهای نازک سفید تابستانه که اهالی جنوب موقع خوابیدن برای مصون ماندن از شر مگس و حشرات موذی روی خود می‌کشند.

از یدالله شهرجو قبلا یک مجموعه شعر دیگر با عنوان «یک صندلی مقابل دریا» منتشر شده است. زبان شاعر ساده و آمیخته با نوعی طنز اجتماعی با استفاده از واژگان روزمره فعلی است.‌

«قرص ماه و مرغان بی‌قرار» از رضا ادهمیان شاعر جوان همدانی در بهار 1390 توسط انتشارات به‌نگار در یکهزار جلد منتشر شده است. این کتاب دومین مجموعه شعر شاعر است که تاکنون به بازار کتاب عرضه شده. مجموعه شعر قبلی او «سوار بر ارابه خورشید» نام دارد که من آن را ندیده‌ام، اما شعرهای ارائه شده در کتاب حاضر نشان می‌دهد که او از تجربه‌های شاعرانه‌ای برخوردار است. این کتاب تعداد سی و پنج قطعه شعر نو (نیمایی)‌ را در بر می‌گیرد. طبیعت و انسان، دو محور مشخص شعرهای این مجموعه شعرند. افزون بر این دو یعنی انسان (اجتماع)‌ و طبیعت، عشق نیز از کلمات کلیدی این مجموعه شعر است.

می‌خواهم بمیرم ‌/‌ به شکرانه آن همه سال ‌‌ / که به عشقت زنده بوده‌ام

سیدمحمود سجادی / شاعر و منتقد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها