یوسین بولت ، رکورددار دوهای 100 و 200 متر جهان:

بار دیگر در المپیک2012 ‌لندن رکورد شکنی می‌کنم

«می‌خواهم یک بار دیگر رکوردهای جهانی خود را بشکنم و لندن مکانی است که این کار را در آنجا خواهم کرد.» این جمله را یوسین بولت ، سریع‌ترین مرد جهان در گفت‌وگو با روزنامه تایمز لندن بیان کرد و از برنامه‌هایش برای المپیک 2012 لندن گفت.
کد خبر: ۴۱۵۸۶۵

رکورددار دوهای 100 و 200 متر جهان که در المپیک پکن در این دو ماده و نیز دوی 4 در 100 متر امدادی رکوردهای جهان را شکست، مصمم است در المپیک لندن نیز رکوردشکنی کند.

البته او در مسابقه‌های جهانی 2009 برلین نیز رکوردهای خود را کاهش داد و در دوی 100 متر به رکورد شگفت‌انگیز 9 ثانیه و 58 صدم ثانیه و در 200 متر به رکورد 19 ثانیه و 30 صدم ثانیه رسید.

شکستن چنین رکوردهای خارق‌العاده‌ای فقط از یوسین بولت برمی‌آید. آیا واقعا المپیک لندن را هم با رکوردشکنی‌هایش تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

هنوز به اوج نرسیده‌ام

یوسین بولت در مصاحبه با روزنامه جامائیکا آبزرور تاکید کرد روز به روز آماده‌تر می‌شود و امیدوار است در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان که اوایل شهریور امسال در کره جنوبی برگزار می‌شود، از عناوین جهانی‌اش دفاع کند.

او در مورد احتمال تلاش برای شکستن رکوردهای جهان با احتیاط سخن گفت و توضیح داد: هدفم برای سال‌جاری کسب مدال‌های طلای دوهای 100 و 200 متر است. این که رکوردهای جهان را بشکنم، موضوعی است که فعلا به آن فکر نمی‌کنم. شاید شرایط مسابقه به گونه‌ای باشد که زمینه رکوردشکنی فراهم آید.

اما بولت در مصاحبه با تایمز قاطعانه از برنامه‌ریزی برای رکوردشکنی گفت. اما نه در مسابقات جهانی، بلکه بازی‌های المپیک 2012. او استدلال‌های خاصی را هم بیان کرد و گفت: اکنون 24 سال دارم و کم‌کم به 25 سالگی نزدیک می‌شوم. مربی‌ام به من گفت تا پیش از 26 سالگی به اوج دوران ورزشی‌ام نخواهم رسید، بنابراین هنوز در این پیشرفت هستم و سال 2012 می‌تواند بهترین سال دوره قهرمانی‌ام باشد. فکر می‌کنم می‌توانم سریع‌تر بدومم. بویژه به دوی 200 متر خیلی امیدوارم. در این ماده جای پیشرفت برایم وجود دارد.

یوسین بولت حرف‌هایش را چنین ادامه داد: برایم موضوع کلیدی این است که آسیب نبینم. تا زمانی که آسیب نبینم، می‌توانم آمادگی آرمانی خود را حفظ کنم و در هر مسابقه با قدرت تمام بدوم. سعی می‌کنم طوری تمرین کنم که سالم بمانم. نوع تغذیه نیز اهمیت دارد. باید بین تمرینات و برنامه غذایی تناسب وجود داشته باشد از آنجا که تمرینات سختی را انجام می‌دهم، احتمال آسیب‌دیدگی حتی اندک آن همیشه وجود ندارد. اصولا آسیب‌دیدگی خبر نمی‌کند و ناگهان به سراغ شما می‌آید. به هر حال امیدوارم آسیب نبینم و در المپیک لندن باز هم رکوردها را بشکنم. اگر کارها خوب پیش برود و عوامل موفقیت دست به دست هم دهند، المپیک لندن، اوج دوران ورزشی‌ام خواهد بود. برایم المپیک لندن، بزرگ‌تر و مهم‌تر از المپیک پکن است.

چرا لندن؟

بولت توضیح داد که در سال 2012 یعنی سال برگزاری بازی‌های المپیک، به اوج خود خواهد رسید و بهتر و آماده‌تر از سال 2008 خواهد بود که در المپیک پکن چشم‌ها را خیره کرد. اما آیا در دو و میدانی امروز واقعا اوج یک دونده سرعت یا نیمه‌استقامت، سال‌های 25، 26 و 27 زندگی اوست یا این که دونده‌ها زودتر به اوج می‌رسند و گفته مربی یوسین بولت درست نیست؟

باید تا زمان برگزاری المپیک لندن صبر کرد. اگر او درست تحلیل کرده باشد، در المپیک لندن باید شاهد رکوردشکنی در برخی موارد دیگر هم باشیم. دیوید رودیشا، رکورددار کنیایی دوی 800 متر جهان در سال 2010 هنگامی که 21 ساله بود، 2 بار رکورد جهانی این ماده را شکست. او در زمان بازی‌های المپیک لندن، 23 ساله خواهد بود و اگر آسیب نبیند، رکورد جهان را هم خواهد داشت و براساس استدلال مربی یوسین بولت، حتی در المپیک 2016 ریودوژانیرو نیز این قابلیت را دارد که بازهم رکورد بشکند.

اما یک نکته مهم را هم باید در نظر داشت و آن این که در ورزش امروز، ورزشکاران کار خود را در رشته ورزشی‌شان خیلی زودتر شروع می‌کنند. بولت از دوره نونهالی، حضور در مسابقات را آغاز کرد و سال‌های بعد در رقابت‌های جوانان جهان و سپس المپیک و مسابقات جهانی قهرمان شد. کنه نیسا بکه‌له، رکورددار دوهای 5 و 10 هزار متر جهان و قهرمان این مواد در المپیک و مسابقات جهانی نیز چنین وضعی داشت.

در دنیای تنیس می‌توانیم به رافائل نادال و جوکوویچ و حتی فدرر اشاره کنیم. فدرر بیشتر عناوین بزرگ خود را تا پیش از 26 سالگی به دست آورد و اکنون در 28 سالگی در رده‌بندی بهترین‌های تنیس جهان به مکان سوم سقوط کرده و نمی‌تواند با اقتدار مقابل رقیبان نامدار جوان خود مبارزه کند. اما به هر حال وضع درخصوص یوسین بولت، اندکی فرق می‌کند.

استادان دانشگاه و کارشناسان فیزیولوژی ورزشی در چند دانشگاه آمریکا و اروپا روی فیزیک بدن بولت تحقیق کرده و نتیجه گرفته‌اند او قابلیت و توانایی آن را دارد که 100 متر را در 9 ثانیه و 40 صدم ثانیه هم بدود.

البته همه اینها احتمالات است و باید فقط صبر کرد. فقط یک سال و چند ماه تا بازی‌های المپیک 2012 لندن باقی مانده است. در لندن جامائیکایی‌های زیادی بولت را تشویق خواهند کرد و این یک مزیت برای اوست و لندن را خانه دوم خود می‌داند.

ادواردز، خوشبین به بولت

جاناتان ادواردز، رکورددار ماده پرش سه‌گام جهان و دارنده مدال طلای این ماده در بازی‌های المپیک 2000 سیدنی در مصاحبه با بی‌.بی‌.سی و در پاسخ به این سوال که در المپیک لندن، مسابقه کدام ورزشکار تماشایی‌تر خواهد بود، به یوسین بولت اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم رقابت‌های دوی 100 متر بسیار پرهیجان و تماشایی شود و قطعا عامل اصلی هیجان و زیبایی این مسابقه، یوسین بولت خواهد بود. به اعتقاد این ورزشکار سابق انگلیسی، پس از مسابقه دوی 100 متر، رقابت‌های پرش سه‌گام هیجان و زیبایی خواهد داشت، زیرا در حال حاضر چند ورزشکار بزرگ و شاخص در این ماده حضور دارند که فیلیپس آیدوو از بریتانیا و قهرمان جهان در سال 2009 و نلسون اورا از پرتغال و قهرمان المپیک 2008 و کریستین اولسون از سوئد و قهرمان سابق جهان در زمره بهترین‌هایی هستند که خود را برای حضور در مسابقه‌های جهانی و المپیک آماده می‌کنند. در این میان یک جوان بسیار بااستعداد نیز به نام تامگو از فرانسه حضور دارد که حالا تهدیدی بزرگ برای همه نامداران به شمار می‌آید.

تامگوی 21 ساله، رکورددار پرش سه‌گام جهان در داخل سالن است و عنوان قهرمانی اروپا و جهان را در داخل سالن دارد و بهترین حدنصاب‌های امسال را به دست آورده است. به اعتقاد جاناتان ادواردز، یوسین بولت در المپیک لندن هم توانایی شکستن رکورد دوهای سرعت را دارد. وقتی از او درباره حد سرعت بولت و به طور کلی انسان پرسیدند، پاسخ داد: این سوالی تکراری است که بارها مطرح شده است. نمی‌توان درباره آینده‌های دور نظر داد و پیش‌بینی کرد، اما در حال حاضر یوسین بولت بهترین است. او را می‌توان تنها کسی دانست که ممکن است در المپیک لندن رکورد دوی 100 متر جهان را که به خود او تعلق دارد، بشکند.

در سال 1996 همه از مایکل جانسون می‌گفتند و این که او همواره قدرت رکوردشکنی داشت و امروز از بولت می‌گوییم و این که او یک فوق‌ستاره و استثنا نه‌تنها در دوومیدانی بلکه در ورزش جهان است.

تایسون گای؛ مدعی قهرمانی

یوسین بولت همچنان مدعی اول کسب عنوان قهرمانی دوهای سرعت، بویژه 100 متر در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک است، اما رکورددار جهان خوب می‌داند که حاشیه امنیت ندارد و تنها در صورتی که مانند سال‌های
2008 و 2009 در اوج باشد، می‌تواند طلاهای بیشتری را از میادین بزرگ به دست آورد. در سال 2010 در رقابت‌های دایموندلیگ مغلوب تایسون گای شد. البته بولت آسیب‌دیده بود و پس از آن در رقابت‌ها حضور نیافت، اما نباید فراموش کنیم که تایسون گای حدنصاب 9 ثانیه و 69 صدم ثانیه را در دوی 100 متر دارد که برابر با رکورد جهانی بولت در المپیک 2008 پکن است. تایسون گای تمرینات بسیار منظم و خوبی را انجام می‌دهد و قصد دارد در چند مرحله دایموند لیگ از جمله مسابقات لندن شرکت کند. در حالی که بولت به لندن نمی‌رود و تنها سال آینده برای شرکت در بازی‌های المپیک 2012 به لندن خواهد رفت.

گای قصد دارد در دایموندلیگ با فضای لندن خوب آشنا شود و سال آینده با روحیه خوبی به رقابت‌های دوومیدانی المپیک قدم بگذارد.

فعلا هدف اولش حضور در مسابقات قهرمانی جهان است و می‌خواهد انتقام شکست از بولت در رقابت‌های جهانی سال 2009 را بگیرد. بولت در مصاحبه با بی.‌بی.‌سی درباره رقابت خود با گای گفت: اگر گای مرا شکست دهد، ‌می‌توانم بگویم باید بیشتر تمرین کنم که من هم او را شکست دهم. برایم خیلی خوب است که با دوندگان خوب رقابت کنم. وقتی رقیب قدرتمندی دارید، می‌دانید باید چه‌کار کنید تا او را شکست دهید. در این صورت دچار فشار روحی نمی‌شوید. بولت اعتقاد دارد ترس از شکست، توجیه خوبی برای یک ورزشکار نیست. او گفت: باید بر ترس خود غلبه کنید و با بهترین رقیبان به مبارزه بپردازید. باید خوب بدوید و تمام توان خود را به کار بگیرید در آن صورت اگر شکست هم بخورید، چیزی از دست نداده‌اید.

علاقه‌مندان دوومیدانی بی‌صبرانه منتظر رقابت یوسین بولت و تایسون گای در مسابقات قهرمانی جهان در کره‌جنوبی، سپس بازی‌های المپیک لندن خواهند بود. اما آسفا پاول را هم فراموش نکرده‌‌اند. پاول، هموطن بولت از سال 2008 تاکنون در سایه بولت قرار داشته است. رکورددار سابق جهان خوب می‌داند شکستن رکورد جهانی بولت برایش تقریبا ناممکن است و این را در مصاحبه با روزنامه‌های جامائیکا و رویترز به روشنی بیان کرده است. او گفته: به شکستن رکورد جهان فکر نمی‌کنم، زیرا می‌دانم از توان من خارج است، اما به شکست دادن یوسین بولت خیلی امیدوارم. بولت همیشه نمی‌تواند به رکورد جهانی خود نزدیک شود. بنابراین با توجه به تمرینات خوبی که انجام داده‌ام و نتایج خوبی که در سال 2010 به دست آورده‌ام، با امیدواری زیادی به رقابت‌‌های قهرمانی جهان خواهم رفت. شاید این بار هم بولت را شکست دهم و هم تایسون گای را.

در انتظار دوومیدانی پاک

وقتی پس از بازی‌های المپیک 2008 پکن خبرنگاری از یوسین بولت درخصوص دوپینگ در دوومیدانی سوال کرد، سریع‌ترین مرد جهان مکثی کرد و گفت: دوپینگ تصویر بدی از ورزش در ذهن‌ها ایجاد می‌کند و متاسفم که در سال‌های اخیر چند ورزشکار نامدار دوومیدانی اقدام به دوپینگ کرده‌اند. بولت ادامه داد: اما در جامائیکا دوندگان ما با پدیده دوپینگ بیگانه‌اند. ما ملتی کوچکیم که با این فریبکاری‌ها میانه‌ای نداریم و می‌خواهیم دوومیدانی پاک داشته باشیم.

‌اما در سال 2009 اعلام شد آزمایش دوپینگ 5 ورزشکار دوومیدانی جامائیکا مثبت بوده و در نهایت پس از بررسی مجدد نمونه‌های آزمایش شده،یکی از آنها از شرکت در مسابقات محروم شد و بقیه تبرئه شدند. همین موضوع نشان داد که دوپینگ به دوومیدانی جامائیکا نیز رسوخ کرده که البته پیش از آن، یوسین بولت نمی‌دانست که برخی از هموطنانش اقدام به دوپینگ می‌کنند، اما خود بولت همواره از مخالفان سرسخت استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز بوده و آزمایش‌های دوپینگ او پس از المپیک پکن و مسابقات جهانی 2009 منفی بود. بولت همیشه با اشتیاق به این آزمایش تن می‌دهد و همین حکایت از پاک بودن او دارد.این دونده اعتقاد دارد دوومیدانی روزی به طور کامل از مواد نیروزا پاک خواهد شد و موفقیت‌های خود او به امنیت دوومیدانی در این زمینه کمک خواهد کرد. زیرا دوندگان می‌بینند که بدون استفاده از مواد نیروزا هم می‌شود خیلی خوب رکوردهای خارق‌العاده به دست آورد. بولت گفت: وقتی در سال‌های آینده همه دوندگان پاک‌تر شوند و رکوردهای بهتری به دست آید، مردم جهان به دوومیدانی بیشتر اعتماد خواهند کرد.

بولت ادامه داد: نمی‌خواهم زیاد روی مساله دوپینگ تاکید کنم. زیرا می‌دانم که خودم از مواد نیروزا پاکم. تمرینات سختی را انجام می‌دهم و موفقیت‌هایم حاصل همین تمرینات است. خوشحالم که آژانس جهانی ضد دوپینگ، کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد که همین خود عاملی برای منصرف شدن خیلی از دوومیدانی‌کاران از اقدام به دوپینگ است.

جهانگیر چراتی
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها