امروزه عینک آفتابی تبدیل به بخشی از شخصیت افراد شده است. اما این عینک‌ها بیشتر از آن‌که جنبه زینتی داشته باشند، نقش پیشگیرانه دارند. عینک آفتابی تنها وسیله مقابله با پرتوهای فرابنفش و محافظت از چشم است.
کد خبر: ۴۱۴۹۷۵

برخلاف باور عمومی، گران بودن عینک دلیل خوب بودن آن نیست. در حقیقت ما نمی‌توانیم از روی مدل، مارک، رنگ، قیمت، طرح یا حتی میزان تیرگی یک عینک آفتابی بفهمیم که تا چه حد می‌تواند چشم را در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کند. مطالعه‌ای در سال 1995 نشان داد ‌ بسیاری از عینک‌های آفتابی مارک‌های معروف در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کامل ایجاد نمی‌کنند.

عینک‌های آفتابی معمولا به 3 دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول عینک‌های زینتی هستند. این عینک‌ها عدسی‌هایی دارند با تیرگی و رنگ اندک که برای استفاده در نور ملایم طراحی شده است. این نوع عدسی‌ها بین صفر تا 60 درصد از نور مرئی و فرابنفش نوع A، و بین 5‌/‌87 تا 95 درصد از فرابنفش نوع B را جذب می‌کنند. این عینک برای استفاده در طول روز توصیه نمی‌شود.

دسته دوم عینک‌های استفاده عمومی هستند. این عینک‌ها مانع از عبور بین 60 تا 92 درصد از نور مرئی و فرابنفش نوع A، و بین 95 تا 99 درصد از فرابنفش نوع B می‌شوند. این عینک برای استفاده در طول روز مناسب است.

دسته سوم عینک‌های استفاده خاص است. این عینک‌ها تا 97 درصد از نور مرئی و 5‌/‌98 درصد از نور فرابنفش نوع A، و حداقل 99 درصد از فرابنفش نوع B را جذب می‌کنند. این نوع برای کسانی که مدت زیادی به طور پیوسته در معرض نور خورشید قرار دارند یا چشمشان مشکل خاصی دارد مناسب است.

رنگ‌های دودی، قهوه‌ای و سبز مناسب‌ترین رنگ برای عینک‌های آفتابی هستند، ولی استفاده از رنگ سبز به علت خطا در دید به هنگام رانندگی مناسب نمی‌باشد، علاوه بر نوع رنگ، شدت رنگ در تمام سطح عدسی عینک باید یکسان باشد و نباید تغییر رنگی وجود داشته باشد.

تیرگی عدسی عینک آفتابی باید متعادل باشد به طوری که 15 تا 25 درصد نور خورشید را از خود عبور دهد که این امر امروزه توسط دستگاهی به نام رسپکتوفوتومتر تعیین می‌شود.

در عینک‌های غیراستاندارد اگر تیرگی عینک زیاد باشد، نور کمی به چشم می‌رسد و مردمک چشم‌گشاد می‌شود و رنگ روشن عدسی هم موجب عبور نور بیشتر می‌شود که هر دو مورد آسیب به چشم را به همراه خواهند داشت.

جنس عدسی عینک آفتابی بهتر است از پلاستیک یا پلی‌کربنات باشد تا نور بیشتری را بلوکه کند.

عدسی عینک آفتابی نباید نمره داشته باشد و فرد برای اطمینان باید تک‌تک عدسی‌ها را بر چشم خود امتحان کند و کسانی که عینک طبی استفاده می‌کنند بهتر است از عینک‌های 4 لنزه‌ای که هم لنز طبی و هم لنز آفتابی دارند، استفاده کنند.

غیر از شیشه، قاب عینک آفتابی نیز باید استاندارد باشد. قاب یا فریم عینک باید روی پل بینی سوار شود و فیکس باشد، گوش‌ها را اذیت نکند، به گیجگاه فشار نیاورد و در ضمن اطراف چشم را تا حدی بپوشاند زیرا اشعه آفتاب از بالا یا اطراف هم به چشم نفوذ می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها