چگونه کودک را بخوابانیم؟

لالا...لالا... گل پونه

کد خبر: ۴۱۳۹۲۵

یک نوزاد مجموعه‌ای از شادمانی‌ها را با خود به همراه می‌آورد، اما در کنار این شادمانی‌ها شما متحمل مسوولیت‌های زیادی می‌شوید. ممکن است دریابید که اعمال و وظایف پدر و مادری یکی از سخت‌ترین کارها در دنیاست. شما مشغول نگهداری و مراقبت از نوزاد خواهید شد که شامل عوض کردن پوشک، شیردهی، آرام کردن و... می‌شود. در کنار تمامی این کارها برخی اوقات درمی‌یابید که خواباندن کودکتان بسیار مشکل است.

راه‌هایی برای خواباندن نوزاد

در ابتدا باید بدانید که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتوان از آن برای خواباندن یک بچه استفاده کرد. الگوی خواب ممکن است در یک بچه با بچه دیگر متفاوت باشد. حتی الگوی خواب یک بچه می‌تواند در یک روز، متفاوت از روز دیگر باشد. حداقل 2 تا 3 ماه از زمان تولد بچه طول می‌کشد تا جریان خواب روز و شب بچه تنظیم شود. در زیر چند راهکار و شیوه برای خواباندن یک بچه بدون این که گریه کند، ارائه شده است.

خواباندن یک نوزاد

مشاهده شده است که نوزادان حدود 16 ساعت در روز می‌خوابند، اما این خواب در بازه‌های زمانی کوتاه خواهد بود که هر بازه یک تا 2 ساعت طول می‌کشد. در طول این دوره از زندگی (3 ماهه اول)، آنها بین خواب‌هایشان بیدار خواهند شد و هنگامی که آنها را شیر می‌دهید چرت می‌زنند. بنابراین والدین باید خود را با الگوی خواب کودک وفق دهند. البته همان طور که بچه به حوالی 3 ماهگی می‌رسد این الگوی خواب بهبود خواهد یافت، بنابراین در طول 3 ماهه اول شما باید خود را با جریان خواب کودکتان وفق دهید. الگوی خواب بچه را کنترل کنید. اجازه دهید بچه تفاوت میان شب و روز را درک کند.

بنابراین وقتی بچه در طول روز از خواب بیدار می‌شود، او را در معرض سر و صدای موجود در خانه، گفت‌وگوها، موسیقی، نور روز و... قرار دهید. شیر دهی مکرر در روز برای این که کودک در شب علی‌رغم وجود سر و صدا بخوابد، بسیار موثر است. قبل از وقت خواب کودک در شب، شما باید مطمئن شوید که به بچه لباس‌های مناسب پوشانده‌اید. فراموش نکنید که پوشک بچه را چک نمایید. در بسیاری از موارد برای این که کودک بخوابد، شیردهی به او کافی است. همچنین ممکن است نیاز باشد شما کودک را در آغوش بگیرید و به آرامی تکان دهید (به نحوی که سر کودک روی سینه شما قرار گیرد). همان گونه که گفته شده است این کار باعث می‌شود که بچه‌ها با ضربان قلب مادر انس گیرند و آرامش یابند. در طول شب در محل خواب کودک از نور ضعیف استفاده کنید در این صورت بچه می‌تواند زمان شب را تشخیص دهد. همچنین یک موسیقی آرامش‌بخش، لالایی یا یک حمام گرم نیز می‌تواند برای خواباندن یک بچه در تختش مفید باشد. هرگز سعی نکنید که بچه را روی شکم یا در طرفین خود بخوابانید. پاراگراف بعدی شرح می‌دهد که چگونه می‌توان یک بچه را همان طور که بزرگ‌تر می‌شود خواباند (بچه‌هایی در سنین بالاتر از 3 ماه).

خواباندن یک کودک بزرگ‌تر

همان گونه که گفته شد شما باید خود را با الگوی خواب بچه وفق دهید، اما همان طور که بچه به سن 3 ماهگی می‌رسد آرام آرام خود را با خواب شبانه وفق می‌دهد و طول بازه‌های زمانی خواب کودک در شب افزایش خواهد یافت. اکنون اجازه دهید تا نگاهی بیندازیم به این که چگونه می‌توان یک بچه در این بازه سنی (بزرگ‌تر از 3 ماه) را خواباند. در خلال این دوره شما باید یک وقت خواب منظم برای بچه تعیین کنید، از نور ضعیف استفاده کنید و قبل از وقت خواب از ایجاد سر و صدای بلند بپرهیزید. بچه را با آب گرم شستشو بدهید و به او پوشک جدید و لباس‌های مناسب بپوشانید. کودک را در آغوش بگیرید و به آرامی تکان دهید. وقتی کودک چرت می‌زند او را در تختش قرار دهید. در طول این دوره، برخی افراد روش آرامش‌دهی توسط والدین را پیشنهاد می‌کنند در حالی که برخی دیگر روش آرامش‌دهی توسط خود کودک را پیشنهاد می‌کنند. روش اول بهتر است، زیرا موجب تحکیم روابط میان بچه و والدین می‌شود در حالی که در روش دوم به کودک اجازه داده می‌شود تا به طور مستقل بخوابد و طبعا در این روش والدین راحت‌تر خواهند بود. در روش دوم گفته می‌شود که کودک باید بدون حضور پدر و مادر بخوابد. همیشه بهتر است وقتی بچه‌ها به شما نیاز دارند به آنها تسلی و آرامش دهید و این به آن معنی نیست که شما بچه خود را عصبی و وسواسی بار می‌آورید.

اکنون شما از این موضوع که چگونه یک بچه را بخوابانید یک درک اساسی دارید. مطالب عنوان شده در بالا تنها یک نگاه اجمالی بر این موضوع بود. اگر در رابطه با الگوی خواب بچه خود هرگونه تردیدی دارید، باید آن را از طریق مشاوره با یک متخصص اطفال برطرف نمایید. این کار برای والدینی که صاحب بچه‌هایی هستند که برای خوابیدن مشکل دارند، قابل اجراتر است.

به یاد داشته باشید که الگوی خواب بچه‌ها با یکدیگر متفاوت است و حتی الگوی خواب یک بچه ممکن است در یک روز نسبت به روز دیگر تغییر کند. بنابراین در راه خواباندن بچه صبور باشید و اجازه دهید تا بچه جریان عادی خواب خود را تنظیم کند.

مترجم:‌مصطفی بذرگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها