تا به حال چند بار به شهرها و استان‌های غربی کشور سفر کرده‌اید؟ وقتی صحبت از طبیعت و جنگل می‌شود همه ناخودآگاه به یاد گیلان، مازندران، گلستان و حتی اردبیل می‌افتیم؛ در حالی که در غربی‌ترین نقطه ایران در میان دامنه‌های زاگرس، استان و شهری وجود دارد که در کتیبه‌های باستانی آن را «آلامتو» به معنای سرزمین کوهستان یا طلوع خورشید نامیده‌اند.
کد خبر: ۴۱۲۶۲۲

سرزمینی که به قول روانشاد استاد زرین‌کوب، تاریخ در آن ورق نخورده است بلکه به موازات تاریخ و اگر اغراق نباشد، همزاد تاریخ حرکت کرده است.

در سفر به ایلام این عروس و دُردانه زاگرس و شهرهای اطرافش و زمانی که در جاده‌های کم‌نظیرش حرکت می‌کنی ناخودآگاه افسوس می‌خوری و با خودت می‌گویی واقعا این طبیعت زیبا چه چیزی کمتر از نمک‌آبرودها و کلاردشت‌ها و انزلی‌ها و... دارد که هم ناشناخته مانده و هم خالی از حداقل امکانات تفریحی و گردشگری است؟‌پوشش گسترده، بکر و متنوع جنگلی همراه با انواع درختان و گونه‌های گیاهی و زیبایی‌های خلقت، آن هم در فصل بهار و تابستان هر مسافری را در ایلام غافلگیر می‌کند.

غارهای متعددی هم در استان ایلام وجود دارد که بعضی از این غارها ، پشتوانه تاریخی ویژه‌ای دارند «غار خفاش» و غار شگفت‌انگیز «بره زرد» در دامنه‌های کوه سیوان، غار کبیرکوه، غار کول کنی ماژین، غار زینَگان، غار چهل‌ستون، غار دره دراز و ده‌ها غار دیگر می‌تواند تنها یکی از جاذبه‌های سفر به ایلام باشد.‌تفریحگاه جنگلی ششدار را هم در سفر به ایلام از دست ندهید این تفریحگاه در 5 کیلومتری شهر ایلام و در کنار کوه قلاقیران در مسیر جاده ایلام‌ـ کرمانشاه واقع شده و از شاخص‌ترین تفریحگاه‌های استان محسوب می‌شود.

این ناحیه تفریحی به خاطر مجاورت با شهر ایلام و نزدیکی به یکی دیگر از تفریحگاه‌های زیبای طبیعی به نام منجل، مورد استفاده وسیع مردم و دوستداران طبیعت بویژه در فصل بهار قرار می‌گیرد. در‌حد‌فاصل بین این تفریحگاه و ناحیه منجل، چشمه‌سارها و باغ‌های زیبای سلطان آباد قرارگرفته است. کوه معروف قلاقیران که از آن به عنوان نماد شهر و استان ایلام یاد می‌شود هم در این ناحیه قرار دارد.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی ایلام دره ییلاقی «هفت آب» است که دره پر آب و درختی است که از روستای جعفرآباد در فاصله 30 کیلومتری ایلام شروع می‌شود و تا ارتفاعات طولاب که در آن جنگل و باغ در هم آمیخته‌اند، ادامه می‌یابد. درختان گردو، انواع میوه‌ها، چندین روستا در مسیر ییلاقی دره، سرچشمه‌های خروشان و نزدیک بودن این دره ییلاقی با تفریحگاه جنگلی گاوز و مزارع متنوع آن باعث حضور مسافران و بازدید از این محل می‌شود.‌در 2 کیلومتری این دره ییلاقی و در طول مسیر جاده اصلی ایلام به دره شهر، جنگل انبوه و زیبای مله پنجاو، زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است، همچنین در فاصله 3‌کیلومتری شهر دهلران چشمه آب گرمی با خواص گوناگون وجود دارد که در میان جاذبه‌های طبیعی ایلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در چند سال گذشته هم با تجهیز آن در جذب گردشگر، اقداماتی هر چند اندک صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها