هماهنگ کننده دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه با اشاره به این‌که تا یک ماه آینده وضعیت دریاچه وخیم‌تر می‌شود، گفت: به دلیل افزایش تبخیر آب،‌ وضعیت دریاچه ارومیه روز به روز بدتر می‌شود.
کد خبر: ۴۱۱۸۵۰

حجت جباری در گفتگو با فارس، با اشاره به افزایش سطح آب دریاچه ارومیه، گفت: با توجه به این‌که فصل تبخیر آب است، از این پس شاهد کاهش سطح آب دریاچه هستیم.

وی افزود: تاکنون راهکاری برای جلوگیری از تبخیر آب نداشتیم، چون امری طبیعی است؛ در برنامه مدیریت دریاچه ارومیه نیز راهی برای این مشکل در نظر گرفته نشده است.

جباری درباره امکان استفاده از آب‌های جاری در حوزه‌های مختلف برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: وقتی که آب کم است و بارندگی کاهش یافته آبی وجود ندارد که سرریز آن روانه دریاچه ارومیه شود.

هماهنگ‌کننده دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه تصریح کرد: با شرایط فعلی، آب موجود نیز برای کشاورزی و سایر مصارف برداشت می‌شود، بنابراین نمی‌توان خشکسالی دریاچه ارومیه را جبران کرد البته در حال حاضر میزان آبی که وارد دریاچه می‌شود به طور دقیق اندازه‌گیری نمی‌شود.

وی درباره اندازه‌گیری میزان دقیق آبی که از سایر حوزه‌ها وارد دریاچه ارومیه می‌شود، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های اجرایی که قرار است در آینده نزدیک اجرایی شود تهیه دستگاه‌های هیدرومتری است.

جباری با بیان این‌که سازمان محیط زیست متولی این مسئله است، گفت: این دستگاه‌ها آبی که وارد دریاچه می‌شود را اندازه‌گیری می‌کنند و پارامترهای هیدرولوژی و این‌که چه میزان آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود را مشخص می‌کنند.

دستگاه‌های هیدرومتری هنوز خریداری نشده است

هماهنگ کننده دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه تصریح کرد: این دستگاه‌ها هنوز خریداری نشده و در انتظار تأمین اعتبار است. این دستگاه‌ها اگر نصب شود میزان آب ورودی به دریاچه اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به این‌که تا یک ماه آینده آب دریاچه کم کم تبخیر می‌گردد وضعیت بدتر می‌شود.

جباری با اشاره به این‌که ورودی آب از سوی رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه کمتر شده است، بیان کرد: وارد فاز کاهش تراز آب دریاچه ارومیه شده‌ایم؛ میزان تبخیر آب افزایش یافته است.

وی گفت: میزان ورودی آب و میزان خروجی آب(تبخیر) دریاچه ارومیه زیاد است و همین امر تراز آبی را نیز کاهش داده است.

پیش‌بینی کاهش 40 سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه در سال جاری

هماهنگ کننده دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته 30 تا 40 سانتی‌متر سطح آب دریاچه ارومیه کاهش می‌یابد.

وی گفت: همچنان در انتظار تأمین اعتبارات هستیم تا شرایط را کمی بهتر کنیم؛ دریاچه ارومیه با این گونه اقدامات احیا نمی‌شود. باید میزان بارش‌های افزایش یابد و پروژه‌ها زودتر اجرایی شود تا بلکه شاهد بهبود وضعیت دریاچه باشیم.

هماهنگ کننده دبیرخانه شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه گفت: این‌که یکباره در عرض 2 سال دریاچه ارومیه به حالت طبیعی برگردد امکان‌پذیر نیست. 10 تا 15 سال طول کشید تا دریاچه به این روز دچار شد؛ بدون شک بهبود شرایط نیز زمان می‌برد. یکباره نمی‌شود دریاچه را به حالت طبیعی آن بازگرداند.

جباری تصریح کرد: اثرات خشکسالی سال‌های پیش در دریاچه ارومیه در حال حاضر نمود پیدا کرده است.

وی درباره نجات دریاچه ارومیه از خشکسالی گفت: مگر این‌که بارندگی‌ها زیاد و سیل‌های وحشتناکی اتفاق بیافتد تا آب کافی وارد دریاچه ارومیه شود که به نظر من با توجه به شرایط اقلیمی بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.

جباری تأکید کرد: برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه باید توسعه اراضی کشاورزی متوقف، راندمان آبیاری کشاورزی بهبود یابد، همچنین سدسازی متوقف شود تا بلکه کم کم شرایط بهتر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها