پیچ‌خوردن روده‌ها از مهم‌ترین علل دل‌درد در کودکان زیر یک‌سال است

دل‌درد‌های کودکانه

یک کوچولوی لپ قرمزی که دست کوچکش را گذاشته روی شکمش و بغض کرده است! غم‌انگیزتر از این صحنه کجا سراغ دارید؟ این‌جور وقت ها که کوچولو‌ها از دل‌درد شکایت می‌کنند چه واکنشی نشان می‌دهید؟ دل‌درد کودکان 100 دلیل دارد و هر حدسی در این زمینه از سوی والدین یک درصد احتمال درست بودن دارد. با این حال، راه‌هایی وجود دارد که حدس شما را به درستی نزدیک می‌کند. دل‌درد از بیماری‌های شایع کودکان است که میزان شیوع آن در کودکان به جنسیت ربطی ندارد، اما دلیل این که به نقل از رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان گفتیم دل‌درد کودکان ممکن است بیش از 100 دلیل داشته باشد، وجود شمار زیادی از احشای شکم است. برای مثال طحال، معده، روده، آپاندیس، مثانه، کلیه، کبد و کیسه‌صفرا همگی در شکم جای دارند و اختلال در کار هر یک از آنها ممکن است خودش را به شکل درد در کودکان نشان دهد.
کد خبر: ۴۱۱۵۳۳

بررسی دلایل دل‌درد در کودکان

به گفته غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان، در برخی موارد دل‌درد منشأ خارجی دارد و گاهی هم دل‌درد کودک به دلیل مشکلی است که در مغز او به وجود آمده است. این مساله با استفراغ و دردپهلو همراه است. این دل‌درد نشانه‌ای از دل‌درد رفلاکسی است.

رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان ایران به فارس می‌گوید: دل‌درد رفلاکسی منشأ خارجی شکمی دارد و به همین دلیل کودک احساس دل‌درد می‌کند.

وی اختلال در جذب مواد چربی و کربوهیدرات را از دیگر عوامل دل‌درد در کودکان می‌داند و می‌گوید: زمانی که کودک دچار انواژیناسیون شود (دیده شدن خون در مدفوع)، این مساله خود را به صورت دل‌درد ظاهر می‌کند و اختلال در جذب مواد چربی و کربوهیدرات باید پیگیری شود.

به گفته دکتر خاتمی، پیچ‌خوردگی روده یکی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در کودکان به شمار می‌رود که با اسهال همراه است و به آن اسهال عفونی می‌گویند.

انگل‌ها در بروز دل‌درد در کودکان نقش دارند

رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان تاکید می‌کند اگر دل‌درد کودک همراه با دفع مدفوع چرب بود این مساله به دلیل اختلال در جذب مواد چربی است. همچنین اگر دل‌درد خود را به صورت مدفوع آبکی و پر سر و صدا نشان داد، این موضوع به دلیل اختلال در جذب مواد کربوهیدرات است.

وی درخصوص این‌که آیا انگل‌ها می‌توانند موجب بروز دل‌درد در کودکان شوند، می‌گوید: انگل‌ها یکی دیگر از عوامل ایجاد دل‌درد در کودکان به شمار می‌رود و با انجام آزمایش‌ مدفوع، انگل و نوع آن تشخیص داده و متناسب با آن داروهای ضد انگل برای کودک تجویز می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده زیاد از داروهای ضدانگل برای کودک ضرر دارد.

یبوست، از عوامل ابتلای کودکان به دل‌درد

اما در برخی مواقع نیز دل‌درد کودکان به دلیل ضرباتی است که به شکم وارد می‌شود. مثلا وقتی کودک در حال دوچرخه‌سواری به زمین بیفتد و دسته آن به شکم بخورد.

رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان ایران درخصوص این‌که آیا یبوست می‌تواند موجب بروز دل‌درد در کودکان شود، می‌گوید: یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان مربوط به بیماری یبوست است. این بیماری به دلیل عدم دفع مدفوع و انباشته شدن آن در روده‌هاست که موجب دل‌درد در کودکان می‌شود. ضمن این‌که یبوست بی‌اشتهایی، تغییر خلق و خوی و حتی منزوی شدن کودک را به وجود می‌آورد.

خاتمی، آپاندیس را یکی دیگر از علل دل‌درد کودکان می‌داند و می‌گوید: اگر دل‌درد کودک همراه با تب و استفراغ باشد، نشانه‌ای از آپاندیس است. در حقیقت این نوع از دل‌درد بیشتر در کودکان بالای 4 سال دیده می‌شود. در این مواقع با جراح مشورت می‌‌شود و اگر تشخیص درست باشد، کودک تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

این فوق‌تخصص گوارش کودکان، پیچ‌خوردن روده‌ها را مهم‌ترین علت دل‌درد در کودکان زیر یک‌سال بیان و اظهار می‌کند: در این وضعیت روده کوچک در روده بزرگ گیر می‌کند تا جایی که کودک از درد آن فریاد می‌کشد.

آلودگی‌ها در بروز دل‌درد موثرند

رئیس انجمن کبد و گوارش کودکان در پاسخ به این پرسش ‌که آلودگی‌ها می‌توانند موجب دل‌درد در کودک شوند، می‌گوید: عدم رعایت بهداشت فردی و محیط، غذا خوردن با دست آلوده و خوردن میوه‌ و سبزیجات آلوده از مواردی هستند که موجب دل‌درد در کودکان و بزرگسالان می‌شود.استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران اظهار می‌کند: یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان به کلیه و سنگ کیسه صفرا مربوط است. دل‌درد ناشی از این عارضه‌ها بیشترین مراجعه‌کننده را به اورژانس‌ و مطب‌ها دارد.

علت دل‌درد در سنین مختلف متفاوت است

وی درباره سن ابتلای کودکان به دل‌درد اظهار می‌کند: برای رسیدن به نتیجه درخصوص علت دل‌درد، سن کودک مهم است. به طور مثال کودکی که در 4 سالگی دچار دل‌درد می‌شود، علتش با کودک یک ساله متفاوت است.

خاتمی به دل‌درد‌های دوران نوجوانی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر اوقات، دل‌درد به دلیل کولیک السروز (زخم و التهاب روده بزرگ) است در کودکان 7 تا 8 ساله دیده می‌شود با تب، استفراغ و مدفوع خونی همراه است.

وی اضافه می‌کند: بیشترین علت دل‌درد در دختران به دلیل خونریزی ماهانه است که علل خاصی را دارد. توجه داشته باشید که دل‌درد نوجوانی ریشه در دوران کودکی ندارد.

خاتمی در پاسخ به این پرسش ‌که چه دل‌دردی را باید در کودکان جدی گرفت، می‌گوید: در بعضی کودکان به محض این‌که دست را روی شکم آنها می‌گذاریم، فریاد می‌کشند. این دل‌درد باید جدی گرفته شود. در برخی اوقات وقتی دست را روی شکم طفل می‌گذاریم هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد و این دل‌درد جدی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها