مصاحبه احمد شاکری با خبرگزاری ایسنا در روزهای گذشته بازتاب‌های زیاد و وسیعی در فضای مجازی داشت و موافقان و مخالفان مساله ممیزی به حرف‌های مثل همیشه توجه برانگیز شاکری، واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۴۰۹۹۳۹

مهم‌ترین ویژگی این مصاحبه، دفاع شاکری از مساله ممیزی بود که برخلاف اغلب کارشناسان، شاعران و داستان‌نویسانی که این روزها در این باره صحبت می‌کنند، محکم و تمام قد بود. البته در این گفت‌وگو مسائل مهم دیگری هم مطرح شده بود که کمتر کسی به آنها توجه کرد، ازجمله شرایط، آموزش و دستمزد ممیزان.

شاکری که معتقد است بعد از 30 سال، زمان آن شده است به جای «سمینارهای کم‌ارزشی که برپا می‌شود»، نظرات علمای حوزه علمیه، حقوقدان‌ها، منتقدان و کارشناسان ادبیات راجع به ممیزی پرسیده شود، برای اولین بار به ‌ مساله پرداخت دستمزد این گروه توجه کرده و گفته است: متاسفانه اداره‌ کتاب در برخی دوره‌ها به دلیل ناچیز بودن پرداخت‌های مالی‌اش نتوانست از کارشناسان خبره‌ این فن بهره ببرد. به نظرم، ممیزی از داوری حساس‌تر و پیچیده‌تر است. داوری کتاب به برگزیده نشدن می‌انجامد؛ اما ممیزی باعث می‌شود اثر چاپ نشود و این احتمال وجود دارد که نویسنده از حق قانونی‌اش محروم شود. پس ملزومات اقتصادی خیلی مهم است. رقمی که به ممیزان پرداخت می‌کنند، قابل بیان نیست و از ویرایش کتاب هم کمتر است.

معنای دقیق «بزودی»

ماجرای بنیاد ادبیات داستانی که از کارهای پر سر و صدای وزارت ارشاد دولت نهم بود و در زمان مطرح شدنش در همین روزنامه بارها درخصوص عملی شدن یا مفید بودن آن نوشتیم و گفتیم و گفتند به ماجرایی کشدار تبدیل شده که هر روز برای شکل اداره و برنامه‌های در دست بررسی آن که ماه‌هاست به مرحله اجرا در نمی‌آید، خبر تازه‌ای منتشر می‌شود.

در تازه‌ترین تحول، محمود حکیمی در این هفته به خبرگزاری کتاب ایران گفته است: طی جلسه‌ای که با حضور چند تن از اعضای هیات امنای بنیاد ادبیات داستانی شکل گرفت، با استعفای هیات مدیره 3 نفره این بنیاد (محمود سالاری مدیرعامل، جهانگیر خسروشاهی و علی آقاغفار) موافقت شد. بر این اساس مقرر شد این هیات امنا هر 15 روز یک‌بار جلسه‌ای را برای بررسی برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد برگزار کند.حکیمی با بیان این که برگزاری همایش‌های ادبیات داستانی با حضور صاحب‌نظران و ترجمه برخی آثار برتر داستانی کشورمان به زبان‌های مختلف، ازجمله برنامه‌های در دست بررسی این بنیاد است، افزود: مدیر عامل و هیات مدیره جدید بنیاد ادبیات داستانی بزودی معرفی خواهند شد. منتظر باشید تا ببینید معنای دقیق «بزودی» در قاموس بنیاد ادبیات داستانی و معاونت فرهنگی ارشاد چیست؟

آرش شفاعی 
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها