با این روند تا چند سال دیگر، بازی‌های بسکتبال باشگاه‌های آسیا از شکل رسمی خود خارج می‌شود

آینده یک جام در ابهام

چند روز پیش بازی‌های بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا به پایان رسید. در این بازی‌ها 10 تیم در دو گروه مسابقه‌های مقدماتی را برگزار کردند. مهرام در گروه B بر تیم‌های الجلای سوریه، الشباب امارات و الریان قطر پیروز شد و به الریاضی لبنان باخت. در مرحله حذفی الاتحاد عربستان را مغلوب کرد و در نیمه‌نهایی از سد اسمارت‌گیلاس فیلیپین گذشت. اما در فینال، بازی تکراری برابر الریاضی را باخت. بیست و دومین دوره بازی‌های باشگاه‌های آسیا، نکات دیگری هم داشت که به آنها می‌پردازیم.
کد خبر: ۴۰۹۸۷۸

مهرام در آستانه کسب سومین قهرمانی پی در پی در بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا ناکام ماند. روزی که این تیم به مانیل فیلیپین رهسپار می‌شد همه می‌گفتند با این نفرات مهرام باید قهرمان شود راحت‌تر از دوره‌های پیشین. اما در مانیل دیدیم مدافع قهرمانی چگونه برابر الریاضی لبنان متوقف شد.

تیم‌های لبنانی از سال 2004 نتوانسته بودند جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را بالای سر ببرند. آخرین بار ساجس لبنان به این عنوان رسید و افتخاراتش را با 3 دوره قهرمانی کامل کرد. الریاضی دومین تیم لبنانی است که توانسته بر جام بوسه بزند. مهرام با الریاضی در 4 ماه قبل 4 بازی برگزار کرد و هر چهار بار مغلوب رقیب شد. دو بار در لیگ باشگاه‌های غرب آسیا و دو بار در مرحله پایانی که آخرین شکست مهرام به قهرمانی چهار دوره بسکتبال ایران پایان داد. حالا لبنانی‌ها خوشحال هستند که توانستند تعداد قهرمانی‌های خود را با تیم‌های ایرانی برابر کنند.

حاشیه‌های بازیکنان کمکی

پیش از سفر به مانیل مهرام 4 بازیکن خود را تغییر داد و نام‌هایی مانند اصغر کاردوست، اوشین ساهاکیان، آرن داودی و حامد آفاق را به فهرست بازیکنان تیمش افزود. این تغییرات اما مشکلات خاص خود را به همراه داشت. اول، بازیکنان کمکی بدون یک جلسه تمرین با سایر بازیکنان به تیم مهرام پیوستند. دوم، در بازی‌های پنجگانه فینال لیگ برتر بسکتبال حواشی بسیاری بر رقابت دو تیم مهرام و ذوب‌آهن سایه انداخته بود و به نظر درست نبود که مهرام 3 بازیکن از تیم اصفهانی را به خدمت بگیرد. در بازی حساس فینال به جز آفاق از بازیکنان کمکی استفاده چندانی صورت نگرفت. حضور آفاق در زمین بیشتر بابت هماهنگی قبلی بود چون این بازیکن دو فصل را در کنار محمدصمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی گذراند با این حال با تغییر کادر فنی تیم مهرام این تعداد جابه‌جایی و استفاده نکردن از بازیکنانی که در لیگ برتر به هماهنگی خوبی رسیده بودند، جایز نبود.

خسته از لیگ تا مانیل

بازی مهرام در جام باشگاه‌های آسیا روح نداشت. خیلی‌ها معتقدند مهرامی‌ها خسته از تهران به مانیل رفتند. آنها بازی‌های لیگ و بازی‌های غرب آسیا را پشت سر گذاشتند و به فاصله یک روز بعد از قهرمانی در لیگ ایران به مانیل رفتند. این برنامه‌ریزی خسته‌کننده است، اما روز قبل از بازی‌ها، مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم از تعداد زیاد بازی‌های تیم‌های بالای جدول لیگ برتر حمایت کرده بود. بنابراین سرمربی تیم مهرام با آگاهی از فشار بازی‌های لیگ، تیمش را به جدال با آسیایی‌ها فرستاد. مهرام در انتهای دقایق بازی با اسمارت گیلاس فیلیپین در نیمه‌نهایی باصلابت نبود. همین نشانه‌ها را در 3 دقیقه آخر بازی فینال هم دیدیم و این سوال به ذهنمان رسید که آیا مهرام خسته بود؟

چشمان خطیب

محمدصمد نیکخواه بهرامی در پایان بازی اول با الریاضی اعلام کرد مهرام رقیب را دست‌کم گرفت. او وعده داد در فینال جبران می‌کند و مهرام بر قله قهرمانی می‌ایستد، اما چنین نشد.

نکته: مهرام در آستانه کسب سومین قهرمانی پی در پی در بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا ناکام ماند. روزی که این تیم به مانیل فیلیپین رهسپار می‌شد همه می‌گفتند با این نفرات مهرام باید قهرمان شود راحت‌تر از دوره‌های پیشین

کاپیتان تیم ملی بسکتبال در بازی آخر تلاش زیادی برابر فادی الخطیب لبنانی انجام داد اما سرانجامی نداشت. خطیب 41 امتیاز به دست آورد و بالاتر از 28 امتیاز صمد قرار گرفت تا ادعای ببر بسکتبال لبنان رنگ واقعیت به خود بگیرد. او قبل از بازی گفته بود، ایرانی‌ها از چشمانش می‌هراسند.

کار ماتیچ بیشتر شد

حضور دو سرمربی قبلی و فعلی تیم ملی بسکتبال در بازی‌های باشگاه‌های آسیا جالب توجه بود. رایکو ترومن با اسمارت‌گیلاس فیلیپین تا رده چهارم جام صعود کرد. وسلین ماتیچ، سرمربی تیم ملی بسکتبال در بیشتر بازی‌ها در کنار هموطنش می‌نشست. فدراسیون بسکتبال مانند دوره‌های گذشته سرمربی خود را فرستاده بود تا ارزیابی دقیقی از بازی‌ها داشته باشد. جام ملت‌ها اواخر شهریور برگزار می‌شود و تمامی بازیکنان به غیر از خارجی‌های تیم‌ها برای باشگاه‌های خود بازی کردند تا فرصت خوبی برای ارزیابی‌های اولیه فراهم شود. اسمارت‌گیلاس تنها با یک بازیکن خارجی زنگ خطر را برای سرمربی تیم ملی به صدا درآورد، آن هم زمانی که میزبان در نیمه‌نهایی برابر مهرام با بد شانسی نتوانست بازی را به وقت اضافی ببرد.

آشفته بازار جام باشگاه‌ها

یک واقعیت را در جام باشگاه‌های آسیا باید قبول کرد. این جام از نظم و مقررات فاصله گرفته است و هر ساله از قانون دورتر می‌شود. تیم‌های جنوب و شمال شرق آسیا تمایلی به شرکت در بازی‌ها نشان نمی‌دهند. امسال اسمارت‌گیلاس میزبان بود، اما نماینده مالزی شرکت کردن با نیامدنش فرقی نداشت. معلوم بود دوستان شیخ ثانی، رئیس قطری کنفدراسیون بسکتبال آسیا در مالزی برای خالی نبودن عریضه تیم را به مانیل فرستادند.

در باشگاه‌های آسیا از چین، کره‌جنوبی و ژاپن خبری نیست. ناهماهنگی زمان بازی‌های داخلی کشورهای شرق و غرب قاره و تصمیم‌گیری سلیقه‌ای باعث نابودی بسکتبال باشگاه‌های آسیا شده است. در همین بازی‌های اخیر 8 تیم از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و غرب آسیا آمده بودند و سهم سایر نقاط آسیا تنها دو تیم بود. شاید بازی‌های باشگاه‌های جهان که سال آینده وعده برگزاری‌اش داده شد، به این اوضاع آشفته سامان بدهد.

چند می‌گیری کمکی بگیری!

استفاده از بازیکنان کمکی از دیگر مسائل قابل بحث در بسکتبال باشگاه‌های آسیاست. متاسفانه کنفدراسیون بسکتبال آسیا اساس بازی‌ها را بر پایه کیفیت تیم‌های لبنانی گذاشته است. هاکوپ خاجیران لبنانی است و صاحب نفوذ فراوان در فیبا ـ آسیا. تیم الریاضی لبنان در بازی‌های غرب آسیا از فادی الخطیب استفاده نکرد. این بازیکن لیگ لبنان را با چمپویل پشت سر گذاشت اما در بازی‌های پایانی به الریاضی پیوست. بازیکنان خارجی تیم‌ها درست سر بازی‌ها می‌توانند تغییر کنند. مانند احمد اسماعیل مصری که به جای نت جانسون آمریکایی به الریاضی پیوست. همه کارها در بسکتبال آسیا سریع انجام می‌شود.تیم مهرام 4 بازیکن کمکی گرفت و سایر تیم‌ها با همین روش وارد مانیل شدند تا بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا تحت‌الشعاع این مسائل قرار بگیرد.

هر سال دریغ از پارسال

بازی‌های امسال تمام شد و بعد از الریاضی لبنان، مهرام دوم شد. الریان قطر در جای سوم ایستاد. اسمارت‌گیلاس، دانشگاه اردن و الجلای سوریه رتبه‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص دادند. کنفدراسیون بسکتبال آسیا برای جمع کردن 10 تیم بازی‌ها کار سختی را پشت سر گذاشت. در آخرین لحظه بعد از انصراف نماینده‌های ژاپن و آسیای میانه، الاتحاد عربستان و دوهوک عراق جایگزین شدند تا بازی‌ها شکل رسمی خود را از دست ندهد. اما واقعیت این است بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا هر ساله ضعیف‌تر می‌شود. امسال به غیر از مهرام و الریاضی، تیم‌ها با کیفیت نبودند و از روز اول می‌شد حدس زد کدام تیم‌ها فینالیست می‌شوند.

محمد رضاپور ‌/ ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها