رئیس‌جمهور دیروز حمید سجادی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش معرفی کرد

معرفی جنجالی یک وزیر

نامه رئیس جمهور برای معرفی وزیر ورزش و جوانان به مجلس رسید اما این نامه پرگلایه‌ که متن آن به ابهامات مربوط به تاسیس این وزارتخانه می‌پرداخت، تاکید داشت که رئیس‌جمهور چاره‌ای جز معرفی وزیر ورزش و جوانان نداشته و به‌‌رغم میل باطنی، مجبور به معرفی وزیر شده و از این رو سید حمید سجادی به مجلس معرفی شده است. به گزارش «جام‌جم» در شرایطی که ساعت 10‌صبح دیروز هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد نامه‌ای از رئیس‌جمهور به مجلس رسیده، همه این انتظار را داشتند که محمود احمدی‌نژاد مانند گذشته و به استناد قانون نامه‌ای کوتاه مبنی بر معرفی وزیر موردنظرش را به مجلس ارسال کرده باشد. اما این نامه نه‌تنها کوتاه نبود بلکه بعد از طرح ابهاماتی در 5 محور، تاسیس وزارت ورزش را زیرسوال برد،به همین دلیل، این نامه با واکنش علی لاریجانی، رئیس مجلس و تاکید وی مبنی بر این‌که چنین نامه‌نگاری جدید است و تنها توجیه تخلف قانونی است، مواجه شد.
کد خبر: ۴۰۹۸۲۳

نامه رئیس‌جمهور که ابهاماتی چون افزایش تعداد وزارتخانه‌ها به‌‌رغم مصوبه مجلس در برنامه پنجم توسعه مبنی بر کاهش تعداد آنها، انحلال فعالیت واحد بزرگ و مستقلی که مربوط به امور عمومی است، ‌ نامشخص بودن محل تامین بار مالی ناشی از مصوبه تشکیل وزارت ورزش و جوانان، زیر سوال بردن مرجع قانونی ادغام‌ها و روشن نبودن مخاطب انجام این اقدام و مغایرت آن با اصل 74 قانون اساسی را یادآور می‌شد، تاکید داشت تصمیم مجلس باعث اختلال در امر ورزش می‌شود.

رئیس‌جمهور بصراحت اعلام کرده که ابهامات و اشکال‌های مصوبه یاد شده علاوه بر اختلال در امر ورزش و بروز کشمکش در این عرصه به حاصل زحمات و فداکاری‌های جامعه پاک، شریف و عزت‌آفرین ورزش و جوانان قهرمان اعم از زن و مرد صدمه زده و باید براساس درخواست وی، از ابتدا رفع اشکال‌ها و ابهامات صورت می‌گرفت که متاسفانه اقدامی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

در این نامه به علی لاریجانی نیز که در مورد تاسیس وزارت ورزش و جوانان تقاضای دستور رسیدگی قضایی صادر کرده بود، یادآوری شده که چنانچه اشکالات و ابهامات از طرف مدیریت مجلس به اطلاع نمایندگان می‌رسید، قطعا به گونه دیگری رفتار می‌شد.

رئیس‌جمهور در این نامه با تاکید بر این‌که با وجود باقی بودن سوالات و ابهاماتش در این زمینه راهی جز معرفی وزیر نداشته است از باب ضرورت و عنایت به موارد یادشده و با استناد به اصل 133 قانون اساسی، سید حمید سجادی را که از چهره‌های آشنای ورزش کشور خوانده است به عنوان وزیر جهت طی مراحل قانونی معرفی می‌کند.

واکنش رئیس مجلس و نمایندگان به این نامه

نامه رئیس‌جمهور در شرایطی در صحن علنی مجلس قرائت شد که نمایندگان با مخالفت نسبت به شیوه معرفی وزیر با گفتن کلمه 2، 2، اعتراض خود را اعلام می‌کردند.

علی لاریجانی رئیس‌ مجلس به عنوان اولین نماینده‌ای که در واکنش به نامه رئیس‌جمهور سخن می‌گفت اعلام کرد چنین نامه‌نگاری جدیدی توجیه تخلف قانونی است.

این اظهارات وی باعث شد که تعداد زیادی از نمایندگان از جمله احمد توکلی نماینده تهران، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، سید عماد حسینی نماینده قروه و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب نیز با واکنش به اقدام رئیس‌جمهور اعلام کنند ایراداتی که به مجلس وارد شده با راهکارهای قانونی قابل حل بود و دولت به جای مطرح کردن آن در چنین مقطع زمانی، قبلا می‌توانسته نظرات خود را جهت رفع ابهامات با مجلس در میان بگذارد.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌ها با اشاره به سیر مصوب شدن وزارت ورزش و جوانان و اقدام دولت در اجرا نکردن نظر مجلس تاکید کرد که این نامه شرایطی را به وجود می‌آورد که وزیر معرفی شده نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر با ناصحانه دانستن این سخنان تاکید کرد که طبق فرموده مقام معظم رهبری، دولت نباید در اجرای قوانین بهانه‌گیری کند و توضیحات دولت درباره تاخیر در اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر قابل قبول نیست.

در ادامه جواد جهانگیرزاده نیز از رئیس مجلس خواست که از شأن مجلس دفاع کند چون قوه مجریه اجازه قانونگذاری ندارد.وی تاکید کرد: این‌گونه نامه‌نگاری‌ها و اظهار نظرات برای ایجاد اختلاف است که کار پسندیده‌ای نیست.

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: مصوبه مجلس ابهامی ندارد و در صورتی که دولت ابهامی برای اجرای این قانون داشت باید از مجلس تفسیر می‌خواست نه این که 6 ماه اجرای این قانون مهم را عقب بیندازد.

نامه را عودت دهید

سیدعماد حسینی، نماینده قروه دیگر نماینده تذکردهنده نیز یادآور شد که در اعتراض به این شیوه معرفی وزیر در جلسه رای اعتماد شرکت نمی‌کند و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم در اخطار خود به رئیس مجلس با بیان این که شأن مجلس با این نامه پایین آورده شده خواستار عودت آن به دولت شد.

لاریجانی، در پاسخ با اشاره به سخنان امام راحل (ره) در مورد «در راس امور بودن مجلس» اعلام کرد: عودت نامه رئیس‌جمهور معنا ندارد چون رئیس‌جمهور در اقدامی نامتعارف اقدام به معرفی وزیر کرده است.

جعفر قادری،‌ نماینده شیراز نیز چنین نامه‌ای را محصول تشنج‌آفرینی برخی از جریانات در کشور عنوان کرد.

در ادامه مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان در تذکری نسبت به این نامه از بررسی تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی که در مجلس صورت گرفته سوال کرد که غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد بزودی این گزارش به هیات رئیسه تقدیم خواهد شد.

حدادعادل در واکنش به تذکرات متعدد نمایندگان با اشاره به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری اعلام کرد: رهبری قوه مقننه را به حل سوءتفاهمات و ایجاد فضای آرامش در کشور دعوت کرده‌اند بنابراین نمایندگان نباید به اختلافات دامن بزنند و فضا را به تشنج میان دو قوه تبدیل کنند و خوراکی برای رسانه‌های بیگانه فراهم کنند.

حدادعادل افزود: حالا که وزیر معرفی شده، باید موضوع در مجاری خودش قرار گیرد.

بعد از این مباحث کاظم جلالی، نماینده شاهرود نسبت به اظهارات حدادعادل واکنش نشان داد و تاکید کرد: این انتظار از بزرگان مجلس می‌رود که از شان و جایگاه مجلس دفاع کنند.علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اظهارات با اشاره به مساله ادغام‌ها و مسائل پیش آمده میان دولت و مجلس و توجه نکردن قوه مجریه به نظرات مجلس و شورای نگهبان گفت: رهبر معظم انقلاب اعلام فرمودند که کسی در اجرای قانون نباید بهانه‌گیری کند و به مجلس هم توصیه کردند که قوانین سهل و آسان را مدنظر قرار دهند.

نامه رئیس‌جمهور و تاثیر آن بر رای اعتماد وزیر

شماری از نمایندگان مجلس در پایان جلسه علنی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار «جام‌جم» ارائه چنین نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور را موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن معرفی وزیر و بررسی سیاسی این رای اعتماد ذکر کردند.

احمد توکلی، نماینده تهران با اشاره به این‌که نامه رئیس‌جمهور کاملا سیاسی ولی در لباس حقوقی مطرح شده بود، اعلام کرد: چنین نامه‌ای موجبات التهاب در کشور را فراهم می‌کند.وی با بیان این‌که از همکارانش می‌خواهد که در انتخاب وزیر، نگاه به نامه رئیس‌جمهور نداشته باشند، افزود: اگر فرد معرفی شده صلاحیت داشته باشد ما باید به ایشان رای دهیم چون جواب مجلس مقابله به مثل نیست.

شاهرخ رامین نماینده دماوند نیز درخصوص رای اعتماد به وزیر معرفی شده در سایه چنین نامه گلایه‌آمیزی گفت: حمید سجادی که به عنوان وزیر معرفی شده فردی زحمتکش در حوزه ورزش و قهرمان رشته دوومیدانی است که تحصیلات در رده دکترای تربیت بدنی دارد.

وی این انتخاب را اصلح و مناسب دانست و از نمایندگان خواست که فراتر از جو سیاسی ایجاد شده در قبال نامه رئیس‌جمهور برای بررسی صلاحیت این گزینه اهتمام به خرج دهند.محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد هم با یادآوری شرایط ایجاد شده برای معرفی وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که گزینه معرفی شده دارای تجربه اجرایی نیست و نمی‌تواند زیرساخت‌های یک وزارتخانه جدید را فراهم کند.

وی افزود: البته حسن ایشان در این است که خودشان ورزشکار بودند. اما مقدمات و نامه رئیس‌جمهور وضعیت را برای این گزینه نامناسب کرده است.

زمان رای اعتماد نمایندگان

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس نیز درخصوص میزان اقبال نمایندگان به حمید سجادی به «جام‌جم» گفت: قطعا نامه رئیس‌جمهور بر معرفی وزیر تاثیر خواهد گذاشت اما به هر حال باید تا روز رای اعتماد منتظر شد. وی با اشاره به تخلف دولت در طولانی شدن معرفی وزیر به مجلس گفت: بهتر بود رئیس‌جمهور نامه گلایه خود را جدا از نامه معرفی وزیر، به مجلس ارائه می‌کرد.

اسدالله قره‌خانی نماینده علی‌آباد نیز با بیان این که باید رای اعتماد به وزیر را در فضایی عاری از تنش‌های سیاسی پیگیری کرد، یادآور شد که قطعا نباید تحت تاثیر مسائل قرار گرفت و باید بعد از جلسات کارشناسی با شخص وزیر معرفی شده به نتایج امر فکر کرد.

در چنین شرایطی، جهانبخش محبی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز به واحد مرکزی خبر گفت: جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها