جعفری: 2 نوع جعفری وجود دارد. نوعی از آن دارای برگهای صاف و عطر آن بیشتر است و در تهیه غذاها استفاده می شود و نوع دیگر دارای برگهای مجعد است. این سبزی مقوی سرشار از ویتامین C است
کد خبر: ۴۰۹۶۴
که نوعی آنتی اکسیدان است و خواص ضدعفونت دارد.
جعفری مدر است و در صورت استفاده زیاد ایجاد سرگیجه می کند. مصرف به اندازه آن در حفظ سلامت عروق کارآمد و در تقویت حافظه بلندمدت موثر است.
بهره بردن از آن در غذاهای تکمیلی که از آخر ماه هفتم برای نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد، قویا توصیه می شود، ولی باید توجه داشت سبزی در آخرین لحظات به سوپ اضافه گردد، تا ویتامین های آن حفظ شود.

رزماری:
نام دیگر آن اکلیل کوهی است و برگهای آن کمی از برگهای کاج پهن تر است و گلهای آبی رنگ دارد. سرمای 10درجه را تحمل می کند و در تمام مناطق مدیترانه یافت می شود.
آنهایی که با غذاهای ایتالیایی سروکار دارند، از وفور استفاده آن در آشپزی به سبک ایتالیایی آگاهند. جوشانده آن مقوی سیستم اعصاب است و مصرف زیاد آن ایجاد سرگیجه می کند. (برای تهیه جوشانده 50-60 گرم از آن را در یک لیتر آب می جوشانند.)

ریحان:
دارای صد نوع مختلف است و به صورت خام مصرف می شود و دارای برگهای معطر است. این گیاه دارای منشا هندی است و در قرون 15 و 16 به وسیله انگلیسی ها به اروپا آورده شد.
مصرف آن در کشور ما بسیار متداول است و کباب خورهای حرفه ای هرگز از آن غافل نمی شوند. بد نیست بدانیم این سبزی خوش طعم غنی از کامفر و روغنهای فرار است و از دیرباز برای درمان افسردگی از آن استفاده می کردند (بخصوص در درمان نوعی از افسردگی که افراد در فصل زمستان به آن مبتلا می شوند).
دم کرده این گیاه آرام بخش است و در بهبود خلق وخو تاثیر دارد و استفاده از آن به شکل مخلوط با ماست اضطراب را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

کاهو:
دارای انواع مختلفی است و حاوی مواد مغذی کلسیم ، پتاسیم و ویتامین K است.
برگهای سبز تیره آن سرشار از ویتامین است. حاوی ماده آرام بخش لاکتوکاریوم (lactocarium) بوده که در شیره سفید رنگ آن وجود دارد.
خوردن آن به شکل سالاد کاهو قبل از خواب به افرادی که از بی خوابی رنج می برند، توصیه می شود. در غذاها پتاسیم کاملا به صورت محلول است.
بنابراین مقدار زیادی از آن در آبی که برای پختن غذا به کار می رود می ماند. از این رو کاهو که از منابع آن است و به صورت خام مصرف می شود، از این قاعده مستثناست.

بابونه:
گیاهی است که به صورت دم کرده به دلیل اثرات آرام بخش آن معروف است و برای برطرف کردن و رفع خستگی مفید است.
مواد مغذی موجود در آن روغنهای فرار است. چای بابونه می تواند در کاهش اضطراب و آرامش دستگاه عصبی تاثیرگذار باشد. (به زنان شیرده استفاده از جوشانده ها به دلیل تاثیری که بر طعم شیر آنها می گذارد توصیه نمی شود.)

چغندر قند:
به دلیل دارابودن اسیدفولیک به کاهش علایم افسردگی کمک می کند، ولی استفاده از آن به کودکان هایپر اکتیو توصیه نمی شود.
از دیگر مواد مغذی موجود در آن ویتامین ث، بتاکاروتن و کربوهیدرات است.

کدو حلوایی:
از غذاهایی است که رنگ خود را از ماده ای به نام تارتارازین که مولد رنگ نارنجی در موادغذایی دارد و توصیه می شود از مصرف مواد حاوی این رنگ توسط کودکان بیش فعال ممانعت شود؛ چون باعث افزایش تحرک و بروز رفتارهای پرخاشجویانه می شود.

کلم:
دارای انواع مختلف از جمله کلم بروکسل ، کلم پیچ و کلم بنفش است.
از منابع غنی ویتامین ب است که نقش ویتامین های گروه ب در حفظ سلامت دستگاه عصبی و کاهش استرس و برطرف کردن بی خوابی به اثبات رسیده است. همچنین دارای اسیدفولیک می باشد و در درمان افسردگی موثر است.
مشاهده شده است که کمبود فولات در بدن رابطه مستقیمی با عدم اثربخشی داروهای ضدافسردگی نظیر بازدارنده های سروتونین دارد.

مارچوبه و اسفناج:
سرشار از اسیدفولیک و ویتامین ب است . مصرف اسفناج در کودکان زیر یک سال ممنوع است ، و به دلایل بالا در بهبود افسردگی بسیار سودمند است.

آویشن:
گیاهی است معطر که در پخت غذاها خصوصا غذاهای خمیری (پیتزا، لازانیا و ماکارونی...) مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین دارای مصرف دارویی بوده و نیز دارای 2 نوع الکل تیمول و کاروانول است که به آن خواص ضدعفونی کننده می دهد. دم کرده برگهای آن از نظر اثر بر سیستم عصبی تاثیرگذار است و دارای خواص ضدتشنج ، محرک حافظه و محرک مغز است.

نعناع:
در تمدنهای باستانی نعناع برای افزایش نشاط ذهن و فکر به کار می رفت. نعناع در تسکین حالت تهوع و استفراغ ناشی از فشارهای روانی یا بیماری ناشی از سفر تاثیر دارد و علاوه بر کمک به هضم غذا باعث می شود شخص حالت هوشیاری خود را حفظ کند و چون معمولا بعد از صرف غذا عارضه خواب آلودگی وجود دارد، به افرادی که احتیاج به هوشیاری پس از صرف غذا دارند، نظیر رانندگان به شکل همراه غذا یا دسرهای حاوی این ماده توصیه می شود.
نعناع علاوه بر آثار آرامبخش ، خواص ضددرد هم دارد. از این رو در درمان حالات تنش زا نظیر سردرد و پشت درد کاربرد دارد.
استعمال خارجی نعناع نیز بی تاثیر نیست و هر چه بوی آن قوی تر باشد، خواص و اثرات آن نیز بیشتر است. نعناع بخصوص برای افرادی که دایم در حال مرور درس برای امتحان هستند، موثر است.
هنگام خستگی یا زمانی که حس می کنید مغزتان کشش مطالب جدید را ندارد، استفاده از نعناع سودبخش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها