jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۴۰۹۶۱۵   ۲۴ خرداد ۱۳۹۰  |  ۰۰:۰۸

آژانس رویایی (12)

رقصنده با موتور

سال 1885 میلادی وقتی دایملر آلمانی در اشتوتگارت مشغول اختراع وسیله دو چرخ خطرناکی به نام موتور بود، هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد حدود 120 سال بعد در جایی بسیار دور ازآنجا، یکی از کارهای یومیه مردم این خواهد شد که به واسطه این اختراع، تن او و اجدادش را در گور بلرزانند. سال‌ها بعد موجود دوچرخ ساخته شده توسط دایملر آلمانی (حداقل در ایران) به دلیل قیمت و کیفیت بسیار پایین آن به اضافه خستگی! نیروهای محترم پلیس از برخورد مداوم با قانون شکنی‌های راننده‌های آن تبدیل به خطرناک‌ترین موجود متحرک دنیا شد. به جان خودم که نباشد به جان شما که... ای بابا، قسم خوردن ندارد. باور کنید موتور خطرناک است. حتی بچه‌های آژانس رویایی هم قبول دارند.

بوستانی: دلگشاجان، رانندگی شما خیلی خوب بود که موتور هم خریده‌اید؟

دلگشا: بله رانندگی من حرف ندارد.

سیانکی: اصلا شما گواهینامه موتور سواری دارید؟

دلگشا: گواهینامه ندارم، اما فکر نکنم مشکلی داشته باشد چون خیلی ازموتورسوارها گواهینامه ندارند. ضمنا با موتور، هم می‌توانم مسافر جابه‌جا کنم هم بار ببرم.

خوش‌کلام: دلگشا درست می‌گوید. خیلی از موتور سوارها گواهینامه ندارند، حمل بار و مسافر هم که رایج است.

بوستانی: فکر نکنم که پلیس اجازه این کارها را بدهد.

کاشفپور: آقا چندتا موتور سوار بدون گواهینامه که مختصری بار می‌برند و اندکی هم قوانین را رعایت نمی‌کنند مهم نیستند که!

خوش کلام: خب به همین دلیل است که درصد تلفات موتورسواران سر به فلک کشیده.

بوستانی: البته رانندگی بدون گواهینامه تخلف بزرگی است اما به نظر من ضعف قوانین یا کوتاهی در نظارت بر اجرای قوانین در بروز این حوادث تاثیرگذارتر است.

سیانکی: کاملا درست می‌فرمایید، چند وقت پیش آمار تلفات جانی موتور سوارها را ‌ جایی خواندم. فاجعه بود. متاسفانه هرساله افزایش چشمگیری داشته ایم.

دلگشا: به به! این از آن آمارهایی است که باید نمودار آن را با افتخار به دوست و دشمن نشان داد.

کاشفپور: بله این جزو معدود مواردی است که پیشرفت داشته‌ایم!

آیدین: یک چیزی می‌فرمایید! الکی که نمی‌شود هر چیزی را با یک نمودار به مردم قبولاند که پیشرفت داشته‌ایم، ضمنا در این مورد خاص باید کاهش داشته باشیم نه افزایش.

بوستانی: بگذریم، فراموش نکنید که نقش کلاه ایمنی در کاهش تلفات جانی خیلی مهم است.

خوش کلام: ای آقا! کسی از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کند. اصلا آقای دلگشا شما کلاه ایمنی دارید؟

دلگشا: بله، ‌همین دیروز یکی خریدم 3000 تومان، البته مدل‌های بهتری هم داشت اما فروشنده می‌گفت با همین 3000 تومانی هم پلیس جریمه نمی‌کند.

بوستانی: یعنی پلیس نمی‌گوید‌ اگر به زمین بخورید، همین کلاه از نارنجک بدتر عمل می‌کند.

سیانکی: نظارت بر کیفیت کالاها به پلیس ارتباطی ندارد.

بوستانی: به نظر من قبل از هر چیز باید به کیفیت موتور و قطعات جانبی آن توجه کرد.

آیدین: درست می‌فرمایید، البته کیفیت بسیار پایین اکثر موتورهای موجود در بازار به دلیل ارزان بودن آنهاست. شما حدودا با 250 هزار تومان می‌توانید یک موتور بخرید آن هم قسطی!

خوش‌کلام: جدی می‌فرمایید.

سیانکی: یعنی موتور از دوچرخه هم ارزان‌تر است.

بوستانی: بله و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر آن نمی‌شود.

خوش‌کلام: اصلا بهترین موتور دنیا. با مشکل نوع رانندگی و عدم رعایت قوانین توسط موتورسوارها چه کار می‌کنید.

کاشفپور: خب این که مشکلی نیست. من بارها شاهد بوده‌ام که طرح ضربتی برخورد با موتورسوارهای متخلف توسط پلیس اجرا شده است.

دلگشا: به نکته خوبی اشاره کردید. دیروز که رفتم موتور بخرم فروشنده گفت هر موقع طرح ضربتی اجرا شد سعی کنید تا چند روزی سمت میدان... و چهار راه.... و... نروید. بعد از دو‌ سه روز شرایط به حالت عادی برمی‌گردد.

بوستانی: بفرمایید این هم طرح ضربتی.

سیانکی: البته در این طرح نهایتا موتورها را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کنند، آنجا هم که پر است از این موتورها.

آیدین: کسی هم برای ترخیص آنها اقدامی نمی‌کند.

دلگشا: لابد دلیل خاصی دارد.

آیدین: بله که دارد. هزینه پارکینگ و مبلغ جریمه و هزینه حمل موتور به پارکینگ و ضررعلافی چند روزه برای ترخیص موتور از قیمت خود موتور بالاتر می‌شود.

بوستانی: حق با شماست، اما به غیر از این طرح ضربتی، پلیس طرح مهم‌تری برای موتور سوارها دارد.

آیدین: مثلا چه طرحی؟

سیانکی: جلوگیری از ورود موتورها به محدوده طرح ترافیک و اجرای طرح زوج و فرد برای موتورها.

کاشفپور: اما این یکی دیگر واقعا خیلی جالب است.

بوستانی: اجرایی کردن این طرح تقریبا غیر ممکن است!

دلگشا: عملکرد پلیس را زیر سوال می‌برید؟

خوش‌کلام: نه بابا، اما اصل قضیه این است که ماشین به آن بزرگی را نمی‌توان کنترل کرد و از هزار راه در رو وارد محدوده طرح می‌شود. حالا موتورها که دیگر بماند.

بوستانی: حالا گیریم این طرح هم اجرایی شد با سایر مشکلات موتورسوارها چه کار می‌کنید؟

بگذریم مشکل یکی دوتا نیست که، اما جهت اطلاع عرض می‌کنم هر وقت دیدید موجودی لابه‌لای خودروها می‌رقصد و می‌چرخد و خرامان به سمت شما می‌آید، مطمئن باشید اگر سریعا پناه نگیرید تا چند لحظه بعد پرواز را تجربه خواهید کرد.

مهیار عربی / جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر