روزهای جدید برای لبنان

سرانجام پس از 5 ماه از سقوط دولت سعد حریری سرانجام نجیب میقاتی نماینده جریان 8 مارس ( مقاومت)به رغم کارشکنی‌های متعدد تشکیل گردید.
کد خبر: ۴۰۹۱۵۶

دولتی که بر اساس ساختار قبیله‌ای لبنان، برگرفته از نمایندگان اکثر احزاب و طوایف بوده است هر چند که عدم مشارکت جریان 14 مارس در این ترکیب این مهم را با ابهاماتی همراه ساخته است. با توجه به اینکه دولت سعد حریری به دلیل گرایش‌های غربی جایگاه خود را در میان مردم از دست داده بود لذا عدم مشارکت جریان 14 مارس در ترکیب دولت میقاتی چندان بازتاب منفی در میان مردم نداشته است.

هر چند که تشکیل دولت میقاتی را می‌توان گامی مهم در برقراری ثبات و نیز اجرای خواست مردم لبنان دانست اما به دلیل شرایط خاص حاکم بر لبنان و منطقه این دولت روزهای مهمی را در پیش روی دارد که عملا اولویت‌هایی را برای آن ایجاد می‌کند.

اولا، مهمترین مسئله حفظ وحدت ملی و جلوگیری از تفرقه‌های طایفة ای و سیاسی است. بسیاری بر این عقیده‌اند که برخی جریان‌های سیاسی و طایفه‌ای برای تحقق اهداف خویش به دنبال ایجاد فضای ناامنی و بی ثباتی در لبنان هستند چنانکه منابع خبری از جمع آوری سلاح از سوی برخی اعضای جریان 14 مارس خبر داده‌اند. آنچه به این مسئله باید افزود شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه لبنان است.

چالشهای سیاسی و مداخله‌های منفعت طلبانه برخی کشورهای عربی و غربی در امور لبنان عملا این کشور را در شرایط نامطلوب اقتصادی قرار داده که تلاش برای رفع این وضعیت از مهمترین کارکردهای دولت میقاتی است. به هر تقدیر مخالفان 8 مارس سه اصل تقابل‌های سیاسی و امنیتی و نیز به شکست کشاندن طرح‌های اقتصادی دولت میقاتی را راه کار بازگشت به قدرت می‌دانند لذا برای تحقق این امر فعالیت می‌کنند.
ثانیا، لبنان نه تنها با چالشهای داخلی بلکه مداخله‌های خارجی بسیاری نیز مواجه است.

مقابله با تحرکات اشغالگرایانه و خرابکارانه صهیونیست‌ها، جلوگیری از دخالت برخی کشورهای عربی و غربی که تاکنون نیز مانع تشکیل دولت لبنان شده‌اند، مختومه سازی پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان و جلوگیری از تکرار فتنه‌ای دیگر در کشور ، ایجاد تعاملات منطقه ای و جهانی برای احیای جایگاه لبنان و... را می‌توان از جمله این امور دانست. مسلما صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی و غربی پذیرنده دولت لبنانی نزدیک به مقاومت نمی‌باشند و به ابزاری حتی اعمال تحریم به دنبال سرنگونی آن خواهند بود.

بر این اساس میتوان گفت که دولت لبنان دورانی سخت را در پیش روی دارد هر چند که تحکیم وحدت ملی و حمایت‌های مردمی از دولت می‌تواند به سدی محکم در برابر این چالشها مبدل شود هر چند که دشمنان لبنان برای عدم تحقق این مهم به هر ابزاری متوسل می‌شوند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها