محسنی‌اژه‌ای:

حکم بقایی در تجدیدنظر رد شد

سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل پرونده‌ای برای چند نفر از مدیران سابق ایران‌خودرو و احضار عده‌ای از این مدیران خبر داد. او همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حکم بدوی «بقایی» در تجدید نظر دیوان عدالت اداری رد شده است. محسنی‌اژه‌ای همچنین تاکید کرد که ابهاماتی در پرونده فوت «هدی رضازاده صابر» وجود دارد.
کد خبر: ۴۰۹۰۲۹

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری 23 خرداد در سخنانی با تبریک میلاد جوادالائمه و ایام رجب به تشکیل کارگروه جهاد اقتصادی در ابتدای سال اشاره کرد و گفت: با توجه به تشکیل این کارگروه و قرار گرفتن در هفته‌ی محیط زیست، در جلسات اخیر مسئولان قوه قضائیه تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته شد.

وی افزود: در این جلسات مقرر شد سازمان‌های ذی‌ربط مثل سازمان جنگل‌ها، محیط زیست و منابع طبیعی در صورتی که تعرضی نسبت به محیط زیست، آب و خاک، منابع طبیعی و جنگل‌ها صورت گرفت این موضوع را با حساسیت و سرعت بیشتر به قوه قضائیه منعکس کنند، البته در مواردی که خود مستقیما جلوگیری نمی‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه به تمامی دادستان‌ها و روسای دادگستری‌ها کشور اعلام شد این گزارشات را رسیدگی کنند، افزود: دادستان‌ها باید در قالب پیشگیری از وقوع جرم نسبت به محیط زیست، جنگل‌ها، حریم سدها و رودخانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند زیرا در برخی موارد خساراتی که وارد می‌شود غیرقابل جبران است یا زمان زیادی را می‌طلبد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال که از دوره ریاست آیت‌الله شاهرودی وجود داشت، قرار است تغییراتی در آن ایجاد شود، افزود: همچنین قرار است شورای عالی و استانی فعال‌تر شوند تا در راستای حفظ منابع و انفال و حفظ محیط زیست و صیانت از حقوق بیت‌المال اقدام قوی‌تر و جامع‌تری داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی سایت‌های خبری با طرح اتهامات و ترویج شایعات به فضای اختلاف میان قوا دامن می‌زنند، آیا قوه قضائیه برنامه‌ای برای برخورد با این فضای مسموم خبری دارد یا خیر؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: بداخلاقی در جامعه در هر زمینه‌ای باشد بد است و اگر موارد مشخصی در این زمینه باشد دادستان به عنوان مدعی‌العموم در این مورد وارد می‌شود.

سوال تکراری درباره مفسدان اقتصادی و پاسخ سخنگو

خبرنگار دیگری با اشاره به لیست‌های مختلفی که از مفسدان اقتصادی ارائه می‌شود و در آخرین نشست رییس‌جمهور نیز به آن اشاره شده از سخنگوی قوه قضائیه درخواست کرد تا این موضوع را شفاف بیان کند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: آنچه در فرمایش رییس‌جمهور در آخرین نشست خبری مطرح شد این بود که بررسی اینکه کسی فاسد است یا نیست، بر عهده قاضی است، ما اسامی را اعلام می‌کنیم. این تعبیر مطلب خوبی بود که از ناحیه رییس‌جمهور مطرح شد.

محسنی اژه‌ای افزود: در مورد این لیست تعداد آن همان است که قبلا گفتم. ممکن است مواردی را بعدا به صورت پراکنده اعلام کرده‌اند و هنوز به دست قوه قضائیه نرسیده یا احیانا معاونان و وزارتخانه‌های مختلف مواردی را مطرح کرده باشند.

توضیح درباره پرونده تخلفات دولت در دستگاه قضایی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارجاع پرونده تخلفات دولت به دستگاه قضایی اظهار کرد: این سوال تکراری است. از طرف مجلس، هیات رییسه و کمیسیون اصل 90 برخی موارد اعلام شده و مراجع رسیدگی به این موارد در قوه قضائیه متفاوت است. برخی ممکن است به دادگستری و دیوان مربوط شود و برخی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. نامه‌هایی که از طرف مجلس رسیده هر کدام به بخش‌های مربوطه ارجاع شده است و در حال بررسی است.

ماجرای دیدار افرادی از قوه قضاییه با رییس‌جمهور

خبرنگار دیگری سوال کرد، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرده است سه قاضی عالی‌رتبه دستگاه قضایی خدمت رییس‌جمهور رفته و اتهاماتی را نسبت به معاون اول رییس‌جمهور و اینکه باید تحت تعقیب قرار بگیرند مطرح کرده‌اند، آیا شما صحت آن را تائید می‌کنید یا خیر؟ که محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت: اصل این که از سال قبل کسانی از طرف قوه قضائیه خدمت رییس‌جمهور رفتند و راجع به موضوعی صحبت کردند درست است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات مربوط به برخورد با دفاتر مربوط به حج و زیارت گفت: هنوز از طرف سازمان حج و زیارت چیزی در این زمینه به ما منعکس نشده است.

احضار چند نفر از مدیران سابق شرکت ایران‌خودرو  

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر صحت بازداشت مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو و جمعی از معاونان آن گفت: درخصوص برخی مدیران سابق و افراد مرتبط با ایران‌خودرو پرونده‌ای مطرح بود که چند نفر احضار شدند. قرار صادر شد و برخی از آن‌ها تا زمان تودیع وثیقه یکی دو شب بازداشت شدند و برخی دیگر از آن‌ها هم با توجه به قرار وثیقه‌ای که صادر شده بود بیش از یکی دو شب بازداشت بودند. این پرونده اقتصادی است.

سوال مبهم خبرنگار و معذوریت‌های سخنگو

در ادامه خبرنگار یکی از رسانه‌ها پیش از مطرح کردن سوال خود به سخنگوی قوه قضائیه گفت اگر ما سوالی مطرح می‌کنیم برای این است که فضای ابهام کمتر شود نه اینکه بیشتر شود، سخنگوی قوه قضائیه در خصوص این نکته خبرنگار گفت: گاهی یک موضوع در تمام جلسات تکرار می‌شود و ما هم همان پاسخ را می‌دهیم. از طرف دیگر باید به معذورات قانونی توجه داشته باشیم.

این خبرنگار در ادامه به طرح پرسش خود پرداخت و گفت، شما قبلا گفته‌اید تعدادی از مقامات ارشد دولتی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، دلیل آن هم مسائل مالی است و امکان دارد بحث اخلاقی هم داشته باشند، سوال من این است که آیا متهمان به دادسرا احضار شده‌اند و دادستان موارد عنوان شده را وارد می‌داند یا خیر؟ که محسنی اژه‌ای گفت: من چه وقت تعبیر برخی مقامات ارشد دولتی را به کار بردم. ادبیات من این‌طور صحبت کردن نیست. اگر می‌خواهید سوال‌تان را اصلاح کنید تا پاسخ دهم.

این خبرنگار سوال خود را این‌طور اصلاح کرد که رییس دفتر رییس‌جمهور و برخی از معاونان آن در مظان اتهامات مربوط به تخلفات مالی قرار گرفته‌اند، آخرین وضعیت این پرونده‌ چیست؟ که محسنی اژه‌ای گفت: برخی افراد دستگیر شد‌ه‌اند اما در بیان جزئیات آن طبق قانون معذوریت داریم اما 10، 12 نفر در این خصوص دستگیر شده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است اما اجازه بیان جزئیات آن را نداریم.

در ادامه این نشست خبری یکی از خبرنگاران با اشاره به سوال خود که در آخرین نشست رییس‌جمهور مطرح کرده بود، گفت در اواخر دی ماه پس از فرمایشات رییس قوه قضائیه سوالی مطرح شده بود که شما فرمودید معاون اول رییس جمهور متهم است و باید جوابگو باشد اما قوه قضائیه در این زمینه هیچ اقدامی نکرده و پرونده عده کثیری معلق مانده است؟ که محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت: آیا من حق دارم اگر مطالبی در اینجا بیان می‌شود و در آن توهینی وجود دارد آن را قطع کنم یا خیر؟ اگر در مقام دادستان بودم حتما قطع می‌کردم و اجازه نمی‌دادم کسی از این تریبون و این جایگاه سخنانی که صحیح نیست مطرح کند و شاید اگر در این موضوع دقت کنیم حتی این سخنان قابل تعقیب باشد اما چون در این سوال اسم بردند مطلبی را عرض نخواهم کرد.

بیش از نیاز به قانون به اعمال و اجرای قانون نیاز داریم

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در رابطه با گودبرداری‌های غیراصولی که خسارت‌های مالی و بعضا جانی را به دنبال دارد، گفت: بیش از نیاز به قانون به اعمال و اجرای قانون نیاز داریم. مهندسان ناظر باید به تکالیف خود بیشتر عمل کنند. در موردی که اخیرا در تهران روی داد، دادستان بلافاصله وارد شد، افرادی بازداشت و افراد دیگری نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و دادستان تهران در حال مذاکره با شهرداری و دستگاه‌های ذیربط است.

وی یادآور شد: اگر با همین قوانین موجود ساخت و ساز، اجراهای صحیح داشته باشیم اینگونه اتفاقات به ندرت روی می‌دهد. قوه قضائیه پیگیر اجرای درست قوانین موجود است.

حکم بدوی «بقایی» در تجدیدنظر رد شده است

خبرنگار دیگری در خصوص آخرین نتیجه‌ی رسیدگی به پرونده حمید بقایی در دیوان عدالت اداری سوال کرد که سخنگوی قوه قضائیه گفت: اعتراض به رای یک روال معمولی است. بسیاری از احکام قابل تجدیدنظرخواهی هستند و خیلی اوقات افراد نسبت به رای صادره اعتراض می‌کنند. پس از اعتراض پرونده در مرجع تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد وحتی در مواردی که حکم قطعی است ممکن است درخواست اعاده دادرسی، اعمال ماده 18 و ... شود. این پرونده نیز در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم صادر شد. حکم صادره مورد اعتراض قرار گرفت و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را تائید نکرده است اما به این نتیجه رسیدند که اشتباهی رخ داده است. پس از تذکر به اشتباه این پرونده در مرحله رسیدگی بعدی قرار دارد.

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که آیا قوه قضائیه قصد دارد با یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار نزدیک به دولت که رییس قوه قضائیه، فرمانده سپاه و آقای مصباح را اقتدارگرا خوانده است، برخورد کند؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: چنین حقی برای دادستان باقی است اما اینکه از این حق استفاده کند بحث دیگری است. همچنان که چنین حقی برای هیات نظارت بر مطبوعات وجود دارد.

زمین‌خواری ‌8 هزار متری در بازار تهران در حال بررسی است

خبرنگار دیگری به زمین‌خواری هشت هزار متری در بازار تهران از سوی فردی با هویت «ع.الف» اشاره کرد و از سخنگوی دستگاه قضایی سوال کرد که آیا گزارشی در خصوص این موضوع در دستگاه قضایی مطرح است؟ محسنی اژه‌ای پاسخ داد: یکی از انواع نظارت‌های قوه قضائیه از سوی سازمان بازرسی کل کشور اعمال می‌شود. اقدامات خوب سازمان بازرسی کل کشور نشانگر انجام وظیفه از سوی این سازمان است و جا دارد از مسئولان این سازمان قدردانی کنیم. زیرا معمولا ما از برخی از تخلفات عقب می‌ماندیم اما در این دوره بازرسی‌های این سازمان به روز شده است. یکی از مکانیزم‌های دیگر قوه قضائیه در جهت نظارت از سوی دیوان عدالت اداری اعمال می‌شود و آمار عملکرد این دیوان نشان از فعال بودن این حوزه دارد. رییس دیوان عدالت اداری نیز با مدیران دولتی در تهران و استان‌ها جلسات برگزار می‌کنند و حتی با بعضی از وزرا تماس می‌گیرند و موضوعاتی را در جریان می‌گذارند. دیوان عالی و دادستانی کل کشور نیز دو مرجع دیگر دستگاه قضایی برای اعمال نظارت هستند.

وی یادآور شد: در خصوص این پرونده نیز پس از مشاهده خبر با دادستان تهران تماس گرفتم و جویای موضوع شدم و اکنون این مساله در حال بررسی است اما این که آیا خلافی صورت گرفته، در چه سطحی بوده و توسط چه کسی انجام شده، باید بررسی شود.

دادستان کل کشور در خصوص رسیدگی به پرونده شهید علی‌محمدی و دیگر دانشمندان هسته‌یی گفت: یکی از این پرونده‌ها به دادگاه ارسال شد که دادگاه نیز نقص گرفت و هنوز نهایی نشده است.

برخورد قاطع و رسیدگی خارج از نوبت حادثه خمینی شهر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حادثه‌ای در خمینی شهر اصفهان و اقدامات دستگاه قضایی گفت: یکی از تاکیدات ما برخورد با افراد شرور و اراذل و اوباش است. دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی باید نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند تا این‌گونه حوادث تکرار نشود. از سوی دیگر به خانواده‌ها سفارش می‌کنیم تا اقداماتی که موجب خدشه‌دار شدن عفت عمومی می‌شود، انجام ندهند. برخی از تعرضات به دلیل کوتاهی‌های اولیه است. کسانی که این جنایت را مرتکب شد‌ه‌اند تحت تعقیب قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها نیز دستگیر شد‌ه‌اند و قطعا با توجه به میزان جرم، مجازات خواهند شد و تاکید می‌کنم که این نوع جرایم نیز خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در این پرونده به عنوان متهم دستگیر شده‌اند محاکمه و مجازات می‌شوند ولو اینکه بعضی از افراد دیگر دستگیر نشوند. اگر مقدمات در آن محل رعایت می‌شد شاید چنین جنایاتی اتفاق نمی‌افتاد و این موضوع به مردم بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا افرادی که در قضیه خمینی‌شهر در باغ بودند از اقلیت‌های مذهبی بوده‌اند یا خیر؟» تصریح کرد: درباره تک‌تک افراد اطلاعی ندارم.

افراد حمله کننده به باغ خمینی شهر، بسیجی نبود‌ه‌اند

خبرنگاری در ادامه پرسید درباره حادثه خمینی‌شهر برخی رسانه‌های غربی عنوان کردند کسانی که به باغ حمله کردند بسیجی بودند لطفا هویت این افراد را تصریح کنید و اینکه آیا لزومی دارد که برخورد شدیدتری با اراذل و اوباش صورت بگیرد یا خیر؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: این افراد هنوز محکوم نشده‌اند و هنوز مجازاتی برای آن‌ها تعیین نشده است. اینها فعلا دستگیر شده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است؛ اما طبیعی است که دشمن بخواهد درباره هر سوژه‌ای فضاسازی کند.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه افرادی که به باغ حمله کردند و دستگیر شدند، مطلقا از نیروهای بسیج نیستند، گفت: من چنین چیزی در سابقه پرونده کسانی که دستگیر شدند ندیدم.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه سخنانش به مضروب شدن یک روحانی به دلیل امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در هفته‌های گذشته در تهران یک فرد روحانی به دلیل احساس تکلیف و مسئولیت مورد تعرض قرار گرفت و چشم وی آسیب دید. بخشی از این موضوع به این امر بازمی‌گردد که اگر دختر خانم حجاب خود را رعایت می‌کرد موضوع به اینجا منجر نمی‌شد. با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که مراقب فرزندان خود باشند و توصیه‌های لازم را به آن‌ها کنند.

دادستان کل کشور افزود: در این پرونده پلیس به سرعت عمل کرد و دادستان به موقع ورود کرد و اکنون پرونده در حال رسیدگی است. دو پسر و دو دختر و در مجموع چهار نفر در این رابطه دستگیر شدند. هنگامی که شرح حال این چهار نفر را مشاهده کردم بسیار متاثر شدم که چرا به علت رعایت نکردن بعضی از مسائل چنین اتفاقاتی در جامعه روی می‌دهد.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: این مباحث در خصوص مورد اخیر است و در مورد اول نیز ضارب اصلی دستگیر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به مشکلات حمل و نقل ترافیک شهر تهران و کمبود پارکینگ، برخی مجتمع‌ها بدون پارکینگ ساخته می‌شوند. آیا شما برنامه‌ای برای برخورد با چنین مجتمع‌هایی دارید؟» گفت: این موضوع تاکنون به صورتی نبوده که جنبه‌ عمومی داشته باشد و لازم باشد به آن ورود پیدا کنیم. گزارشی هم از مراجع رسمی و غیررسمی به دادستانی کل کشور در جهت احیای حقوق عامه در این زمینه ارجاع نشده است.

وی افزو: فقط برخی پرونده‌های موردی بوده که در ساخت و سازها مزاحمتی برای تردد افراد و همسایه‌ها ایجاد شده بود که در مورد آنها پرونده تشکیل و حکم صادر شده است.

کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره رشد شدید کمپ‌های غیر مجاز ترک اعتیاد در سطح کشور و برخورد قوه قضائیه در این زمینه اظهار کرد: این مسئله مربوط به ستاد مبارزه با موادمخدر است که رئیس آن رییس‌جمهور است و می‌تواند خود یا نماینده‌ای از ریاست جمهوری در این ستاد حضور داشته باشند.

دادستان کل کشور افزود: این ستاد اخیرا مصوبه‌ای داشته که آن را ابلاغ کرده است و در حال توسعه کمپ‌های ترک اعتیاد است. طبق اصلاحیه مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از وظایف ستاد مبارزه با مواد مخدر، توسعه کمپ‌هاست و در این زمینه اخیرا دستورالعملی توسط ستاد نوشته شده است. از قوه قضائیه نیز دادستان کل کشور در ستاد عضویت دارد و معاون دادستان نیز رئیس یکی از کمیته‌های فرعی است.

پاسخ سخنگو درباره علت فوت هدی‌ رضازاده صابر

خبرنگاری پرسید درباره‌ فوت «هدی‌ رضازاده صابر»، برخی رسانه‌های غربی ادعا کردند که فوت ایشان در اثر عدم رسیدگی در زندان و تاخیر در انتقال به بیمارستان بوده است لطفا در این زمینه توضیح دهید. که محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال اظهارکرد: برخی از کسانی که به آنچه دشمن گفته گوش می‌دهند به دلیل بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی است. هدی رضازاده صابر از کسانی بود که جرایمی داشت و حکم او قطعی شده بود و در زندان محکومیت خود را تحمل می‌کرد.

محسنی اژه‌ای گفت: سازوکار قانونی در مورد زندان این است که سازمان زندان‌ها متولی نگهداری زندانیان و موارد بازداشت موقت است و اگر کسی مریضی پیدا کرد بر اساس ضوابط و مقررات سازمان زندان‌ها اختیار دارد که اگر زندانی نیاز به پزشک داشت حتی بدون اخذ نظر قاضی و دادستان مگر در موارد خاص امنیتی بلافاصله او را به مرکز پزشکی و بهداری که در خود زندان مستقر است منتقل کنند. اگر معاینات در بهداری زندان امکان‌پذیر است در همان جا انجام می‌شود و اگر نیاز به مراجعه به مراکز تخصصی بیرونی باشد باید به دادستان اطلاع دهند.

وی به اطلاع دادن موضوع از سوی دادستان به خانواده متهم اشاره کرد و گفت: اگر فردی نیاز به اقدامات پزشکی داشته باشد خانواده او را مطلع می‌کنند زیرا گاهی این افراد پزشک خانوادگی دارند و یا خانواده تشخیص می‌دهند که می‌خواهند فرد را برای مثال به بیمارستان بهتری منتقل کنند. البته این شامل موارد خاص امنیتی که ممکن است ممنوعیت انتقال از بیمارستان وجود داشته باشد نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در مورد این فرد بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها و دادستانی تهران، وی در ساعات اولیه صبح 20 خرداد اظهار ناراحتی می‌کند، او را به بهداری اوین می‌برند، دکتر او را معاینه می‌کند و نوار قلب می‌گیرد اما ملاحظه می‌کند مشکلی از ناحیه قلب وجود ندارد، چند ساعت بعد مجددا احساس ناراحتی می‌کند این بار معاینات بیشتری انجام می‌شود و می‌گویند بهتر است به مرکزی در بیرون زندان برده شود و مورد آزمایش تخصصی قرار گیرد. آنجا که برده می‌شود تشخیص می‌دهند ناراحتی قلبی درست است و او سکته کرده و این باعث می‌شود فردای آن روز هم فوت کند.

محسنی اژه‌ای گفت: افرادی ممکن است در داخل منتقد باشند که آیا همه‌ی این مسیر انجام شده است یا خیر؟ آیا به دادستان یا زیر مجموعه دادستان یا خانواده وی خبر داده شده یا خیر؟ آیا پرسیده شده یک پزشک خانوادگی دارید یا نه؟ آیا می‌خواهید در این بیمارستان درمان شود یا به بیمارستان دیگری منتقل شود؟ پاسخ این سوالات را هنوز به من نداده‌اند و اگر مواردی انجام نشده باشد، پیگیری خواهیم کرد. اگر کسی در داخل نسبت به این موضوعات منتقد باشد باید انتقادش را بپذیریم و اگر نقیصه‌ای وجود دارد رفع کنیم.

وی درباره کالبدشکافی جسد نیز توضیح داد: اگر قرائن و شواهدی وجود نداشته باشد، طرف هم منع کند یا درخواستی داده نشود کالبدشکافی انجام نمی‌شود. اگر مواردی ضرورت پیدا کند کالبدشکافی انجام می‌شود. جز دو سه سوالی که مطرح کردم و هنوز پاسخی داده نشده است، بقیه موارد این موضوع روال عادی خود را طی کرده است.

قصاص مرد اسیدپاش در صورت اصرار آمنه اجرا می‌شود

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت خانمی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و وقفه‌ای در اجرای حکم اسیدپاش ایجاد شد، اظهار کرد: این حکم اگر فرد مجنی‌علیه رضایت به اجرا دهد، اجرا می‌شود. زجری که این خانم و خانواده او کشیده‌اند حتی با قصاص التیام نمی‌یابد اما به هر میزانی که ممکن است، باید خواست آنها را اجرا کرد.

وی خاطر نشان کرد: این خانم ظاهرا برای ادامه معالجات به خارج تشریف برده‌اند. مقدمات پزشکی اجرای حکم فراهم شده و به محض آمدن این خانم اگر بر خواسته خود باقی باشند، حکم اجرا می‌شود.

ارسال پرونده فائزه هاشمی به دادگاه 

خبرنگار دیگری پرسید تمامی عوامل فتنه‌های 88 محاکمه شده‌اند اما برخی افراد مثل فائزه هاشمی هنوز مورد محاکمه قرار نگرفته‌اند. آیا قرار است تغییر رویه‌ای در پرونده ایشان صورت گیرد؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: در جریان مورد آخری که ایشان داشتند احضار شدند، کیفرخواست صادر و آخرین دفاع اخذ و پرونده به دادگاه ارسال شده است. پرونده ایشان مثل سایر پرونده‌هاست.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم اختصاص شعبی برای رسیدگی به مواردی که در طرح‌های مقابله با بدپوششی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید خودشان بیشتر رعایت کنند و آنچه خلاف عفت عمومی و شرع است و اخلاق عمومی را جریحه‌دار می‌کند، انجام ندهند تا کار به شعب اختصاصی و برخورد نیروی انتظامی نرسد.

محسنی اژه‌ای افزود: اگر کسانی این مسائل را رعایت نکنند و جرم مشهودی باشد نیروی انتظامی طبق قانون وظیفه برخورد با جرم مشهود را دارد و قوه قضائیه از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حتما حمایت می‌کند. من هم از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حمایت خواهم کرد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در تهران مجتمع خاصی برای رسیدگی به این جرایم وجود دارد. در شهرستان ‌ها هم معمولا این پرونده‌ها در شعبات خاص رسیدگی می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا عنوان کرد: دولت و همه‌ مسئولان باید نسبت به موضوع آلودگی هوا به خصوص غباری که از خارج مرزها داخل کشور شده و استان‌های متعددی را پوشش داده و با سلامتی هزاران نفر سر و کار دارد توجه داشته باشند و نهایت تلاش برای جلوگیری از آن بکنند. دولت تاکنون جلسات مرتبی در این زمینه داشته و دارد و امیدواریم دولت سریعتر در این زمینه موفق شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصل تعیین نرخ دیه نیز اظهار کرد: در مورد دیه شش مورد تعیین شده است که فقط سه مورد گاو، گوسفند و شتر موضوعیت دارد و قیمت شتر از بقیه کمتر است.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: در تاریخ 10 خرداد 90 وزیر دادگستری به رئیس قوه قضائیه نامه‌ای نوشتند تا کارشناسی مجدد نسبت به نرخ دیه و رفع عوارض احتمالی آن داشته باشند که رییس قوه قضائیه هم پذیرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها