روزنه

شهر دلیران تنگستان

وقتی می‌گوییم بوشهر، ناخوداگاه یاد دلیران تنگستان هم می‌افتیم و مبارزات ضد استعماری رئیسعلی دلواری که در کشاکش جنگ اول جهانی و در حمله انگلیس‌ها به بوشهر، رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید. شاید از همین روست که موزه دلواری در 45 کیلومتری شهر بوشهر امروز به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری این استان تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۰۸۲۴۷

البته این روزها بوشهر به واسطه نیروگاه اتمی‌اش هم در سطح جهانی شناخته شده است و به همین دلیل در ایران به این شهر لقب پایتخت انرژی هم می‌دهند.بوشهر، جاذبه‌های طبیعی فراوانی هم دارد که اگر از ساحل زیبای خلیج فارس که توصیف نشدنی است بگذریم باید به چشمه‌های آب معدنی و آب‌گرم اشاره کرد که چشمه آب‌گرم نیلو و گنویه میان بوشهری‌ها شهرت بیشتری دارند.

بوشهر همچنین به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و سابقه کهن فرهنگی، دارای اماکن تاریخی و مذهبی باارزشی است.مسجد توحید (مسجد برازجانی‌ها) از قدیمی‌ترین مساجد بوشهراست که بنا و معماری فوق‌العاده جالبی دارد و در کنار کلیسای بوشهر که متعلق به ارامنه گریگور است از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

اما یکی دیگر از نمودهای فرهنگی بوشهر هنر و ادبیات آن است. داشتن موسیقی خاص و چهره‌های تاثیرگذار در حوزه شعر و داستان معاصر از این شهر در حوزه فرهنگی ایران چهره‌ای پویا و جریان‌ساز ساخته است.

موسیقی محلی بوشهر در اغلب مراسم و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مردم از جشن گرفته تا سوگواری حضور دارد و دارای ادوات خاصی است که برخی مردم‌شناسان و موسیقی پژوهان درباره موسیقی محلی بوشهر معتقدند پس از ورود بردگان آفریقایی به بندر بوشهر بخش قابل توجهی از موسیقی بوشهر تحت تاثیر موسیقی آفریقایی قرار گرفت که برای نمونه می‌توان به مراسم سنج و دمام، زار یا لیوا و نیز بعضی از نی مه‌ها و یزله‌ها اشاره کرد.در حوزه ادبیات معاصر هم بسیاری از کارشناسان معتقدند بوشهر یکی از سرچشمه‌های ادبیات مدرن و به اصطلاح آوانگارد امروز ایران بوده و کافی است نگاهی کوتاه به آثار شاعران و نویسندگانی همچون صادق چوبک، منوچهر آتشی، منیرو روانی‌پور، احمد آرام، علی باباچاهی، نجف دریابندری، علی هوشمند و... بیفکنیم که همگی از بوشهر برخاسته‌اند. پس اگر به بوشهر سفر کردید و فرصتی دست داد حتما به کتابفروشی‌های این شهر هم سری بزنید و سوغاتی فرهنگی از جنس کتاب تهیه کنید و همچنین اگر مناسبت خاصی پیش رو بود از دیدن آیین‌های سنتی آنها هم به هیچ عنوان چشم پوشی نکنید چراکه گردشگری تنها بازدید از چند بنای تاریخی نیست!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها