بفرمایید دلمه برگ ‌مو

کد خبر: ۴۰۸۱۰۹

این برگ ملین و برای رفع یبوست موثر است و به دلیل ادرارآور بودن سموم بدن را‌ دفع و به پاکسازی معده و روده کمک می‌کند. برگ‌های جوان مو برای درمان اسهال خونی مفید و در رفع نقرس و زردی موثرند. ترکیبات موجود در این برگ‌ها اختلالات گردش خون را رفع و تهوع را برطرف و برونشیت مزمن را معالجه کرده و اشتهاآور خوبی محسوب می‌شوند. معمولا از ساقه یا شاخه‌های سبزرنگ و تازه و نازک مو برای درمان بواسیر استفاده می‌کنند.

این ساقه‌های سبزرنگ تمام خواص برگ‌مو را دارند و حتی بهتر از آن عمل می‌کنند. برگ‌مو اگر بیش از یک‌ساعت پخته شود درصدی از ویتامین C خود را از دست می‌دهد، ولی دیگر ترکیبات آن کمتر دستخوش تغییرات خواهد شد.

معمولا ته دیگ برگ‌مو در غذاهایی چون لوبیاپلو و نخودپلو بسیار خوشمزه است و از همه مهم‌تر آن که از سوختن یا برشته‌شدن ته دیگ برنج جلوگیری می‌کند. برنج به دلیل آن که حاوی مواد نشاسته‌ای است سوختن ته‌دیگ آن موجب ایجاد ترکیبات سمی و مضر آکریلامید می‌شود که بسیار سرطان‌زا بوده و برای کبد مخاطره‌آمیز است. البته سوختن یا برشته شدن برگ‌مو می‌تواند به میزان زیادی از ریزمغذی‌های آن بکاهد، ولی درصد سرطان‌زایی آن بسیار کمتر است. معمولا در دلمه برگ‌مو از برنج، گوشت، مقداری لپه و برخی سبزی‌ها چون ترخان و مرزه استفاده می‌شود. به کار بردن سبزی‌های معطر در این غذا می‌تواند به مقدار زیادی بر ارزش تغذیه‌ای آن بیفزاید.

ترخان، سبزی معطر و ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش است و می‌تواند گرفتگی، درد، نفخ والتهاب را رفع و به تنظیم خواب کمک کند. مصرف زیاد ترخان موجب تلخ شدن طعم دلمه می‌شود.

مرزه، سبزی تندی است که مقوی معده بوده و به هضم غذا کمک کرده و ادرارآور و ضدنفخ است. البته خوب است بدانید که این سبزی به دلیل طعم تند و تیزش باید به مقدار کم مصرف شود، چرا که می‌تواند التهاباتی داخل دهان ایجاد کند.

معمولا برای مزه‌دار کردن دلمه مو از سرکه یا آبلیمو به همراه مقداری شکر استفاده می‌شود. سرکه یا آبلیمو در این غذا باعث تحریک اشتها و ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و هضم غذا را بهتر می‌کند. از همه مهم‌تر آن که به جذب مواد ویتامینی، پروتئینی و همچنین آهن گوشت دلمه کمک کرده و اسیدسیتریک موجود در آنها می‌تواند برای اسیداوریک یک حلال بسیار خوب باشد. بنابراین مصرف آن برای بیماران مبتلا به نقرس مفید است.

اگر مبتلا به فشارخون هستید از افزودن نمک به این غذا اجتناب‌ کنید و اگر مبتلا به دیابت هستید مقدار برنج دلمه را کمتر و برای طعم‌دار شدن آن از شکر استفاده نکنید.

توصیه‌ها

ـ برگ‌موی خریداری شده ممکن است آلوده به سموم دفع آفات نباتی باشد، بنابراین خوب آن را بشویید و تا حد امکان از برگ‌موی درختچه‌های خانگی استفاده کنید.

ـ از آنجا که مواد داخل دلمه نیم‌پز است، می‌توانید دلمه‌ها را بپیچید،‌ اما نپزید و آنها را در ظروف در دار در فریزر برای مدت کوتاهی نگهداری کنید. اگر هم دلمه‌ها را پخته‌اید آنها را در یخچال نگهداری کرده و حداکثر ظرف مدت 3 روز مصرف کنید.

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها