علی عبدالله صالح به بهانه درمان به عربستان رفته و مردم یمن پیروزی انقلاب خود را جشن گرفته‌اند

خروج دیکتاتور از یمن

پس از 145 روز مقاومت مردمی در برابر سرکوب‌ بی‌امان رژیم علی عبد‌الله صالح، دیکتاتور یمن سرانجام 3 روز پیش به بهانه درمان به عربستان رفت و انقلابیون این کشور خروج وی از یمن را سقوط رژیم حاکم و «عید آزادی و رهایی» اعلام کردند. تایید ورود دیکتاتور یمن به عربستان به بهانه درمان را باید نویدی برای پیروزی انقلاب یمن دانست.به گزارش فارس، عبدالله صالح که در حمله خمپاره‌ای روز جمعه به مسجد مقر ریاست‌جمهوری در صنعا زخمی شده بود، هم‌اکنون در یک بیمارستان نظامی سعودی بستری است. دفتر پادشاهی عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن پایان دادن به تمام تردیدها و اخبار ضد و نقیض موجود در این‌باره، حضور علی‌عبدالله صالح را در این کشور تایید کرده و به‌صورت غیرمستقیم مهر تاییدی بر فرار او از یمن زده است. منابع خبری در یمن گفته‌اند که در جریان حمله روز جمعه یک ترکش به زیر قلب صالح اصابت کرده و ناحیه سینه و صورت او دچار سوختگی درجه 2 شده است.
کد خبر: ۴۰۷۹۴۲

اگرچه روز جمعه یک پیام صوتی صالح تلویزیون رسمی یمن پخش شد و وی در آن اعلام کرد حالش خوب است، اما برخی منابع همچون شبکه خبری سی‌ان‌ان از وخیم بودن حال دیکتاتور یمن در ریاض خبر می‌دهند. این شبکه اعلام کرد اخبار منتشر شده مبنی بر سطحی و خفیف بودن جراحت‌های او دروغ است. علاوه بر صالح چند نفر دیگر از مقامات بلندپایه یمن نیز برای درمان به عربستان رفته‌اند. در همین راستا یک منبع پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد که در میان مجروحان منتقل شده به عربستان علی محمد مجور نخست وزیر یمن، یحیی الراعی رئیس پارلمان‌ و عبدالعزیز الغنی رئیس مجلس شورا و معاون نخست‌وزیر یمن در امور داخلی نیز دیده می‌شوند. این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام رسمی عربستان سعودی گزارش داد که هواپیمای دیگری که حامل اعضای خانواده علی عبدالله صالح بود، وارد ریاض شده است. بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای معتقدند این اقدام دیکتاتور به منزله خروج آبرومندانه‌اش از قدرت است و با توجه به این‌که تعداد زیادی از نزدیکانش به همراه او از کشور رفته‌اند، انتظار می‌رود حاکمیت 33 ساله صالح در یمن پایان یافته و بزودی در این کشور انتقال قدرت صورت گیرد. این رویداد پس از آن صورت می‌گیرد که چندین ماه است معترضان در یمن خواهان اصلاحات سیاسی هستند و به همین دلیل، دست به تظاهرات زده‌اند. آشفتگی اوضاع داخلی یمن از زمانی شدت گرفت که نیروهای امنیتی کشور با اعضای قبیله حاشد درگیر شدند. این قبیله بزرگترین قبیله یمن بوده و عبدالله صالح خود یکی از اعضای همین قبیله است. طی درگیری‌های چند هفته گذشته میان طرفین بیش از ۱۶۰ نفر کشته شده‌اند.

قدرت در دست معاون صالح

به دنبال عزیمت صالح به عربستان، عبد ربه‌ منصور هادی، معاون رئیس‌جمهور یمن به طور موقت مسوولیت‌های علی عبدالله صالح را به عهده گرفته است. طبق قانون اساسی یمن، معاون رئیس جمهوری به عنوان کفیل او باید بجز امور دولتی، فرماندهی نیروهای ارتش و بخش‌های امنیتی این کشور را به عهده بگیرد. این در حالی است که احمد، پسر دیکتاتور یمن، فرماندهی نظامی و دیگر بستگان او کنترل بخش‌های نظامی و اطلاعاتی کشور را همچنان در اختیار دارند. بنا به گزارش منابع خبری، پس از خروج صالح از یمن، جان برینن، مشاور ارشد باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم صبح روز شنبه با منصور هادی تماس گرفت. مقامات کاخ سفید به جزئیات این گفت‌و‌گو اشاره‌ای نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد در مورد حضور موقت منصور هادی در قدرت، اجماع ملی و بین‌المللی وجود داشته باشد. از این رو تحلیلگران معتقدند یا انتقال قدرت به دست او انجام خواهد شد یا شورایی نظامی چنین وظیفه‌ای را به عهده خواهد گرفت.

خوشحالی و پایکوبی مردم در خیابان‌های صنعا نیز از واکنش‌های مردم به خروج دیکتاتور از یمن بود. گروهی از جوانان یمنی هم برای شادی، در میدان دانشگاه صنعا جمع شدند. یکی از تجمع‌کنندگان گفت که آنها بسیار خوشحال هستند، چون رژیم این کشور توسط «انقلابی صلح‌آمیز» سرنگون شده است. همچنین شبکه الجزیره گزارش داد نیروهای معترض به سمت کاخ ریاست جمهوری در شهر تعز حمله‌ور شدند.

واکنش‌های خارجی

پس از حمله به کاخ ریاست جمهوری در یمن و بالا گرفتن ناآرامی‌ها در این کشور، گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نسبت به تبدیل شدن وضعیت یمن به اوضاع کنونی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. وی گفت: من از همه اتباع آلمانی خواستم تا زمانی که هنوز امنیت برقرار است و امکان خروج از یمن وجود دارد، این کشور را ترک کنند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز شنبه با ابراز نگرانی از تشدید وخامت اوضاع در یمن، آنچه در این کشور در حال رخ دادن است را یک جنگ داخلی بسیار سخت توصیف کرده و خواستار آغاز مذاکرات طرفین مناقشه در یمن شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها