کارنامه آن یک نفر

این روزها باردیگر گزارش‌های ابهام برانگیز آمانومدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بویژه در قبال ایران و برخی دیگر از کشورهایی که رابطه مطلوبی با غرب ندارند در محافل رسانه‌ای به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۴۰۷۸۸۳

آقای آمانو در حالی ادعاهایی را در قبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرده که بررسی کارنامه وی نکات قابل توجهی را آشکار می‌سازد که هر کدام از‌ آنها صلاحیت آمانو برای مدیرکلی آژانس را با ابهام همراه می‌سازد.

اولا، بر اساس اساسنامه آژانس، این نهاد بین المللی و شخص مدیر کل موظف به تامین نیازهای صلح آمیز هسته‌ای اعضا می باشند. کارنامه آن یک مرد یعنی آقای آمانو نشان می‌دهد که وی عملا توان چنین کاری را ندارد چنانکه وی در نهایت نتوانست اورانیوم 20 درصد غنی سازی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران که مصارف پزشکی دارد – جان 8 میلیون انسان به آن وابسته است- را تامین کند. حتی ایران بالاتر از مقررات حاضر به معاوضه اورانیوم 5/3 درصد غنی سازی شده خود با اورانیوم 20 درصد با گروه یورو 3(فرانسه، آمریکا و روسیه ) شد اما آژانس و شخص آمانو به دلیل مسائل سیاسی و حرکت در مسیر نظام سلطه در تحقق این امر نیز ناکام ماندند. آنها حتی توان حمایت از بیانیه تهران میان ایران، ترکیه و برزیل(اریبهشت 1389) را درباره چگونگی تبادل این سوخت نداشته‌اند.

از وظایف آژانس مقابله با تکثیر و دارندگان سلاح‌های هسته‌ای است. آقای آمانو در دوران کاری خود هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده و همچنان زراد خانه هسته‌ای غرب و رژیم صهیونیستی با صدها کلاهک هسته‌ای همچنان فعال هستند.

جالب توجه آنکه در خرداد سال گذشته در نشست بازنگری ان پی تی در نیویورک صراحتا کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی محکوم به تهدید امنیت جهانی شدند و آژانس نیز مسئول مقابله با آنها گردید اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

نکته اساسی آنکه حتی آژانس بر خلاف مقررات و خواست جهانی طرح انحصار سوخت هسته‌ای غرب با ایجاد بنگاه هسته‌ای را تاکید کرده تا وابستگی خود به غرب را بیش از پیش نشان دهد.

آنچه گفته شد تنها بخش‌های کوچکی از بی‌کفایتی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن است.هر کدام از این موارد نشانگر ضعف‌های شدید آمانو در مدیریت آژانس و تعهدات خویش به عنوان مدیر کل بزرگترین نهاد  بین المللی هسته‌ای است.

با این شرایط به نظر می رسد که آن مرد( آمانو) به جای تلاش برای سرپوش نهادن بر ناکامی‌هایش با فرافکنی علیه کشورها یا در مسیر صحیح کمک به اعضا برای رسیدن به حقوق هسته‌ای شان و خلع سلاح دارندگان سلاح‌های هسته‌ای گام بر دارد یا با استعفای خویش هم مسئولیت از شانه خود بردارد و هم حیثیت از دست رفته آژانس را به آن بازگرداند چرا که استمرار روند کنونی جز نابودی وی و آژانس نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها