حاشیه خبر

بیمه‌های دردسرساز شخص ثالث

اگر شما سال گذشته سر موعد، رفته‌اید و بیمه شخص ثالث خودرویتان را تا سقف 60 میلیون بیمه کرده‌اید، یا اصلا همین چند روز گذشته رفته‌اید و بر اساس دستورالعمل بیمه‌های مرکزی، تا 90 میلیون بیمه شخص ثالث پرداخته‌اید و حالا با خودرویتان در خیابان‌ها می‌تازید و خیالتان از خسارت‌های احتمالی و خصوصا انسانیش جمع است، سخت در اشتباه هستید. فرض کنید شما اسفند ماه گذشته بیمه شخص ثالث خودرویتان را دریافت کرده‌اید و 16 خرداد، یعنی همین چند روز آینده، یک تصادف منجر به فوت می‌کنید. دیه فرد فوت شده 90 میلیون تومان است در حالی که بیمه‌نامه شما تنها عهده‌دار 60 میلیون از این خسارت جانی خواهد بود و 30 میلیون باقیمانده را یا از جیب خودتان می‌دهید یا باید به زندان بروید.
کد خبر: ۴۰۷۰۹۴

تاریخ فرضی 16 خرداد از این جهت انتخاب شده که نرخ جدید دیه از این تاریخ محاسبه خواهد شد. در واقع یک فقره دیه کامل مرد مسلمان، برای امسال مبلغ 90 میلیون تومان اعلام شده که به این مبلغ در ماه‌های حرام یک سوم افزوده شده و به 120میلیون تومان خواهد رسید.

بر همین اساس افرادی که بر اساس حکم دادگاه به پرداخت دیه محکوم شده‌اند، باید تا قبل از تاریخ اجرای دیه جدید نسبت به بدهی خود اقدام کنند، در غیر این صورت مشمول نرخ جدید خواهند شد.اما موضوع این یادداشت دقیقا به بیمه شخص ثالث و دیه تعیین شده برمی‌گردد، متاسفانه دفاتر بیمه مسوولیتی در خصوص اطلاع‌رسانی به شهروندان برای به روز کردن سقف بیمه خود ندارند.

از طرفی شرکت‌های بیمه ترجیح می‌دهند از پیچیده بودن قانون در خلأ زمانی اعلام نرخ سالانه بیمه و بی‌اطلاعی شهروندان از به روز کردن بیمه استفاده کرده و حق بیمه بیشتری نپردازند.

در واقع خیلی از شهروندان که ممکن است نیمی یا حتی بیشتر ماه‌های بیمه بودن خودرویشان در سال قبل بوده، بی‌اطلاع از این موضوع، وقتی متوجه می‌شوند که بیمه خودرویشان تنها قسمتی از هزینه دیه را پرداخت می‌کند که به حادثه‌ای دچار می‌شوند.

اتفاقا در همین خصوص سردار مومنی اعلام کرده که درآمد شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر سه برابر شده و از مجلس و دولت خواسته است که به شرکت‌های بیمه اجازه ندهند با دو برابر کردن نرخ بیمه‌نامه در حق مردم اجحاف کنند. هر چند که چالش بر سر نرخ دیه و افزایش بیمه شخص ثالث امسال همچنان ادامه دارد، اما تجربه نشان داده که بهتر است مردم با به روز کردن بیمه‌نامه‌های خود، جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرند.

مستوره برادران نصیری ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها