کتاب سلامت

کلیدهایی برای زندگی سالم

کد خبر: ۴۰۶۹۴۵

گدا گفت: این یک جعبه قدیمی است که هر روز روی آن می‌نشینم.

عابر پرسید: آیا تا به حال داخل جعبه را دیده‌ای؟ گدا پاسخ داد: نه ندیده‌ام. سپس از جا بلند شد و در جعبه را باز کرد. در آن هنگام متوجه شد که داخل جعبه پر از طلاست.

من آن عابر هستم که چیزی ندارم به شما بدهم، اما به شما می‌گویم به درون خودتان بنگرید. در این جهان اشخاصی هستند که با داشتن ثروتی کلان، هنوز از نعمت‌های واقعی محرومند. آنها به دنبال آرامش، امنیت خاطر و کمی شادی هستند، در حالی که درونشان گنجی است که نیاز‌های آنها را برآورده می‌کند.

این جمله‌ها بخشی از مطالب آغازین کتاب «کلیدهایی برای زندگی سالم و بهتر» است.

نویسنده کتاب، زندگی پرتلاطم کنونی بشر و افکاری را که زاییده چنین زندگی‌ای هست، بستر بخش بزرگی از مشکلات انسان امروز می‌داند و می‌گوید: فکر وقتی مشوش و در جای دیگری غیر از حال باشد، مشکل شروع می‌شود. این هم خودش مشکلی است که نمی‌توانیم جلوی فکر کردن خود را بگیریم. علتی هم که اجازه نمی‌دهد ما این مشکل را درک کنیم، این است که مشکل همگانی است و حالتی طبیعی دارد.

در دنیای امروز همه مردم دچار فکرهای اجباری هستند؛ فکرهایی که آنها را از یکدیگر جدا می‌کند. مردم در جهانی پر از مشکلات و مسائل دائمی و درهم‌ریختگی زندگی می‌کنند؛ در دنیایی که حجم افکار به طور غول‌آسایی در حال افزایش است.

فکر و خیال دائمی و به عبارتی آرزوها، نوعی «خود» دروغین در ما به وجود می‌آورد و آن را به جای ما می‌نشاند. به این ترتیب هویتی جدید از ما ساخته می‌شود که به آن «هویت فکری» می‌گویند. این هویت، حقیقت‌هایی را در سایه خود می‌پوشاند.

البته اگر فکر درست به کار گرفته شود، وسیله‌ای بسیار عالی برای هر نوع عمل و پیشرفت است، اما اگر غلط به کار رود، وسیله‌ای بسیار مخرب است. ‌نمی‌توان گفت چون این مشکل وجود دارد، باید فکر را تعطیل کرد. فقط بدانید ما باید فکر را به کار ببریم، نه این‌که فکر، ما را به کار ببرد.

نویسنده راه‌حلی هم برای رفع این مشکل ارائه می‌کند.توجه دقیق به زمان حال، در فکر وقفه ایجاد می‌کند. شما می‌توانید فعالیت‌های عادی روزانه را طوری انجام دهید که در فکر وقفه ایجاد کنید. برای مثال موقع پایین آمدن از پله هر حرکت خود ـ حتی نفس کشیدن ـ را با دقت کامل انجام دهید؛ یا مثلا هنگام شستشوی صورت روی کارهایی که انجام می‌دهید، کاملا دقت کنید، آب را حس کنید، به صدای آب گوش دهید؛ حرکت دست، بوی صابون و... را حس کنید.

با این کارها، وقفه‌ای در فکر حاصل می‌شود، چون به زمان حال به طور دقیق توجه کرده‌اید. این کار عمیقا لذت‌بخش است.

این کتاب را محمد صادق‌عظیم ترجمه کرده و نشر استاندارد چاپ دومش را منتشر کرده است. قیمت آن هم 2000 تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها