با ایجاد تغییرات کوچک در شیوه زندگی می توانید مقاومت بدنتان را در برابر مواد حساسیت زا بالا ببرید

پادری بخرید تا حساسیت نگیرید

عطسه و سرفه، احساس تنگی نفس، خس‌خس سینه، خارش شدید داخل بینی و گلو و... نشانه های حساسیت هستند آیا شما هم به حساسیت (آلرژی) مجاری تنفسی دچارید؟ حالا قصد دارید کوله‌بارتان را بردارید و از مطب این دکتر به مطب آن دکتر و از این کلینیک به آن کلینیک بروید؟! پیش از آن که تصمیم‌تان را عملی کنید راه‌های ما را برای رهایی از دست این نوع حساسیت بخوانید، شاید با به کار بستن این راه‌ها علائم آن در شما کاهش پیدا کند. شایداگر چند قرن پیش، برخی از راه‌های ساده‌ای را که برای پیشگیری از حساسیت مجاری تنفسی در این گزارش به شما معرفی می‌کنیم، ارائه می‌دادیم، به نظر می‌آمد حرف‌هایمان بیش از آن که نکاتی علمی برای پیشگیری از آلرژی باشند چند چشمه جادوگری هستند که اتفاقا، کارآمدیشان رد خور ندارد.
کد خبر: ۴۰۶۵۰۹

گام اول: پادری بخرید!

موارد تحریک‌کننده بسیاری از جمله گرد و خاک، جانورهای ریز موجود در غبار، قارچ‌ها و کپک‌ها و... ممکن است از طریق کفش‌هایتان وارد خانه شما شوند. یک پادری بزرگ جلوی در قرار دهید تا افراد بتوانند کفش‌هایشان را قبل از ورود پاک کنند. از یک پادری لاستیکی استفاده کنیدکه بتوان در فواصل زمانی منظم آن را تمیز کرد. اما بهتر از آن این است که از افراد بخواهید کفش‌هایشان را جلوی در، در بیاورند.

گام دوم: غرغره کنید

با شستشوی مجاری تنفسی ممکن است علائم آلرژی شما بهبود یابد. ظرف را با محلول آب نمک ولرم (سرم) پر کنید و آن را وارد یکی از منافذ بینی نمایید و اجازه دهید که از منفذ دیگر خارج شود.

گام سوم: داروخواری البته با تجویز پزشک

داروهای درمان آلرژی بدون نسخه در اشکالی از قبیل قرص، قطره‌چشمی ‌و اسپری بینی یافت می‌شوند. قرص‌های آنتی‌هیستامین، به رفع علائم آلرژی همچون عطسه، اشک آمدن از چشم‌ها و آبریزش بینی کمک می‌کنند. دی‌کانجستانت‌ها هم به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کنند.

قطره‌های چشمی‌ آنتی‌هیستامین، خارش چشم‌ها را برطرف می‌کند. اسپری‌های بینی، از عطسه و علائم مجاری تنفسی جلوگیری می‌کنند. اگرچه، اسپری‌های دی‌کانجستانت بینی با دیگر اسپری‌های بینی متفاوت‌اند و استفاده از آنها بیش از 3 روز، ممکن است به افزایش گرفتگی بینی منجر شود، اما فراموش نکنید بهتر است قبل از مصرف با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید.

گام چهارم: دستگاه‌هایی برای رطوبت

در ذرات غبار، موجودات ریزی وجود دارند که در تختخواب، مبلمان، موکت‌ها وفرش‌های شما زندگی می‌کنند و یکی از دلایل اصلی آلرژی به شمار می‌روند. از آنجا که آنها در هوای گرم و مرطوب رشد پیدا می‌کنند، با کاهش میزان رطوب داخل خانه می‌توان آنها را کنترل کرد. اما از طرفی هوای بسیار خشک هم ممکن است منجر به تحریک مجاری بینی شود و علائم آلرژی را حادتر کند. با نگاه داشتن میزان رطوبت خانه، بین 30 تا 50 درصد، وضعیتی متعادل ایجاد کنید.

گام پنجم: به وسایل تختخواب نگاه کنید

با دور نگاه داشتن موجودات ریز گرد وغبار از تشک‌ها و بالش‌‌ها می‌توان از وقوع آلرژی پیشگیری کرد. بالش‌هایی را خریداری کنید که از مواد ضدآلرژی تهیه شده باشند. همچنین از ملحفه‌های ضدحساسیت برای پوشش بالش‌ها و تشک‌ها استفاده کنید.

گام ششم: به روز کردن پارچه‌های گردگیر

پارچه‌های قدیمی‌ گردگیر را که در هنگام گردگیری منجر به بلندشدن گرد و غبار شده با پارچه‌های میکروفایبر جایگزین کنید.

برخلاف پارچه‌های کتان یا لباس‌های کهنه، الیاف این پارچه‌ها دارای بار الکترواستاتیک هستند که منجر به ذخیره‌کردن غبار و محبوس کردن آن می‌شود. همچنین می‌توان با ماشین لباسشویی آنها را شست. می‌توان از دستکش‌های میکروفایبر برای لوازم ظریف و حساس و نیز از پارچه‌های مخصوص برای لوازم برقی استفاده کرد.

گام هفتم: پوشیدن دستکش و ماسک

کارهای خانه و مرتبط با محوطه بیرون خانه به میزانی آلرژن‌های غیر فعال موجود در محیط را منتشر می‌کند، از جمله گرد و غبار، پرز حیوانات خانگی، گرده گیاهان و خرده‌های برگ. می‌توانید از حملات آلرژی با پوشیدن دستکش و ماسک ایمنی ارزان‌قیمت، پیشگیری کنید. ازدستکش‌های مخصوص کار برای کارهای خارج خانه و از دستکش‌های غیرلاستیکی (لاتکس ممکن است خود، عامل آلرژی‌زا باشد) هنگام کار با شوینده‌های خانگی استفاده کنید.

گام هشتم: بخارشویی کردن آلرژی‌زاها

بخارشویی به از بین بردن موجودات ریز گرد و غبار که در موکت‌ها (فرش‌ها) و مبلمان‌های خانگی موجودند کمک می‌کند. همچنین جاروکشیدن بعد از بخارشویی، موجب حذف موجودات ریز گرد و غبار کشته شده، خواهد شد.

گام نهم: قارچ‌ها و کپک‌ها را پاک کنید

برای از بین بردن کپک (که یک آلرژی‌زای رایج موجود در محل‌های گرم و مرطوب همچون محیط‌های آشپزخانه و حمام است) ‌باید اقدامات زیر را انجام دهید.

‌‌ـ قارچ‌ها و کپک‌ها را با صابون، آب و برس محکم سابیده و از بین ببرید.

‌‌ـ‌ ضدعفونی‌کردن با محصول‌های کشنده قارچ‌ها که حاوی 5 درصد سفیدکننده کلردار بوده یا توسط آب اکسیژنه یا سرکه.

‌‌ـ‌‌ درزها را گرفته و با یک بادبزن مکنده، قارچ و کپک‌ها را از بازگشت مجدد بازدارید.

گام دهم: تعیین محل خواب حیوانات خانگی

هیچ حیوان خانگی وجود ندارد که آلرژی‌زا نباشد، اما می‌توانید آلرژی به حیوانات را با دور نگه داشتن آنها از خود به میزان حداقل برسانید. از شامپوی ملایم برای شستشوی حیوان خانگی خود به طور منظم استفاده کنید یا حداقل پوست آن را با یک پارچه مرطوب تمیز نگاه دارید.

همچنین می‌توانید پارچه‌های پاک‌کننده حیوانات را از فروشگاه‌های مربوطه خریداری کنید. از جای خواب‌های پلاستیکی برای حیوانات خود استفاده کنید که بتوان آنهارا براحتی شست یا آنها را در آب گرم حداقل یک‌بار در هفته شستشو نکرد.

گام یازدهم: اسباب‌بازی‌های قابل شستشو

عروسک‌های توپر محل تجمع شوره حیوانات و جانورهای ریز موجود در گرد و غبار هستند. هنگام خریداری آنها، برچسب‌های روی آنها را مطالعه کنید تا از قابل‌شستشو‌بودن آنها مطمئن شوید. آنها را در ماشین لباسشویی انداخته و با آب گرم شستشو دهید. اسباب‌بازی‌ها را روی طبقات یا در تور آویز قرار دهید، اما از قرار دادن آنها روی تختخوابتان خودداری کنید. اسباب‌بازی‌های پلاستیکی یا چوبی را با یک‌پارچه مرطوب پاک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها