فرصت تهیه غذاهای خانگی برای افرادی که تا دیر وقت خارج از خانه کار می‌کنند بسیار محدود است. گاهی اغلب این افراد مجبورند وعده‌های غذایی‌شان را در رستوران محل کار یا فست‌فودها و غذاخوری‌های خارج از خانه صرف کنند، اما پرسش اینجاست، اگر غذا خوردن در بیرون از خانه به صورت یک عادت روزمره در آید چه پیش خواهد آمد؟ معمولا غذاهایی که در خارج از خانه طبخ می‌شوند در حجم زیاد و برای افراد زیادی با ذائقه‌های متفاوت تهیه می‌شود. برای ارضای این ذائقه‌ها رقابت در خوش طعم کردن غذا با کره، سس‌های چرب، نمک و ادویه‌جات اشتها برانگیز زیاد می‌شود و این امر می‌تواند چاقی، اضافه وزن، افزایش کلسترول خون، دیابت، فشار خون، شیوع بیماری‌های قلبی ـ عروقی و معلولیت‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۴۰۵۷۸۱

از سوی دیگر وقتی غذا در حجم زیاد تهیه شود، ممکن است مواردی مانند شستشوی بهداشتی مواد اولیه، پخت کامل غذا، کنترل حرارت در حین سرخ کردن و لزوم تعویض روغن سرخ کردنی مورد غفلت قرار گیرد و غذا ناسالم و فاقد مواد مغذی شود.

گاهی نیز عدم رعایت نکات بهداشتی در جریان تولید غذا می‌تواند در مصرف‌کننده اسهال ساده تا مسمومیت‌های شدید و ابتلا به انواعی از انگل‌ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین هنگامی که شما بیرون از خانه حتی در رستوران محل کار خود غذایی می‌خورید نمی‌توانید مزه غذا را نشانه کیفیت آن بدانید یا کیفیت پخت و سلامت و بهداشت غذای خود را بسنجید یا میزان کالری آن را به طور دقیق حساب کنید. بنابراین اگر مجبور هستید در خارج از خانه غذا بخورید و در عین حال هم تندرست و شاداب باشید، بانشاط به نظر برسید و وزن متعادلی هم داشته باشید با استفاده از روش‌هایی ساده می‌توانید میل به غذا خوردن را در خود مهار کنید و با انتخاب صحیح در رستوران محل کار خود غذای نسبتا مناسبی صرف کنید.

چه باید کرد؟

ـ غذا خوردن با عده‌ای از دوستان و همکاران موجب می‌شود که ما گاهی از رژیم خود دور شویم. بنابراین هنگام انتخاب غذا رودربایستی را کنار بگذارید و بگویید رژیم دارید و باید غذا کم بخورید.

ـ نیم ساعت قبل از شروع غذا یک لیوان آب بنوشید. این عمل هم به هضم غذا کمک می‌کند و هم این که موجب احساس سیری در شما می‌شود.

ـ در زمان شروع غذا، سالاد سبزیجات بدون سس مایونز بخورید. برای چاشنی سالاد از ماست کم‌چرب، آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. اگر هم تنها سس مایونز در دسترس بود به جای ریختن سس روی سالاد، ابتدا چنگال خود را به سس بزنید و بعد چند تکه‌ سبزی بردارید. مزه‌اش همان است، اما مقدار کالری‌اش بسیار کمتر است. سالاد معده را پر و اشتیاق به غذا خوردن را کم می‌کند. البته در غذاخوری‌ها و برخی رستوران‌ها، اغلب سالادها و سبزیجات جایگاهی ندارند. بنابرابن بهتر است که هر روز با خود مقداری کرفس خرد شده، هویج، گوجه‌فرنگی و کاهو در ظروف مناسب در بسته به همراه ببرید.

ـ از این که در غذاخوری نیم پرس یا غذایی به اندازه کودک سفارش دهید خجالت نکشید.

ـ به محض آن که احساس کردید غذای مورد نظر خود را خوردیده اید میز غذا را ترک کنید.

ـ اگر غذا مرغ یا ماهی سرخ کرده است لایه روی آن را جدا کنید. زیرا بیشتر از قسمت‌های دیگر روغن را به خود جذب کرده است.

ـ اگر غذا چلو خورش است، سعی کنید تنها نیمی از خورش را مصرف کنید. خورش‌های آماده 2 برابر خورش‌های خانگی چرب و شور هستند.

ـ اصولا آهسته غذا خوردن سبب القای احساس سیری در فرد می‌شود و صرف غذا در مدت 20 تا 25 دقیقه زمانی است که پیام سیری به مغز مخابره می‌شود. فردی که در مدت 20 دقیقه با آرامش غذا می‌خورد و غذا را کامل می‌جود عضلات فک او خسته شده و اولین پیام سیری از طریق این عضلات به هیپوتالاموس مغز ارسال می‌شود که این اولین حرکت سیری است. اگرچه ممکن است افراد به دلیل مشغله کاری وقت کافی برای صرف این زمان را نداشته باشند، اما بد نیست بدانید که تند خوردن غذا طی 3 تا 5 دقیقه سبب بروز اختلالاتی در جذب بسیاری از مواد مغذی می‌شود و در نهایت ناراحتی‌هایی چون سوءجذب و سوءهاضمه را به بار می‌آورد.

ـ خوب است بدانید غذاهای نشاسته‌ای مانند نان، سیب‌زمینی، برنج و... حدود 3 تا 4 ساعت، مواد پروتئینی و لبنیات 5 تا 6 ساعت، مواد فیبری مانند حبوبات و برخی سبزی و میوه‌جات 12 ساعت و چربی‌ها مانند: ماهی‌های چرب، انواع مغزها، روغن زیتون و... 15 ساعت طول می‌کشند که در بدن هضم و جذب شوند.

به همین دلیل است که با مصرف غذاهای نشاسته‌ای زودتر و با مصرف مواد فیبری و غذاهای چرب دیرتر گرسنه می‌شویم. گنجاندن فیبرها در وعده‌های غذایی روزانه به دلیل پر حجم و کم کالری بودن بیشتر توصیه می‌شوند.

ـ معمولا بعد از غذا تمایل به خوردن شیرینی‌جات بسیار زیاد می‌شود. عده‌ای به تصور آن که مصرف دسرهای شیرین بعد از غذا موجب چاقی نمی‌شوند اقدام به مصرف انواع آب نبات، نقل، پولکی، بیسکویت، شکلات، خرما، کشمش و... می‌کنند، اما باید بدانید که این نوع دسرها بسیار چاق‌کننده بوده و مصرف میوه‌جات نیم تا یک ساعت بعد از صرف غذا بهترین انتخاب به عنوان دسر هستند.

فاخره بهبهانی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها