مصرف زیاد شکر و قندهای ساده ، سلامت انسان را به مخاطره می اندازد. این اصلی مسلم است که همگان به آن آگاهی دارند. تعادل نداشتن در مصرف قندهای ساده و تصفیه شده ، سبب بروز بعضی بیماری ها می شود.
کد خبر: ۴۰۵۴۹

از جمله این بیماری ها می توان به دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی ، پوسیدگی دندان ، چاقی ، سنگهای صفراوی و... اشاره کرد.
دریافت بالای شکر با افزایش سطح هورمون انسولین منجر به سخت شدن دریچه های قلب و تصلب شرائین نیز می شود. انستیتو سرطان امریکا در راهنمای رژیم غذایی تاکید کرده است مصرف قندهای تصفیه شده و شکر را محدود کنید.
به هر حال شکلات های بدون قند یا به اصطلاح رژیمی ، به منظور پیشگیری از امراض مختلف جایگزین مناسبی برای قندهای ساده هستند. یک شکلات بدون قند مرغوب ، حاوی مخلوطی از ویتامین ها و املاح است و کل کربوهیدرات های آن بین 10 تا 15 گرم است.
بسیاری از شرکتهای بزرگ شکلات سازی جهان برای تهیه شکلات بدون قند از قند مالتیتول Maltitol به منظور جایگزین شکر استفاده می کنند. مالتیتول که یک شیرین کننده طبیعی است ، خواص منحصر به فردی دارد.
از جمله این خواص ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مالتیتول یک قند طبیعی است که از هیدروژناسیون مالتوز (قند نشاسته) به دست می آید و حدود 90 درصد شکر معمولی شیرینی دارد.
این قند سرطانزا نیست و کالری دریافتی را کاهش می دهد.

2- برای افرادی که مشکل دیابت دارند، مفید است و سبب افزایش قند و انسولین نمی شود. این قند بکندی جذب می شود و در نتیجه مشکل ترشح انسولین که با دریافت گلوکز همراه است ، کاهش می یابد.

3- اغلب به عنوان جایگزین چربی در تهیه برخی غذاها استفاده می شود.

4- مالتیتول در برابر باکتری های دهانی که نشاسته و قند را تجزیه می کنند، مقاوم است. بنابراین دریافت آن منجر به پوسیدگی دندان نمی شود. این فرضیه به تایید سازمان غذا و داوری امریکا FDA رسیده است.

5- مالتیتول برای تولید محصولاتی نظیر آب نبات ، آدامس ، شکلات و بستنی مناسب به نظر می رسد.

6- تجزیه این قند در بدن نیازی به انسولین ندارد.

انجمن کنترل کالری بلژیک برای تهیه شکلات های بدون قند، موارد زیر را پیشنهاد کرده است:

شکلات های بدون قند تیره:
مالتیتول ، کره کاکائو، لسیتین ، کاکائو، وانیل طبیعی ، امولسی فایر.

شکلات های بدون قند شیری:
مالتیتول ، پودر خامه کامل ، امولسی فایر، کره کاکائو، وانیل طبیعی ، کاکائو، لسیتین

شکلات های بدون قند خامه ای:
مالتیتول ، پودر خامه کامل ، عصاره میوه ، امولسی فایر، لسیتین ، کره کاکائو، وانیل.



کاهش فشار خون با استفاده از شکلات
تحقیقات اخیر انجمن علوم پیشرفته امریکا نشان می دهد کاکائو و شکلات های تیره می توانند فشار خون را پایین نگه دارند. ترکیباتی که در کاکائو یافت می شود، سبب تحریک ماده ای به نام اکسید نیتریک می شود.
اکسید نیتریک نقش مهمی را در تعادل فشار خون بازی می کند و در درون رگها تولید می شود. بعلاوه پلی فنلهای موجود در کاکائو و شکلات های تیره سبب استفاده بهینه بدن از اکسید نیتریک می شود.
در ضمن ، افراد کمتری در جزیره کونا در امریکای مرکزی به مشکلات فشار خون دچار می شوند. دانشمندان دلیل آن را مصرف روزانه 5 فنجان کاکائو برای هر فرد عنوان می کنند. افرادی که از این جزیره مهاجرت کردند، دچار مشکل فشار خون شدند که ربطی به دریافت نمک و چاقی نداشت.
محققان در بررسی های خود دلیل این امر را کاهش ترکیب اکسید نیتریک ناشی از مصرف پایین کاکائو ذکر کردند. در بررسی های دیگر نقش کاکائو و دیگر شکلات های تیره و غنی از پلی فنل ها در تعادل فشار خون به اثبات رسید.

بازار شکلات امریکا در سال 2003
مصرف سرانه شکلات در امریکا 3/5 کیلوگرم است. مصرف سالانه شکلات در این کشور بالغ بر یک میلیارد و 410میلیون کیلوگرم است و بازار شکلات و شیرینی امریکا بین سالهای 1998 تا 2003، 11 درصد رشد داشته است.
بررسی ها نشان داده اند که فروش شکلات های رژیمی با کربوهیدرات کم و قند پایین ، شکلات های خوش طعم و شکلات هایی با بسته بندی مناسب و کم حجم نسبت به سایر شکلات هابیشتر بوده است.
همچنین توزیع شکلات در داروخانه ها و فروشگاه های کوچک ، بین سالهای 2001 تا 2003 دو برابر شده که نشاندهنده نقش مهم این دو بخش در فروش شیرینی و شکلات در امریکاست.
گفتنی است مردم امریکا علاقه خاصی به آب نبات دارند و رشد بازار شیرینی و شکلات بیشتر به این بخش مربوط می شود.

منبع: Science american
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها