سوزش سر شکم ، احساس ناراحتی ، درد و یا پری در سر شکم ، نفخ کردن ، احساس تهوع و ترش کردن همگی می توانند از علائم عفونت با هلیکوباکتر پیلوری و زخم معده باشند.
کد خبر: ۴۰۲۸۰

هلیکوباکتر یک باکتری است که هر چه سن افراد بالاتر می رود شیوع عفونت با آن بیشتر می شود. این باکتری بر روی مخاطی زندگی می کند که شبیه به مخاط معده باشد.
هلیکوباکتر پس از مدتی زندگی در معده با مکانیسمهای مختلفی که در خود دارد، به معده آسیب رسانده و باعث بروز زخم معده و زخم اثنی عشر می شود.
علاوه بر این عفونت طولانی مدت با این باکتری ممکن است به بروز سرطان معده نیز منجر گردد اگرچه علایم این عفونت غیر اختصاصی است و علایم فوق الذکر ممکن است در بیماری های دیگر و شرایط مختلف دیگری ایجاد شوند اما به شما اکیدا توصیه می کنیم که با مراجعه به پزشک متخصص گوارش از خطر ابتلا به این باکتری مورد بررسی قرار گیرید.
مطمئنا در صورت ابتلا به این عفونت با درمان آنتی بیوتیکی مناسب علایم بر طرف خواهد شد و خطرات ناشی از این عفونت هم دیگر شما را تهدید نخواهد کرد اما قدم اول تشخیص صحیح این بیماری است.
دقیقتر راه تشخیص ابتلا به عفونت این باکتری انجام آندوسکوپی و نمونه برداری است تا وجود این باکتری در معده مسجل گردد، علاوه بر این روش ، راههای دیگری نیز مثل اندازه گیری نوعی آنتی بادی در خون از طریق آزمایش خون نیز وجود دارد که البته به شرایط هر بیمار، توسط پزشک روش مناسب انتخاب می شود.
به طور مثال پزشک ممکن است استفاده از یکی از انواع تستهای تنفسی برای تشخیص این بیماری تحت عنوان UBT را انتخاب کند. پس از تشخیص عفونت ، قدم بعدی درمان آن است.
هم اکنون از رژیم های درمانی خاصی برای این عفونت استفاده می شود که از دارو تشکیل می شوند. شایعترین داروهای مورد استفاده آموکسی سیلین ، مترونیدازول ، بیسموت و یک داروی کاهش دهنده ترشح اسید مثل امپرازول است.
اگرچه این داروها به راحتی در دسترس هستند اما به علت داشتن عوارض ، حتما می بایست ابتدا تشخیص قطعی بیماری صورت گیرد و سپس در صورت نیاز پزشک متخصص داروها را برای مدت مناسب که بین تا هفته است ، تجویز نماید.
یکی از نکات مهم در عفونت با این باکتری این است که تمام بیماران باید در صورت جلوگیری از عفونت مجدد با این باکتری ، پس از درمان موازین بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.
اجتناب از خوردن غذاهای آلوده و اجتناب از استفاده از قاشق و بشقاب دیگران و همچنین انجام دیگر مراقبت های بهداشتی موجب پیشگیری از ابتلای مجدد به این عفونت و عود علائم می گردند.
در انتها، باز هم تاکید می کنیم که علایم گوارشی توسط تعداد زیادی از بیماریها تقلید می شوند. پس مهم تشخیص درست بیماری است با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات لازم می توان به تشخیص دقیق و متعاقبا درمان مناسب دست پیدا کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها