ایستگاه آرامش

چرا فراموش می‌کنیم؟

برای همه ما پیش آمده که گاهی اوقات مسوولیت‌هایی که به عهده‌مان گذشته شده یا کارهایی که قصد انجام آنها را داشته‌ایم را فراموش کنیم اما برای بعضی افراد این موضوع بارها و بارها تکرار می‌شود و در واقع دچار فراموشی بیمارگونه می‌شوند. این افراد هیچ چیزی را در یک محدوده زمانی مشخص به یاد نمی‌آورند و به نظر می‌رسد که قسمتی از حافظه آنها پاک شده است.
کد خبر: ۴۰۲۶۴۶

بیماری فراموشی به دو شکل بروز می‌کند: در فراموشی پس‌گستر، شخص به دنبال یک حادثه(مثلا ضربه به سر) قسمتی از آنچه قبل از آن زمان رخ داده است را فراموش می‌کند و در فراموشی پیش گستر فراموشی خاطرات پس از حادثه را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال به دنبال یک عمل جراحی بیمار وقایعی را که مدتی پس از آن رخ داده است، به یاد نمی‌آورد. البته برخی از افراد هم به ترکیبی از هر دو نوع فراموشی دچار می‌شوند.

فراموشی علل متفاوتی دارد. ضربه به سر، توده‌های مغزی، دمانس، رویداد واقعه‌ای هولناک، ضعف رژیم غذایی یا کمبود ویتامین، استفاده از قرص‌های خواب‌آور و داروهای بی‌حسی که در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخی اختلالات مغزی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند مونوکسید کربن، سکته مغزی و استفاده از مواد روان‌گردان از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث فراموشی شوند. نوع دیگری از فراموشی به دنبال کاهش جریان خون مغز رخ می‌دهد که معمولا بین یک تا 24 ساعت طول می‌کشد. در این حالت ممکن است علاوه برفراموشی، سردرد، تهوع و سرگیجه را نیز احساس کنید.

فراموشی غیر از آن که مانع به یادآوری کارها می‌شود، از یادگیری موضوعات جدید نیز جلوگیری می‌کند و باعث احساس سردرگمی می‌شود. برای تشخیص بیماری فراموشی باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای کمک به تشخیص از روش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی نیز استفاده کند یا از شما نوار مغزی بگیرد.

درمان فراموشی به نوع و علت آن بستگی دارد. مثلا در فراموشی هایی که به دنبال ضربات روحی رخ می‌دهند، از روان‌درمانی استفاده می‌شود. در بیشتر مواقع، فراموشی گذراست و از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد، اما در مواقع شدید، هفته‌ها و ماه‌ها به دراز می‌کشد. در روند بهبود معمولا ابتدا خاطرات قدیمی‌تر به یاد بیمار آورده می‌شود، سپس خاطرات جدیدتر برمی‌گردند.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها