در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یکی از روزنامه‌های آرمانگرا در یک گزارش مبسوط و مفصل، شرح مستوفایی از بازار داغ پاره‌ای خرافات مکتوب در ایران سال 90 داده بود که با ترسیم نمودارهایی چند (مثل نمودار اقبال به جن در مترمربع!)، چنین مدعی شده بود که به ازای هر 23 شهروند ایرانی، یک عنوان کتاب خرافاتی مربوط به جن و طلسم و فال وامثالهم وجود دارد که باید جلویش را گرفت. مگر این‌که ترس از اجنه تا بدنه خیلی از دستگاه‌ها و نیروها رسوخ و نفوذ کرده باشد.
کد خبر: ۴۰۲۳۴۷

از قرار مسموع، انواع و اقسام کذایی طلسم و فال بدجوری در بازار نشر ایران نفوذ کرده و چشم همه روشن که سر از فضای سایبری و اینترنت هم درآورده‌اند. کافی است که موضوعات مربوط به فال و طلسم را در شبکه‌های جستجوگر، به قول علمای اینترنت، یک سرچی بفرمایید و این نشان از عقل‌گریزی برخی افراد می‌دهد که به این جور چیزها روی می‌آورند و دل خوش می‌کنند. البته این قضیه، مختص به زمان ما هم نیست. فرض بفرمایید که مثلا در حدود 800 سال پیش از این نظامی گنجوی شاعر در کتاب مستطاب «شرف‌نامه»اش بصراحت در این ارتباط فرموده است:

چو عاجز شود مرد چاره سگال

زبیچارگی در گریزد به فال

چند نمونه قابل ذکر: از آنجا که درخصوص عرایض معقول فوق‌الذکر، به اندازه کافی اسنادش موجود است و کافی است که همین روزها یک‌سری به برخی انتشاراتی های موجود در سطح شهر بزنید؛ محض خالی نبودن عریضه، توجه شما را به چند عنوان کتاب در این راستا جلب می‌نمایم. لطفا به این موارد جلب شوید:

1ـ احضار جن در 17 دقیقه: در این کتاب، شیوه‌های مدرن جلب و جذب اجنه و متد استفاده ابزاری از اطلاعات آنها آموزش داده می‌شود و همراه یک کتاب و لوح فشرده به خریدار داده می‌شود. تصور مشتری آن است که با مطالعه کتاب حاضر یحتمل می‌تواند شخصا اقدام به ارتباط با اجنه نماید. بدون نیاز به هیچ‌گونه پسورد!... شاید مثلا طرف بتواند خیلی چیزها از قبیل قیمت سکه و نرخ تورم و بیکاری و بعضی چیزهای دیگر را پیش‌بینی کند. غافل از این که برخی انسان‌ها در زمان ما در خیلی از عرصه‌ها کارهایی می‌کنند که بعضا به عقل جن هم نمی‌رسد.

2ـ آموزش فالگیری، بدون حالگیری: در این اثر به ظاهر علمی ـ کاربردی، شما با رشته‌ها و زمینه‌های مختلف فالگیری، همچون: فال ورق، فال قهوه، فال چوب، فال تاروت، فال دسته جارو، فال دسته تبر، فال تفاله چای، فال خاله، فال آینه (اعم از عقب یا بغل)، فال کاپوچینو... و سایر زیرمجموعه‌های فالگیری آشنا خواهید شد که در نگاه اول ممکن است خیال کنید که نه به درد دنیایتان می‌خورد، نه آخرت؛ اما کافی است با ناشر محترم کمی صحبت کنید تا ملتفت شوید. او بیش از همه می‌داند که این فال‌ها چقدر به درد می‌خورد. هم فال است و هم تماشا!

3ـ کف‌بینی تا نوک بینی: دست انسان حاوی خطوط پنهان و آشکاری است که ما فقط آن بخش از خط و خط‌بازی‌های آشکارش را می‌بینیم. الباقی از چشم ما پنهان است و آدم کف بینی لازم است تا حساب آینده شما را کف دستتان بگذارد و به شما بگوید که خط‌ها چه می‌گویند یا چه نمی‌گویند. مگر که روی خط‌ها پارازیت بیفتد که خب یک مقداری مشاهده آنها سخت می‌شود و به زور می‌شود حتی از امروز شما گفت، تا چه رسد به فردا که خدا بزرگ است.

4ـ رمالی با کمترین ماستمالی: یاد دادن شیوه‌ها و شگردهای رمالی در این کتاب، موضوع اصلی مورد بحث است که نویسنده رمال، تفاوت اصولی و بنیادین میان رمالی واقعی را با غیرواقعی برای شما توضیح می‌دهد و قشنگ بازش می‌کند. با مطالعه این اثر گرانسنگ، شما خواهید فهمید که تا به حال به جای رمالی، به شیوه ماستمالی با شما برخورد می‌کردند و با احترام، شما را سرکیسه می‌کردند. پس دیگر نگران سرکیسه شدن به روش‌های قدیمی نباشید.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها