آشپزخانه سلامت

بفرمایید والک‌پلو

والک نوعی سبزی صحرایی پرخاصیت است که سالی یک بار در فصل بهار آن هم به مدت 20 تا 30 روز در مناطق کوهستانی و صحراها می‌روید. امروزه والک از سبزی‌های پرطرفدار خانواده‌هایی است که به خواص تغذیه‌ای آن آگاهی دارند و اقدام به خرید آن در حجم زیادی کرده و آن را برای یک سال خود ذخیره می‌کنند. البته برخی افراد هم هستندکه خود به دشت و صحرا رفته و اقدام به چیدن و جمع‌آوری این سبزی صحرایی می‌کنند. در هر حال این سبزی خودرو که بسیار معطر، خوش‌طعم و سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است، به دلیل آن که زیر نور خورشید رشد می‌کند و به وسیله باران بهاری آبیاری و به دور از کودهای شیمیایی پرورش می‌یابد، در مقایسه با سبزی‌های پرورشی و گلخانه‌ای ارزش بیشتری داشته و بهتر است در طول سال مقداری از این سبزی را مخلوط سبزی کوکو، پلو، آش یا سبزی خوردن کرده تا از اثرات سودمند آن برخوردار شوید.
کد خبر: ۴۰۰۳۹۵

خواص درمانی

والک گونه‌ای از سیر است که به آن ولیک و سیر جنگلی هم می‌گویند. برگ‌های آن نواری‌شکل به همراه یک پیاز کوچک و گل است. گل آن تلخ و برای غذا مناسب نیست ولی برگ و پیاز آن خوراکی و طعم آن بسیار ملایم‌تر و شیرین‌تر از سیر معمولی با بویی شبیه پیاز است و بیشتر مصرف دارویی دارد. پیاز والک نسبت به قسمت‌های دیگر گیاه پرخاصیت‌تر بوده و سرشار از آهن و کلسیم است و برای درمان پوکی استخوان، روماتیسم و آرتروز توصیه می‌شود. والک دارای طبیعت گرم و سرشار از ویتامین A، B و C است و برای تصفیه خون بسیار مفید بوده، رنگ چهره را باز و از طریق افزایش ادرار، سموم و مواد زائد بدن را دفع می‌کند.

والک قاعده‌آور بوده و صفرا را تحریک می‌کند و برای تقویت اعصاب مفید است. مصرف آن قند و فشار خون را تنظیم و لعاب و صمغ آن سینه را نرم و تنگی نفس را رفع می‌کند. این سبزی بسیار سهل‌الهضم است و به رفع ناراحتی‌های هاضمه کمک می‌کند و به دلیل ترکیبات گوگردی خاصیت ضدعفونی‌کننده داشته، به همین جهت برای اسهال خونی سودمند است. خواص پیاز والک تا حدود زیادی شبیه سیر است و با انبساط ملایم عروق خونی از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند. این سبزی اثر آرام‌بخش داشته و برای درمان سرگیجه بسیار مفید است و به دلیل مواد فیبری، موجب لینت مزاج و برای سلامتی معده و روده موثر است.

چند توصیه

ـ برای التیام کورک می‌توانید از ضماد برگ له شده گیاه والک استفاده کنید ولی احتمال دارد که در برخی افراد مستعد، باعث قرمزی پوست شود.

ـ بهتر است والک را به صورت تازه مصرف کنید. خشک کردن این سبزی به مقدار زیادی از ارزش تغذیه‌ای آن می‌کاهد. در ضمن بهتر است بدانید این سبزی را به صورت خام و پخته مصرف می‌کنند که اثر خام آن بسیار بیشتر از پخته‌اش است.

ـ روستاییان از ترکیب والک با سیرک و پیازک، کوکو و سبزی پلوی معطر و خوشمزه‌ای تهیه کنند که بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌هاست.

فاخره بهبهانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها