تحقیقات ثابت کرده تفریح و سرگرمی برای بشر ضرورت دارد. برخی بازی و تفریح را یک امر غریزی می‌دانند و برخی هم معتقدند تفریح یکی از نیازهای اساسی بشر برای استراحت و جبران خستگی است. تفریح ممکن است به صورت فعالیت‌های فردی یا گروه‌های دسته ‌جمعی باشد. اما طی چند سال اخیر و با جدید شدن تکنولوژی، پدیده تفریح بویژه میان جوانان تغییرات زیادی داشته است. ابزارهای سرگرم‌کننده تغییر شکل داده و علائق جوانان نسبت به برخی سرگرمی‌ها کاملا تغییر کرده است.
کد خبر: ۴۰۰۳۵۱

برداشت اول: سرگرمی و تفریح دغدغه همیشگی

کودکان، نوجوانان، جوانان و به طور کلی همه انسان‌ها در همه جوامع به اقتضای سن و سالی که در آن قرار دارند، به اضافه فعالیت‌های روزمره‌ای که دارند نظیر کار کردن، درس خواندن و...، به منظور رفع خستگی کار و برطرف کردن خسارت ‏های جسمی و روانی، استراحت و تجدید قوا برای ادامه فعالیت‌هایشان، معمولا از تفریح یا سرگرمی‌هایی بهره می‌گیرند که در همه اقشار متفاوت است.

ممکن است حل کردن مسائل مشکل درس ریاضی یا بازی شطرنج برای عده‌ای بهترین سرگرمی باشد، اما برای برخی دیگر سرگرمی باید توأم با تفریح و هیجان باشد.

تفریح و سرگرمی‌های اجتماعی مثل ورزش و بازی‌های دسته جمعی که در فرهنگ ما فراوان یافت می‌شود و وقتی تلویزیون و رسانه‌های دیگر به میدان نیامده بود، نقش مهمی‌ در سرگرمی‌ و برقراری روابط اجتماعی و خانوادگی مردم داشت‌‌، می‌تواند نقش حیاتی در حفظ جسمی‌ و بهداشت روانی اشخاص بازی کند.

تفریح امری فردی، رضایت بخش، اختیاری و نشاط‏آور است که گاه توام با بازی است و با واژه‏هایی چون اوقات فراغت، استراحت، آرامش، لذت و رضایت قرین است. تفریح به نیاز انسان پاسخ می‌‏دهد.

تفریح برای انسان بیش از اهمیت فیزیکی، اهمیت روانی دارد، اما صرف‌نظر از هر معنایی به نظر می‌‏رسد تفریح چه به صورت فردی و چه جمعی برای اجتماع مفید است و راهی برای آسایش و سعادت افراد و گسترش رضایت خاطر آنها از زندگی است.

برداشت دوم: فصل مناسب تفریح و سرگرمی

عده‌ای معتقدند تفریح و سرگرمی، زمان و مکان نمی‌شناسد و هر کسی می‌‌تواند با کمترین هزینه هم خودش را سرگرم کند و تفریحی برای خودش دست و پا کند. از میان فصل‌‌های سال، تابستان است که به خاطر گرمای هوا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اوقات فراغتی چند ماهه را پدید می‌آورد و خواه ناخواه تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان را به مراکز تفریحی رهسپار می‌کند.

اما در بقیه فصول سال نیز بسته به میزان کار و فعالیت افراد، اوقات فراغت و تفریح وجود دارد که هر کسی ابزارها و تفریحات مخصوص به خودش را دارد.

برداشت سوم: تفریحات جدید از آغاز تاکنون

تفریحات و سرگرمی‌های چند سال اخیر نسبت به تفریحات افراد دهه‌های گذشته تفاوت‌های فراوانی دارد. برای مثال جوانان قدیمی شاید تفریحاتی بجز بازی‌های فردی و گروهی، تماشای تلویزیون، انجام حرکات ورزشی و همین تعداد گزینه‌‌های محدود نداشتند. اما طی چند سال اخیر و با جدید شدن تکنولوژی، پدیده تفریح بویژه میان جوانان تغییرات زیادی داشته است. ابزارهای سرگرم‌کننده مثبت و منفی تغییر شکل داده و علایق جوانان نسبت به برخی سرگرمی‌ها کاملا تغییر کرده است.

در این میان وضعیت اقتصادی، فرهنگ و میزان رفاه طبقات مختلف جامعه در کیفیت تفریحات نقش بی‌چون و چرایی ایفا کرده است، به طوری که حتی می‌توان گفت برخی سرگرمی و تفریحات جوانان از هر قشری با میانگین درآمدهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

آزاده فضلی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها