آنچه باید در باره لامپ های کم مصرف بدانید

لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند ؟

سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) اعلام کرد: ضروری است با توجه به استفاده روز افزون از لامپ های کم مصرف در کشور مردم از استاندارد بودن این نوع لامپ ها در هنگام خرید اطمینان حاصل کنند.
کد خبر: ۴۰۰۰۱۹

 گزارش ایرنا از سازمان بهره وری انرژی ایران حاکی است، در حالی که با هدفمندی یارانه­ها موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های مربوطه مورد توجه ویژه همگان قرار گرفته استفاده از وسایل و محصولات با بهره وری انرژی بالا، ضمن حفظ نیازها و خواسته های مصرف کنندگان به تحقق این مساله کمک زیادی می کند.

در این راستا اطلاع رسانی گسترده ای در بخش روشنایی کشور در مورد لزوم استفاده از لامپ های کم مصرف بجای لامپ های رشته ای انجام شده و بر این مساله نیز تاکید شده که در صورت استفاده از لامپ­های کم­مصرف استاندارد بجای لامپ­های رشته­ای، حداقل 80% در مصرف انرژی و 75% در هزینه­های برق مصرفی مربوط به روشنایی صرفه­جویی خواهد شد.

اما در این میان چگونگی تشخیص یک لامپ کم مصرف استاندارد از لامپ کم مصرف غیر استاندارد در هنگام خرید توسط مصرف کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابراین به موازات اقدامات گسترده و بسیار جدی که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با همکاری سایر سازمان های ذیربط مانند گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه جلوگیری از ورود، توزیع و فروش لامپ های کم مصرف غیر استاندارد در دستور کار خود قرار داده اند، مصرف کنندگان نیز می توانند در هنگام خرید لامپ کم مصرف، از حداقل کیفیت لامپ اطمینان یافته و همکاری و مشارکت خود را در مورد حذف لامپ غیراستاندارد از سطح بازار کشور به انجام رسانند.

بر اساس این گزارش وجود علامت یا نشان استاندارد بر روی لامپ، وجود جدول برچسب انرژی بر روی جعبه لامپ، اشاره به رتبه انرژی A و عدم امکان جدانمودن بخش تیوب از بخش بالاست و کلاهک لامپ به هر طریق ممکن از جمله ویژگی های لامپ های کم مصرف استاندارد است.

همچنین درج شارنوری مناسب بر روی جعبه لامپ از دیگر ویژگی های لامپ های کم مصرف استاندارد است که در این راستا مصرف کنندگان می توانند با ضرب عدد 60 در توان درج شده بر روی لامپ، حداقل شارنوری لامپ را به دست آورده و با مقایسه این عدد با شارنوری درج شده بر روی لامپ (بر حسب لومن)، از نور مناسب لامپ کسب اطمینان کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها