دانشمندان ادعا می کنند نخستین نقشه دیجیتالی مغز را تهیه کرده اند که به گفته آنها می تواند به پزشکان در درک بهتر گستره وسیعی از بیماری ها مانند آلزایمر، اوتیسم و اختلالات روانی کمک کند.
کد خبر: ۳۹۶۳۳۳

به گزارش ایرنا ، پژوهشگران گروه علوم مغز موسسه «آلن» این نقشه رایانه ای را پس از چهار سال مطالعه و چیدمان جزییات دقیق بافت مغز تهیه کردند.

محققان، مغز را برای استخراج RNA و تهیه 25 هزار ژن موجود در ژنوم انسان، به بخش های مختلف تقسیم کردند. آنها هریک از این جزییات را به رایانه منتقل کردند تا راهنمای دقیقی از هر بخش به بخش دیگر به دست آید.

در حقیقت دانشمندان امیدوارند این نقشه به پزشکان در شناخت چگونگی فعالیت مغز و اکتشافات جدید در زمینه بیماری ها و درمان هایی برای آنها کمک کند.

پژوهشگران این موسسه اعلام کردند : تاکنون یک نقشه قطعی از مغز انسان با این میزان جزییات وجود نداشته است.ما برای نخستین بار توانسته ایم نقشه جامعی از مغز انسان تهیه کنیم.

این موسسه در حال تهیه اطلسی بر روی پایگاه اینترنتی
www.brain-map.org است که به عنوان منبعی برای تحقیق دانشمندان در مورد بیماری های مغزی باشد. بر روی این پایگاه اینترنتی یک سری ابزارآلات رایانه ای برای کمک به محققان در تحلیل این داده ها قرار داده شده تا شواهدی برای بیماری هایی مانند آلزایمر، اوتیسم و دیگر اختلالات روانی مانند افسردگی یافت شود.

پزشکان سالهاست تلاش می کنند ارتباط میان نشانه های بیماری های مورد مطالعه خود را با ویژگی های زیست شیمی ژنها که ممکن است مسئول بروز این بیماری ها باشند، مشخص کنند.
با استفاده از این نقشه مشاهده چگونگی عملکرد ژنهای متفاوت قوی و ضعیف در بخش های مختلف مغزی امکان پذیر می شود.

جفری ال نیوبل یکی از متخصصان این موسسه در این مورد گفت : اطلس «آلن» می گوید هر ژن در کجای مغز وجود دارد و این اطلس تصویر مطلوبی از مغز انسان را به افرادی که این داده ها را بررسی می کنند، ارایه می دهند.

این دانشمندان اکنون قصد دارند هشت مغز دیگر را تا پایان سال جاری میلادی بررسی کنند تا درک بهتری از تفاوت های بین افراد به دست آورند.

آنها همچنین قصد دارند مغز زنها را برای مشاهده تفاوت های موجود بررسی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها