کد خبر: ۳۹۵۳۸۹

از هر گروه که هستید بهتر است در مورد فواید میوه و سبزیجات بهتر و بیشتر بدانید. اول از همه بهتر است این مساله را بدانید که محققان اعلام کرده‌اند که تاثیر‌گذاری سیگار کشیدن، ورزش نکردن و عدم مصرف سبزیجات و میوه‌جات کافی در طول عمر انسان بسیار زیاد است.

نتایج آخرین پژوهش‌‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که داشتن یا نداشتن این عادت‌ها می‌تواند عمر بشر را تا 12 سال کوتاه کند. این پژوهش روی 5 هزار انگلیسی در طول 20 سال انجام شده و در طول مدت انجام این تحقیق 91 تن از افراد تحت مطالعه جان باخته‌اند.

با خوردن میوه‌ها، ناخواسته آنتی‌اکسیدان‌هایی را وارد بدنمان می‌کنیم که بهتر از هر دارویی می‌توانند ما را در برابر ابتلا به بیماری‌های مزمن محافظت کنند. در مورد سبزی‌ها هم همین‌طور است. سبزی‌هایی مثل کلم، بلال،
کلم بروکلی و فلفل و خیلی از سبزی‌های دیگر خواصی دارند که ما از آنها غافل هستیم. خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم با گذاشتن ظرفی پر از سالاد چقدر مواد مفید وارد بدنمان کردیم.جالب است بدانید که مصرف میوه‌ها و سبزیجات برای بهبود بیماری‌های شریان‌های قلب نیز موثر است.به گزارش فارس، تحقیقات انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات در رژیم غذایی می‌تواند به تمیزی شریان‌های قلب کمک شایانی کند. در این تحقیقات، محققان در رژیم غذایی موش‌ها، بروکلی، هویج، لوبیا سبز، ذرت و نخود سبز قرار دادند و این موش‌ها مشکلات شریانی کمتری نسبت به موش‌هایی که رژیم غذایی سبزیجات ندارند، داشتند.

در تحقیقات مختلف در مورد انسان‌ها نیز توصیه به مصرف سبزیجات در رژیم غذایی روزانه شده است. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سبزیجات زیادی در رژیم غذایی مصرف می‌کنند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، اما هیچ گاه این تحقیقات دلایل قطعی بیان نکرده، ولی در این تحقیقات جدید چگونگی تاثیر سبزیجات روی شریان‌ها و رگ‌های قلب مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

تمرکز اصلی این تحقیقات روی سبزیجات بروکلی، لوبیا سبز، ذرت، هویج و نخود سبز بوده است، اما باید دانست که سبزیجات دیگر هم مانند این سبزیجات مفید هستند و برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تحقیقات روی این سبزیجات ادامه پیدا می‌کند.

میوه قرمز در جنگ با سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد آب میوه‌های قرمز دانه‌دار بخصوص انار از رشد سلول‌های سرطان سینه پیشگیری می‌کند. بیش از 75 درصد از کل موارد سرطان سینه با استروژن تغذیه می‌شوند و سالانه حدود 400 هزار زن در سراسر جهان جان خود را به این طریق از دست می‌دهند.

بر این اساس محققان دانشگاه اوهایو مزایای انار در مبارزه با سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند. این گروه دریافتند میوه‌های قرمز دارای آب و دانه به طور طبیعی یک نوع ماده شیمیایی به نام «اسید الاجیک» تولید می‌کنند که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان در بافت‌های سینه مفید باشد. به گزارش ایسنا، به طور کلی محققان اظهار داشتند با استفاده از آب میوه‌های قرمز دانه‌دار بخصوص انار می‌توان به مبارزه با رشد
سرطان سینه پرداخت.همچنین بر همین اساس رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ‌دار سبز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. بررسی 6 مطالعه در مورد مصرف سبزیجات و میوه‌ها نشان می‌دهد که تنها مصرف کلم و اسفناج در پیشگیری از دیابت موثر است. در واقع مصرف یک و نیم وعده (معادل 106 گرم) از این سبزیجات در روز خطر بروز دیابت نوع 2 را 14 درصد کاهش می‌دهد.

علت تاثیر مثبت این گروه سبزیجات به درستی شناخته نشده، اما عده‌ای از متخصصان، میزان بالای آنتی‌اکسیدان و گروهی دیگر منیزیم این سبزیجات را موثر می‌دانند. گفتنی است، متخصصان همچنان مصرف 5 وعده میوه و سبزی در روز را به افراد توصیه می‌کنند.

میوه و سبزی به جای دارو

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، مدیر موسسه سلامت و بهبود تغذیه در همین خصوص به ایرنا می‌گوید: بیماری‌هایی مانند یبوست، فشار خون بالا، سرماخوردگی و... از عوارضی هستند که بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند، بهترین راهکار درمان این عارضه استفاده از سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر است.مدیر موسسه سلامت و بهبود تغذیه ادامه می‌دهد: فیبرهای غذایی که در انواع سبزی‌ها مثل کاهو، خیار، کرفس، هویج، سبزی‌های سبز مثل اسفناج، انواع کلم‌ها و سبزی خوردن وجود دارند، جریان مدفوع را تسهیل می‌کنند. افراد اگر روزانه در رژیم غذایی به اندازه کافی سبزی و میوه مصرف کنند، کمتر دچار یبوست می‌شوند.

او با بیان این که در وعده‌های ناهار و شام ابتدا سالاد بخورید، می‌گوید: سالادها را هر بار با تنوع بیشتر از انواع مختلف سبزی تهیه و به جای سس‌های صنعتی از روغن زیتون و سرکه، آبلیمو یا آبغوره با توجه به سلیقه‌تان استفاده کنید. اگر یک وعده غذایی را در خارج از خانه صرف می‌کنید و به سالادهای بیرون از منزل به دلیل بهداشتی اطمینان ندارید هر روز صبح برای خودتان یک ظرف سالاد تهیه و با خود به محل کارتان ببرید.

مریم روزبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها